Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Comforthe skrev 1 time siden:

Jeg har tenkt på det du skriver her og er ikke helt enig det med lading.

Kablene frem til baug er i dag dimensjonert for drift av baugpropell. Med andre ord er de mer enn nok til lading av et batteri (i verste fall tar det noe lenger tid i absorbasjonsfasen).

VSR senser mot forbruksbatteri. I det øyeblikket baugpropellen kobler inn vil spenningen (på hele systemet) bli nappet ned til under "release voltage" (ca 12.8 - 13 volt) på VSR og dette vil koble ut øyeblikkelig. Faren er om det kobler fort inn igjen og blir stående å klappre... Hvis de har bygget inn hysteriese eller forsinkelse i releet så er ikke dette et tema. Kanskje jeg tester det i benk.

*Edit,  mange skrivefeil

Hva er du ikke enig i ? Fysikkens lover? All kobber har spenningsfall uansett tykkelse og batteriet trenger å komme over en gitt spenning for å bli toppladet. Bakdelen med å ikke kommer over denne spenningen er at batteriet mister kapasitet. Noen kan si at det virker, kanskje de har vært heldige eller kanskje de aldri har kapasitetsmålt batteriet sitt, men det tilsynelatende «virker». Det er spenningen som kommer fram til batteriet som er avgjørende. Har sett så mange batterier som man mener «virker», både i båter og til og med «lagerspøkelser» hos forhandlere hvor batteriene har vært lagret med for lav spenning. Tilsynelatende er de ok, fin spenning og batteritester sier «alt ok», mens de i realiteten bare har 70-90 prosent av oppgitt kapasitet. Lad batteriet opp og tapp det ned i 10 timer med C20 strøm. Da skal du i teorien ha tappet det 50%. Tror mange får deg en overraskelse når de måler spenningen da. 

Kjellg

Kjellg

Comforthe skrev 50 minutter siden:

Jeg har tenkt på det du skriver her og er ikke helt enig det med lading.

Kablene frem til baug er i dag dimensjonert for drift av baugpropell. Med andre ord er de mer enn nok til lading av et batteri (i verste fall tar det noe lenger tid i absorbasjonsfasen).

VSR senser mot forbruksbatteri. I det øyeblikket baugpropellen kobler inn vil spenningen (på hele systemet) bli nappet ned til under "release voltage" (ca 12.8 - 13 volt) på VSR og dette vil koble ut øyeblikkelig. Faren er om det kobler fort inn igjen og blir stående å klappre... Hvis de har bygget inn hysteriese eller forsinkelse i releet så er ikke dette et tema. Kanskje jeg tester det i benk.

*Edit,  mange skrivefeil

Hva er du ikke enig i ? Fysikkens lover? All kobber har spenningsfall uansett tykkelse og batteriet trenger å komme over en gitt spenning for å bli toppladet. Bakdelen med å ikke kommer over denne spenningen er at batteriet mister kapasitet. Noen kan si at det virker, kanskje de har vært heldige eller kanskje de aldri har kapasitetsmålt batteriet sitt, men det tilsynelatende «virker». Det er spenningen som kommer fram til batteriet som er avgjørende. 

• Create New...