Jump to content

Edit History

Popeye70

Popeye70

Etter at jeg skrev mitt forrige innlegg har jeg tenkt litt mer...

Er tanken at man har én enste enhet som står for hele jobben, og så kommuniserer denne med antenne på land? I så fall misforstod jeg - jeg regnet med at det var snakk om én sentral i hver båt, og at denne sentralen snakker med trådløse sensorer rundt i båten samt med en eller annen antenne på land.

Fordelen med en enkelt «puck» er at det blir enkelt og lite komplekst. Ulempen er at endel båteiere kanskje vil ha forskjellige sensorer på forskjellige steder i båten, de vil ikke ha alt på samme sted (dvs der pucken ligger). Må man i så fall ha flere pucker med hvert sitt abonnement? 

For å bli litt konkret: Jeg har temperatur/luftfuktighet på badet, i motorrommet og i salongen (byssa). Det er der jeg har skroggjennomføringer. Planlegger å legge et termometer mot skrogsiden under vannlinjen for å få vanntemperaturen også. I tillegg har jeg noen brytere som jeg kan fjernstyre for å skru noen varmekilder av/på. All status kan leses av via internett, og jeg har programmert litt logikk («hvis temp under 2 grader, skru på varme» osv). Det kommuniserer via en bredbåndsruter som ikke belaster meg mange kronene pr måned. «Sentralen» (en TellStick NET) sender minimalt med trafikk.

Det er mitt «use case», og det er dette dere må konkurre mot hvis dere vil ha meg som kunde. Andre har rene WiFi-baserte løsninger, som baserer seg på annen teknisk infrastruktur. Dere bør definere alle relevante «use cases» (brukerscenarier) og konstruere en løsning som dekker alle disse, eller i hvert fall så mange som er fornuftig (økonomisk og teknisk).

Popeye70

Popeye70

Etter at jeg skrev mitt forrige innlegg har jeg tenkt litt mer...

Er tanken at man har én enste enhet som står for hele jobben, og så kommuniserer denne med antenne på land? I så fall misforstod jeg - jeg regnet med at det var snakk om én sentral i hver båt, og at denne sentralen snakker med trådløse sensorer rundt i båten samt med en eller annen antenne på land.

Fordelen med en enkelt «puck» er at det blir enkelt og lite komplekst. Ulempen er at endel båteiere kanskje vil ha forskjellige sensorer på forskjellige steder i båten, de vil ikke ha alt på samme sted (dvs der pucken ligger). Må man i så fall ha flere pucker med hvert sitt abonnement? 

For å bli litt konkret: Jeg har temperatur/luftfuktighet på badet, i motorrommet og i salongen (byssa). Det er der jeg har skroggjennomføringer. Planlegger å legge et termometer mot skrogsiden under vannlinjen for å få vanntemperaturen også. I tillegg har jeg noen brytere som jeg kan fjernstyre for å skru noenvarmekilder av/på. All status kan leses av via internett, og jeg har programmert litt logikk («hvis temp under 2 grader, skru på varme» osv). Det kommuniserer via en bredbåndsruter som ikke belaster meg mange kronene pr måned. «Sentralen» (en TellStick NET) sender minimalt med trafikk.

Det er mitt «use case», og det er dette dere må konkurre mot hvis dere vil ha meg som kunde. Andre har rene WiFi-baserte løsninger, som baserer seg på annen teknisk infrastruktur. Dere bør definere alle relevante «use cases» (brukerscenarier) og konstruere en løsning som dekker alle disse, eller i hvert fall så mange som er fornuftig (økonomisk og teknisk).

• Create New...