Havlir
Hei
Jeg har tre gjennomgående svingere jeg skal montere i båten min, etter at jeg måtte erstatte en gjennomgående Totalscan-giver fra Airmar/Simrad/Navico, som pussig nok ble bøyd i forkant og dermed ble defekt, med en StructureScan HD-giver og en medium CHIRP-giver (Airmar SS175M). I tillegg har jeg en ForwardScan-giver jeg nå skal montere. Alle er Airmar-produserte givere for Simrad/Navico.
StructureScan-giveren passer heldigvis direkte i de samme hullene som TotalScan-giveren stod i, så plasseringen av den er gitt. De to andre giverne må jeg imidlertid lage nye hull for. Siden båten min ikke er større enn den er, og det er begrenset med muligheter for å komme til steder å montere gjennomgående svingere, samt at det er steglister og hensyn til plassering på bukker under opplag som må tas, i tillegg til at båten er planende og jeg helst vil ha svingere så dypt som mulig, vurderer jeg at jeg må plassere to svingere rett foran/bak hverandre. StructureScan-svingeren monteres ved bruk av medfølgende fairingblokk, som ikke bygger allverdens langt under båten (vesentlig mindre fairingblokk enn den som fulgte med Totalscan). ForwardScan-giveren er av typen LongStem, og der følger det med en såkalt «High performance fairing», som bygger vesentlig mer under båten (slik jeg har kappet den nå i alle fall, kunne nok redusert det en god del mer egentlig). Den må jeg uansett sette på andre siden av kjølen i forhold til StructureScan-giveren ettersom det ikke er fysisk plass til den i samme område. Da måtte det i så fall bli vesentlig lenger fra senter, dessverre omtrent det bukkene båten settes på under opplag treffer,.
CHIRP-giveren har innebygget tiltet element på 12 grader, og vil derfor så godt som bli plan med bunnen av båten, kun noen millimeters kant rundt som vil kunne forstyrre vannstrømmen.
Jeg har derfor tenkt at det kanskje er mest fornuftig å plassere CHIRP-giveren rett foran ForwardScan-giveren, ettersom fairingblokken da forhåpentligvis vil gjøre at ForwardScan-giveren kommer dypt nok til at vannstrømmen ikke blir for mye påvirker av CHIRP-giveren. Når jeg sier rett foran mener jeg bare noen ytterst få centimeter foran fronten på fairingblokken. CHIRP-giveren er riktig nok over 10 cm i diameter, så det blir fort 14 cm fra forreste del av den og bak til fairingblokken starter. Uansett er det nok CHIRP-giveren jeg vil være mest opptatt av får best mulig forhold under de høyere hastighetene, ForwardScan skal jeg jo i hovedsak bruke i trangere/urent farvann der hastigheten er lav. Og da blir forhåpentligvis ikke påvirkningen av vannstrømmen et betydelig problem?
Det jeg er mest bekymret for er imidlertid hvordan ForwardScan- og CHIRP-giverne påvirker hverandre når ForwardScan-giveren sender signalene tvers gjennom signalene fra CHRP-giveren. De sender på ganske ulike frekvenser og i helt ulike retninger, men de vil garantert krysse hverandre om jeg bruker begge samtidig. Jeg har klart å finne innlegg som sier at såkalt Crosstalk unngås om man har rundt 50 kHz forskjell mellom svingerne. CHIRP-svingeren opererer mellom 85 og 135 kHz, mens ForwardScan visstnok operer på 180 kHz, så det er ikke langt unna 50 kHz mellom dem.
Dersom det skulle vise seg å bli problematisk å bruke begge samtidig er det kanskje mulig for meg å lage en løsning hvor jeg kan slå av den svingeren jeg ikke bruker, muligens er det også bedre å bruke StructureScan-giveren i tillegg til ForwardScan-giveren for å lese dybden rett under båten og litt til siden i trange/urene farvann, heller enn CHIRP-giveren.
CHIRP- og StructureScan-giverne tenker jeg å koble direkte i MFD-en min, Simrad NSS9 evo3, mens ForwardScan-giveren må gå via SonarHub. SonarHub kan jeg ha en bryter for å slå av, men jeg er usikker på om jeg på MFD-en kan slå av signaler fra CHIRP-giveren helt, så de ikke ødelegger for ForwardScan. Jeg håper den blir deaktivert bare ved å ha aktivert visning av de to andre giverne samtidig, men kanskje det må velges aktivt i menystemet?
Til slutt er det også et alternativ å sette CHIRP-giveren rett i forkant av StructureScan-giveren
Dette ble en lang nok utredning, håper noen likevel orker å lese hele og komme med råd/innspill/erfaringer :-)