Jump to content

Mistet hummerteine, ser blåsen på 5 meter. Trenger tipst til hvordan sokne den opp.

Bisse

Recommended Posts

Trodde teina var borte, men etter litt sirkulering fikk jeg se blåsen og den lille flotøren stå på ca 5 meter ned i vannet.(5 meter under vannflaten).  Har prøvd å fiske den opp med en soknedregg, dvs prøvde å få huket soknedreggen i blåsen, men uten hell. Har også prøvd å slippe dreggen til bunn, men dette også uten hell. Dreggen jeg brukte veide ti kilo, og det var meget tungt arbeid, skal nå gå tak på en dregg det er litt lettere og håndtere. Det beste hadde kanskje vært og kjørt med to båter med et tau i mellom, men har kun en båt. Teinen veier 9 kilo, og det er ca 40 meter der teinen ligger.   Er det noen som har bært borti dette og har noen soknetips?

Ole-Martin Nilsson, Halden.

2 mann, eller 1 mann og flere søkker. Pilke snøre senket til rett dybde plus litt med søkker på begge sider av båten, slik at krokdelen av snøret henker på tvers, som en trål, og så sokne ved å kjøre sakte over. Har reddet flere teiner på den måten.

Å praksis setter du ett snøre nederst på pilken, og ett søkke over prokene, og så senker ned fra begge sider av båten, og så drar du det etter deg.

Pleier å feste på få forsøk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hva med et langt blytau eller trinse med lodd I med Kause I ene enden.

Lag en løkke som stikker godt nedenfo bøya. Fest tauet på båten og kjør noen meter med slik at tauendene kommer på hver side av bøya. Tre den frie enden av tauet gjennom kausen og slip kauset (gjerne med et søkke. La tauet synke ned rundt bøye og begynn og hale inn.

Dette var I alle fall en skrivebordsløsning...

Guest Avmønstret#

Måtte sokne opp ei line som hadde rausa utfor kanten sammen med en gammal linefisker. 

Ble litt overraska over løsningen. Spett. Knøyt ei line på ett spett, sånn ca på midten så det hang med den tunge spissen ned. Så var det å sokne, og lina fikk vi opp, den gikk i knip mellom spettet og tauet. 

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 1 time siden:

Men hva med den gamle fiskeren ? ?

Han sitter nok der nede og holder på spettet fortsatt tenker jeg :lol:

--

Tror faktisk det var en av de siste turene han hadde. Kolshelvete så han var avmagra og kortpusta, fikk selvfølgelig lungebetennelse etterpå. Ligger lunt og godt noen fot under nå så han slipper å plages både av liner som forsvinner og spett på dypt vann ;-) 

Har vore ute for dette nokre gongar..

Ei løysing som har fungert godt er å bruka to fiskestenger og festa desse saman med ein pilk. Deretter festar / held du stengene ut på kvar si side av båten, slakkar ut til pilken er godt under djupna til blåsa. Deretter kjører du sakte over området. Dei skrå linene vil treffa tauet under blåsa og med litt forsiktighet vert blåsa hengande i pilken.

sokning med spitt og tau er mest effektivt på liner som står meir horisontalt i sjøen.

Redigert av Havlengt (see edit history)
6 hours ago, Olevine said:

Hørte om en som slapp ned et tau, sannsynligvis med et eller annet som kan feste i enden, og deretter kjørte noen runder rundt blåsa slik at dette tauet ble tvinnet rundt teinetauet. Da skulle teikna kunne trekkes opp. Sikkert noen som kan gi en litt mer detaljert beskrivelse. 

Jeg kan verifesere at denne metoden fungerer. (Riktignok var blåsa på 1-2 meters dyp, ikke 5). Brukte en kastekrok i enden av ei passelig lang line som vi slepte etter båten, og kjørte noen ganger i dorgefart rundt blåsa slik Olevine beskriver. Deretter var det bare å hale opp blåse og teine, desverre uten hummer. 

Når du er så nærme så får du den opp :) 

worst case lager du deg en lang klepp som du stikker ned. Bare bruke noe som har ganske nøytral oppdrift eller som synker da.Du kan og bruke en blåse der du tar ett tau med soknedregg ned 6-10 m så tar du ett nytt tau fra soknedreggen og 20 30 m langt som du holder i og kjører litt i sirkler rundt der du har mistet teina sånn at den lille dobbel eller tauet hekter seg i soknedreggen.

har brukt denne metoden tidligere og fått opp flere teiner der jeg bare har visst omtrentlig hvor den var. Har da gjerne brukt 2 dobber med 50m mellom og flere soknedregger på tauet. Har da gjerne hatt 10-30m fra dobben til første soknedreggen avhengig av dybden der jeg har leita.

Fikk den opp! Kastet en dregg med ca 70 meter tau rett der teina lå. Kjørte i sirkler og fikk tvinnet tauet rundt teinetauet, og dro opp. Måtte prøve et par ganger før jeg fikk det til. Fant ut at man må ha tolmodighet til å kjøre mange nok ganger rundt og rundt. Var en hummer og 5 krabber i tina. Takk for tips.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...