Ttor Startet 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2018 Jeg har en septiktank i dag som er i litt tvilsom stand. Den er i rustfritt stål, og ligger direkte under dørken i byssen (ned trappen til forskipet). Her har det vært noen lekkasjer på toppen, som følge av tæring rundt noen flenser og mannhull. Dette er nå tett, og jeg har byttet de slangene jeg kommer til for å få bort lukt. Nå gjenstår nye skroggjennomføringer og slanger til disse til våren. Problemet er at det av og til er en svak lukt, og at tanken ikke lar seg bytte uten at halve byssen må bort. Mellom maskinrommet og byssen er det et rom som står nesten tomt. Jeg lurer på å slå dette sammen med maskinrommet og plassere en ny septiktank der. Der vil det være bedre utlufting enn i rommet under dørken, og lettere å hindre lukt å spre seg. Den gamle septiktanken bil værende på plassen sin av "praktiske årsaker" Tanken streifet meg da at jeg kunne bruke denne som gråvannstank. Er dette noe som er verdt arbeidet, eller er det bare ekstra mye å passe på? Hvor bør jeg i tilfelle ha utløpet, over eller under vannlinjen? Hvilken type pumpe brukes til tømming av slik tank? Jeg har nå en membranpumpe til tømming av septik. Bilde viser rommet mellom maskinrom og forskipet. Den gamle tanken ligger under dørken nedenfor trappen. Y-ventil og pumpe for septik er plassert i den midterste åpne luken. Dette rommet er i dag heller ikke lukttett eller godt ventilert. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Funker vel greit. Selv bruker jeg manuell lensepumpe. Se 'Byggingen av Hulda....' Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Spørmål av uvitenhet: Hvorfor vil man "lagre" på gråvann? Alle båter, nye og gamle, pumper jo dette rett ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Noean ganger ligger man på steder der det er greit å ikke slippe ut noe. Men sånn til vanlig er det helt OK å bare slippe rett ut. Mer leamikk å vedlikeholde er ikke nødvendig til mitt bruk I alle fall. Fordelen er at den vil bli vasket ren for lukt på denne måten da, en tom tank som bare står der kan stinke I årevis... Ville hatt utløp over vannlinjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2018 Min grunn for å montere gråvannstank var i første rekke å ikke spyle ut oppvaskvann, tannpastagørr etc. blant andre båter og badende. Synes ikke at det er videre appetittelig. Jeg monterte tank og pumpe i 2013. Etter ett år konket pumpen, fikk ny på garantien. Siden har det fungert. Og bytte av pumpen er den eneste servicen jeg har hatt. Slett ikke noe som plager meg til vanlig. Naturligvis er det for en båt som Hulda også et annet aspekt. Pumpen er del av en svanehals, og vannet kan bare gå en vei gjennom pumpen. Derfor er det ingen risiko for at vann kan komme gjennom vasken under hård seilas. Ulempen, om man er gift med Admiralen, er naturligvis innkommende halvtimes telefonsamtaler fra venninner som er så viktig at hun glemmer å skru av vannet. Det fører til at gråvannstanken og vaskekummen blir fylt opp. Og vannet renner til vanntanken er tom. I slike tilfeller hadde det vært enklere om vannet hadde rent rett til sjøs. Men da hadde kanskje proppen i vasken sittet i, og resultatet hadde blitt det samme. Kan ikke nekte sjefen å ha propp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.