Jump to content

Noen som har brukt appen til NV Charts?

PiperBill

Recommended Posts

Jeg er veldig godt fornøyd med NV-kart, på svenskekysten. Jeg har både papirkartene og de digitale som jeg kjører på laptop og OpenCPN. De virker som å være svært korrekte og har vel kilder både fra Sjøfartsverket og Hydrogafiske i . . . eller hva det nå heter. Begrensningen er at det er rasterkart og ikke vektorkart. Men problemet er lite. Zoomer en inn får en ofte opp detaljkart fra en god målestokk uten at navn og kontourer blir "tykke".

Jeg har også NV-kar for Osloforden og nedover Sørlandet, men de er jeg ikke så overfornøyd med. Her er det stort sett skannede kart fra kartverkets 1:50000 som er grunnlaget virker det som.

Ellers kommer det oppdateringer som e-mail for kartene, både for oppdatering av de digitale kartene og for manuell retting av papirkartene.

Min bruk av kartene er de digitale på en 10" laptop samtidig som jeg kjører C-map på 11" kartplotter, side om side. Da finner jeg frem.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja det digitale kartene viker ganske detaljerte og de papirkaten samlet i en hefte er også fine. Jeg leter etter en erstatning til Navionics på Android nettbrett, som jeg er ganske fornøyd med, men som jeg synes er blitt litt dyrt å abonnere på. Kjører også dobbelt opp med plotter i ukjent farvann. En Garmin «zoomed» ut og nettbrett zoomet in. Da har jeg god oversikt. Skal leker litt med NV Charts sin app som jeg har også installert på laptoppen hjemme.

Har forresten prøvd OpenCPN på Android (Lenova) men den krasjer sånn helt tilfeldig. Viste ikke det gikk an å bruke digitalkart fra NV i OpenCPN men hvordan? Om noen vet? Kanskje jeg burde spurt i tråden om OpenCPN.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 10 minutter siden:

Viste ikke det gikk an å bruke digitalkart fra NV i OpenCPN men hvordan? Om noen vet? Kanskje jeg burde spurt i tråden om OpenCPN.

Nå er det ett par år siden jeg brukte NV-charts på OpenCPN............men jeg har en USB-dongle som, om jeg husker rett, må plugges inn i PCn  står litt om det her

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:charts:chart_formats

se under plugins og chart 

S/Y Gunga Din

PiperBill skrev 1 time siden:

Har forresten prøvd OpenCPN på Android (Lenova) men den krasjer sånn helt tilfeldig. Viste ikke det gikk an å bruke digitalkart fra NV i OpenCPN men hvordan? Om noen vet? Kanskje jeg burde spurt i tråden om OpenCPN.

Det er to tråder for OpenCPN, en for PC og en for android. Der vil du og se at det er rimelige digitale vektorkart å få kjøpt fra o-charts.

Har brukt NV-kart med Chart Navigator Light og OpenCPN på pc. Nå bruker jeg kart fra o-charts også på PC.

PiperBill skrev On 16.10.2018 at 21.21:

.Har forresten prøvd OpenCPN på Android (Lenova) men den krasjer sånn helt tilfeldig. Viste ikke det gikk an å bruke digitalkart fra NV i OpenCPN men hvordan? Om noen vet? Kanskje jeg burde spurt i tråden om OpenCPN.

Brukte du den gamle gratis appen? så er det forståelig.

bruker denne OpenCPN for Android er billig , koster bare 9 €Ligger her  Google Play  » og  gratis  oeSENC Plugin for OpenCPN 

Kjørte NV kart på  OpenCPN og Tikki,  likte ikke NV programmet.

Men nå som de beste kart bare koster ca. 800 kr for NO.SV. og DK er det med gamle kart historie.

Kartverket og OpenCPN laget en avtale som resulterte i at  De beste sjøkart en kan få nå bare koster ca.kr.200 for hele Norge.

Lastes ned til 2 enketer de  blir oppdatert hver uke i et helt år og de virker etter et år også, men for ca, 200kr i året er det vel ingen som kommer til å kjører med gamle kart legere. Oppdateringen er gratis og du laster de ned.

Og nå har OpenCPN greid det igjen sjøkort over hele Sverige € 47,20  for PC og Android  oppdatert hver 14 dag

Nå er også  Danmark kommet med 23 € koster de for PC og Android  men de blir ikke oppdatert som de andre, men det jobbes med å få  flere oppdateringer.

Les denne oeSENC chart før en laster ned kart 

Alle kart kan lastes ned til 2 enheter.

Sjøkartene over Norge  får en kjøpt her  hos  

http://o-charts.org/shop/index.php?id_product=24&controller=product&id_lang=4

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nei… når synes jeg det hele er 1 grad eller 2 for komplisert å få til i forhold til OpenCPN. Dermed så fortsetter jeg med Garmin plotter og Navionics på nettbrett og så prøver jeg NV Charts app når jeg er på sjøen igjen. Skal jo heller ikke på verdensomseiling og når jeg må lese meg opp og ned i mente for å finne ut hvordan kjøpe og installerer kart så mister jeg fort motivasjon… Det er ikke så viktig :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...