Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm,
dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW / ca. 330 Ampere@12V).

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller å bruke en BB-lader (når kjemien / batteriet er en helt annen type enn resten)
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet i baugen er best, bare å bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke bare på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm,
dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW / ca. 330 Ampere@12V).

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet i baugen er best, bare å bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke bare på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm,
dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW / ca. 330 Ampere@12V).

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet i baugen er best, bare å bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke barre på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm,
dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW / ca. 330 Ampere@12V).

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet er best i baugen, bare bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke barre på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm,
dvs -alt- av strøm som passerer denne ledningen (da maks 4kW).

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet er best i baugen, bare bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke barre på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm.

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR / eller enhet til fordeling som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet er best i baugen, bare bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke barre på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Det er akkurat der forskjellen ligger.
Et relé funker da ok sålenge strømmen ikke overstiger releets kapasitet.

I grunn sier det for seg selv at et VSR er ikke det beste valg for slik bruk.
Tar vi f.eks. 75Ah og 4kW truster som ble nevnt ovenfor.
Batteriet i seg selv er for svak dimensjonert i utgangspunkt allerede spør du meg.
Når det batteriet er ok, dvs. ny, er det kanskje ok.

Når dette batteriet blir svak, dvs. mister kapasitet, da omsider vill trusteren klare å tømme et slik batteri fort.
I så fall vill nå primærbatteriet levere.
Er nå den (pluss evt. dynamo som øker spenningen) bare stor nok at ikke spenningen faller med en gang,
pluss normal forsinkelse i VSR, da -må- omsider reléet kunne tåle nesten maksimal strøm.

Når en nå først vil bruke relé/skillerelé da ville jeg heller anbefale å bruke enten

et "manuell" relé av type NC (som så skal åpne når trusteren starter),
eller et VSR som enten har mulighet for å motta et eksternt styresignal,
eller et VSR som er -beregnet- for å åpne ved overstrøm,
eller et VSR som klarer alt det som er nevnt ovenfor og strømbegrensning (CVSR)
eller, som f.eks. Gunga og mange andre, å bruke en BB-lader
eller, når en ha forstått at riktig kapasitet er best i baugen, bare bruke en Battery Maintainer,
som er både enklest og billig.

Relébaserte løsninger av merke "nederste effekt-sville" bør brukes med omhu og etter korrekt analyse,
men ikke barre på grunnlag av "har hørt at".
Da blir også enkle løsninger sikker, fordi tilpasset omstendighetene.
Er jo ikke verre enn det. :smiley:

:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...