Jump to content

25 ft regattabåt med 6 hk, propeller og ytelse.

Steeltrojan

Recommended Posts

Poster ger i håp om at noen her har erfaring med dette.

Jeg er eier av en 25 fot regatta. Denne er byggd med en finn kjøl og vinge og en lav vekt på 1200 kg. Når jeg kjøpte denne så medfølge det en nærmest by tohatsu utenbordsmotor som er en langstammet 4 takter med 6 HP.

Seilbåten har ekstremt lite displacement og veier ca 500 kilo mindre en Albin Express. Problemet jeg har er at motoren ikke gir noe mer turtall etter ca 60 % gass og hastigheten jeg har målt 8ver land er ca 5 knop. Det skal ikke mer en 7-8 ms vind til innen den seiler opp mot 10 knop der kun hovedseil blir benyttet. Spørsmålet er da ganske enkelt slik at jeg lurer på om det er montert feil propeller mtp båtens egenskaper? Propellern er original og utifra det jeg har forsket på så Ian det i noen tilfeller utgjøre en ganske så stor forskjell i ytelse og maksfart ved å skifte ut denne. Noen som har tips?

IMG_20181004_163909.jpg

Redigert av Steeltrojan (see edit history)

Spørsmålet er vel om du oppnår max turtall på 60% gass eller om du oppnår 60% av max turtall. 5 knop på 1200 kg båt med 6 hk høres ganske normalt ut I mitt hode. Jeg ville ha sjekket med turteller hvilket turtall motoren oppnår på max. Det kan like gjerne være for lett som for tung propell ut fra det du oppgir.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar. De gangene jeg har brukt motor i hardere sjøgang slik at propellern står ut av vannet periodevis og mistet vannmotstand så merkes det at det finnes mye mer turtall å hente. Vet ikke om dette hjelper i forklaringen her. Turteller har jeg ikke og vil helst ikke investere alt for mye mer da annen oppussing koster nok.

Det kan jo tyde på at et hakk eller to lettere propell kunne gitt deg litt mer fart da ja. Om du kunne ha fått lånt deg en optisk turteller, så hadde det kanskje vært lettere å treffe 100% med en gang. Hør med motorforhandler, kanskje de har en ide om hvilken stigning som pleier å passe til din båt/motor kombinasjon?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dette er bare å leve med. Skrogfart oppnås enkelt med 6 hk, har hatt 2 hk på 28 fot, det gikk også i skrogfart, ca 6 knop. Økning fra 2 til 10 hk øker farten med 0,2 knop. Skal du opp i 10 knop trenger du nok minst 50 hk.

I motvind og bølger er det vanskelig med påhengsmotor da propellen kommer over vann. Jeg ville levd med denne motoren uten å gjøre noe. Bruk heller tiden til å seile.

Hvis du åpner dekselet tipper jeg du ser at forgasseren ikke endrer seg etter 60% pådrag. Den går rett og slett på maks tidligere. Eneste du kan gjøre er å måle turtall. Men som sagt, det hadde ikke jeg gjort.

høres ut til at det som trengs er en såkalt "high thrust" propell , men lite stigning men mye bladareal.    Vil neppe gi deg noe særlig mer fart , men burde gi mer skyvekraft når det skal manøvreres :
https://www.ebay.co.uk/p/Mercury-Mariner-Tohatsu-OUTBOARD-Boat-4hp-5hp-6hp-High-Thrust-Propeller/1714248942

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Takk igjen for svar. Ble litt klokere nå .Gassen går lenger opp om man sjekker på innsiden av dekselet så beskrevet lenger opp. Det eneste som skjer om jeg gasser på mer er at den drikker bensin, eller så gå motoren som en klokke på 60 % så det er ikke noe annet negativt å bemerke.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...