
Windy37GM
bjoris skrev 27 minutter siden:
Hehe, med 100 timer i året maks så når vi ikke 10.000 timer før om 90 år, jeg blir neppe 136 år så dermed rett:)
Leste ett sted at det var turbo og toppakning som kunne være svake punkt på disse motorene. Begge deler ser jeg for meg at får mest belastning om du ikke tar deg tid til å kjøre motoren varm/kjøle den ned etter bruk. Dette har eier vært ekstremt nøye med og jeg er sånn bygd selv også at jeg ikke hadde gitt full pinne på kaldmotor før det var livet det stod om:)
Turbo er forbruksvare etter et visst antall timer :-)
Ganske lett å bytte sjæl, særlig siden jeg har skrevet en hylgod "how-to" på det (fått meg 2 GinTonic og all selvinnsikt er fullstendig bortevekk)
41 motoren har ventildeksler som tar 2 og 2 sylindre. Fint og lett å stille ventiler.
Et undervurdert punkt er nedkjøling etter hardkjør. Husk å la motoren "gå-seg-ned" etter fortkjøring så lever turbo lenger. Mine KAD44 har "vanlig" temp etter 2-3-4 minutter, jeg lar de gå i min 10 min før de stoppes.