Ruffen54 Startet 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Oktober.2018 (redigert) Hei. Jeg ble i sommer eier av trebåt for første gang. Båten er en Storebro Solö Ruff. Den er såvidt meg forstått bygget av mahogny. Jeg har hørt at mahognybåter trenger lang tid på å tørke ut, så de må tas opp i god tid før frosten kommer. . Så spørsmålet mitt er, når bør jeg ta opp båten? Den skal stå i en uisolert løe på Sørvestlandet(ca.Stavanger). Håper en av dere mer erfarne sjøulker kan svare meg på dette. Redigert 15.Oktober.2018 av Ruffen54 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Treverket tåler ikke at vannet i treverket fryser. Kommer an på hvor kaldt det er der båten lagres. Og hvor fort det tørker. Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Takker for svar Den skal som sagt stå i ei uisolert løe hvor det nok ikke er så mange grader forskjell fra utetemperatur. Vi risikerer nok ikke skikkelig frost før litt ut i januar på disse trakter. Så hvor lang tid kan det ta for mahognyen å tørke..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Blir som å svare på 'hvor lang er en strikk'. Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Da vet jeg det Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Hei Eg kan ikkje svara på spørsmålet ditt, men dersom båten ikkje er isolert vil det truleg hjelpa å ha varme og ein avfuktar om bord. Spesielt i byrjinga. Du kan jo kjøpa deg ein fuktmålar. Det må vera råd å finna ut kor fuktig mahognyen kan vera utan at den tek skade ved frost. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 15.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Takk for gode tips! Skal prøve det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2018 Her på Østlandet burde mahognybåter på land innen utgangen av september. Spesielt seilere som hadde mer tømmer i stilk og stevn. Essensielt med god lufting i båten. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Mange kjører kort høstsesong på slike båter, typisk ut august. kjører man lange sesonger så blir det også mye jobb og holde båten fin. Tre er tross alt et forgjengelig materiale. Ellers hold den tørr og luftig i opplag som flere nevner. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Er der noe spesielt med mahogni kontra annet trevirke som brukes i båt...teak, furu, gran....? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Ida Marie III skrev 47 minutter siden: Er der noe spesielt med mahogni kontra annet trevirke som brukes i båt...teak, furu, gran....? Nordiske tresorter tåler frost når de er våte. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Hulda skrev 1 time siden: Nordiske tresorter tåler frost når de er våte. Hva med teak..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Samme greia, bare at teak trekker ikke særlig vann. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 ? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Jeg ville vel sagt at den skulle vært oppe for en måned siden. Det er viktig at treet får tørke før frost. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Er du sikker på at det er mahogni i bunnen av båten. Min første båt var en mahogni snekke og der var bunnen av furuplank? Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 17.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 (redigert) Nå skal den opp til helga, så får vi satse på at det går bra. Det er alltid en sorgens dag når båten må på land om høsten... Har uansett mulighet til å sette på varme ved behov. Kommer til å åpne/fjerne alt av luker, tiljer, motorkasse ol. Og få på plass noen avfuktere. Jeg ble fortalt at båten er mahogny av selger. Det er egentlig det jeg vet. Men treverket ser ganske likt ut over og under vannlinjen, sett fra innsiden. Redigert 17.Oktober.2018 av Ruffen54 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Det går nok helt sikkert bra. Da får den hele November å tørke på før faren for skadelig frost inntrer. Burde holde plenty det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Hadde ikke tatt fra meg nattesøvnen, bare det ikke regner inn og blir stående vann i båten. Avfuktere har ingen misjon. De vil bare prøve og tørke utelufta i Rogaland. Alle dører åpne, dørker på høykant, gjennomtrekk. Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Ruffen54 Svart 17.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Hulda skrev 55 minutter siden: Avfuktere har ingen misjon. De vil bare prøve og tørke utelufta i Rogaland. Det hadde ikke vært helt feil det heller! Er rimelig fuktig her for tiden Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Tanken streifet meg da jeg satt og skrev. Har hatt jobbplass Stavanger noen år. Er kjent med fenomenet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.