Miranda2
SamH skrev 28 minutter siden:Marinehowto målte en peak på 87.2V med en 3A load ved siden av LifePO4 da BMSn kutta. Ikke heldig for resten av strømtingene det.
Jeg har vel også tenkt på et offerblybatteri i parallell med LifePO4, men, egentlig.. Jeg syns ikke dette er moden teknologi for min båt riktig enda. Masse fordeler, javel, Men, risiko for store, dyre, ubetimelige ulemper er for stor som det ser ut for meg nå. Selv om jeg har både nok dynamo og "riktig" regulator allerede.
https://marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/
Hvorfor skal et underspenningsvern som løser ut på 10VDC stenge av strømmen når en dynamo lader med 12-15VDC? Det er i så tilfelle en feil, og ikke en tilfeldig funksjonalitet.
At dioder ikke er spesielt glade i spennings-peaker er kjent, men dette har lite med LiFePO4 cellene å gjøre, men har sannsynligvis noe med BMS å gjøre.
BMS som leveres i dag er billige og dårlige, og fungerer sjeldent slik som LiFePO4 batteriene har godt av. I løpet av 2-3 år vil dette ha bedret seg betraktelig. Allerede nå finnes kontrollsystemer som kan styre flere LiFePO4 batteripakker på en langt smartere måte, men disse er fortsatt rent for dyre for fritidsmarkedet.
Den som sitter på gjerdet, og lever med blybatterier i 3-5 år til vil nok kunne se at utviklingen innen LiFePO4 cellene, Dynamoene m/regulator, Landstrømladere og BMS vil ha kommet så langt at det da finnes gode og billige løsninger på markedet.
Dette er et tog som kommer, og ikke et tog som går, slik at å vente litt på perrongen er helt greit. :-)