omhI Startet 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2018 Noen mener at; West leverer bunnstoff som er garantert 12 år for groe. "Dette har nå stått i 15 år uten groe. Vedlikeholdsfritt!!" Noen som kjenner til hvilket bunnstoff det er snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Coppercoat? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 16.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Ja det må vel være coppercoat det er snakk om fant dette på nettet: https://www.yourvismawebsite.com/kolibris-as/startside Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Har akkurat fått tak i ubåt-maling, tenkte å bunnsmøre båten med den til neste år og er spent hvor lenge den vil holde ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Etter hva jeg har forstått så må den opp og "rubbes" av og til for å holde kobberen aktiv, og slim osv vil gro. Det er også ganske mye arbeid å legge cobbercoat.. en kan se på videoene ang cobbercoat til "Sail life" for å få ett inntrykk av det. Ett relativt nytt alternativ som skal holde over flere sesonger er Hempel silic one. De har nå endret på "oppskriften" så en kan påføre den over gammelt bunnstoff vha ett lag hefteprimer, så to lag silic one. Tidligere måtte en helt ned og prime først. Har en plan om å legge silic one på rorene for å ha det som en test før jeg evt legger det på hele bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 (redigert) Ang. Silic one. Jeg vurderte dette i fjor. Et av verftene her i Lysekil tilbyr dette for SEK 40.000. Profesjonell påføring etter sandblåsing og et antall strøk med primer. De har oppvarmet hall som bare brukes til bunnbehandling, stort sett seilbåter til litt over 40 fot. Er usikker på om løft og nedrigging kommer i tillegg. Jeg snakket med eieren av en CB 36 som hadde fått lagt på Silic-one året før. Han var absolutt ikke fornøyd, Det var kraftig groe under båten hans, selv om han brukte båten jevnlig. Snakket også med eieren av verftet, og han bekreftet at de nå ikke anbefalte Silic-one til seilbåter, men for motorbåter med fart over 10 knop fungerte det veldig bra. Så ikke aktuelt for min Najad iallefall. Redigert 17.Oktober.2018 av Lysekil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Lysekil skrev 9 minutter siden: Ang. Silic one. Jeg vurderte dette i fjor. Et av verftene her i Lysekil tilbyr dette for SEK 40.000. Profesjonell påføring etter sandblåsing og et antall strøk med primer. De har oppvarmet hall som bare brukes til bunnbehandling, stort sett seilbåter til litt over 40 fot. Er usikker på om løft og nedrigging kommer i tillegg. Jeg snakket med eieren av en CB 36 som hadde fått lagt på Silic-one året før. Han var absolutt ikke fornøyd, Det var kraftig groe under båten hans, selv om han brukte båten jevnlig. Snakket også med eieren av verftet, og han bekreftet at de nå ikke anbefalte Silic-one til seilbåter, men for motorbåter med fart over 10 knop fungerte det veldig bra. Så ikke aktuelt for min Najad iallefall. Er et par uavhengig tester "der ute" hvor silic one gjør det veldig bra, men ja, kanskje ikke egnet for saktegående seilbåter. Det er anbefalt at en av og til drar opp i over 8 knop. Som jeg har skjønt det så gror det slim men det vil bli dradd av om en får fart nok. Og det skjer ikke som med selvpolerende, at underlaget slipper. Det skjer fordi groa ikke har godt nok fest. --- Så det vil gro men det slipper veldig lett. Etter hva jeg har lest kan en dra over med en svamp så slipper det med en gang. Og på ett forum så leste jeg at en spylte båten helt ren vha hageslange. Så det virker ikke som en blir kvitt groa, men det blir enklere å bli kvitt den ;-) --- https://www.mby.com/maintenance/tried-tested-antifoul-81351/7 Det er jo ikke billig, men ikke så gærnt heller, særlig ikke hvis det holder i 2-3 sesonger eller mer https://www.maritim.no/hempel-silic-one#.W8bm6WgzbIU Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.