Jump to content

Avfukter i båt om vinteren. Hvor legges drensrøret?

TICORA

Recommended Posts

Har en avfukter som jeg bruker i båten om vinteren. I fjor la jeg avløpet ned i kjølsvinet og lot lensepumpa pumpa vannet ut. Imillertid ble det is i utløpet når det var på det kaldeste. Pumpa gikk også i stykker og måtte byttes på vårparten, men usikker på om det var relatert til dette.

Hvordan løses dette best? Sette avfukteren i vasken?

Jeg kjøper potetsmel, som jeg blåser opp med en aquariepumpe, og luft, og blander med vannet fra avfukter i en murerbøtte. Disse bøttene selger jeg på finn som moringer....

Neida, har det samme problemet selv. På forrige båt gikk fuktig luft ut av skroget over vannlinjen, men nå sliter jeg med å få installasjonen høyt nok, og ender med å la vannet gå i kjølen. Når jeg lar gå i en kanne, ser jeg at lensebrønnen går tom etter litt over en uke. (Blir helt tørr)

Jeg tok en 20l plastdunk, stappa oppi en varmekoble ment for akvarier og så lot jeg dryppslangen gå oppi der. Jeg tømte denne 3-4 ganger ila vinteren og ble aldri mer enn halvfull. 

3r6kZqt7wXOVpmG5MiLrwIGpvY2qmVu1tx0mAG1ecqWxqphsJnbqZrCMwUYnPBiaXSv-3CUfawf4kjsHoz1G_8nBdjtRmg712Z48CqImV3GiECDegyJ6l0s5gZG7xQW9QT-q3X3bAsyNLRtdtr0J5wmvkVGHX-Vg3GUsZbXxCp8R73zWehg-GWRUy_PWEogZXQ5idD5GNoM7JV0C3OxFW7z3VQlKVO5m9apzClmHqhKODJtW8PfslUHvDzhalppstBHnt8h2mzflXcqaxyqmJ5gyqzAmLGnWmzkNvI76_BreTcKcjIDd7LozLEzBefchjlvuedN0PUmLfNwDYD7lTjKTh8k6dXjYxKCUtEeVDai7andtqMjLAhxFe-WRhDfVLiDNwP4av1EiXK1kmupnFia70-_KlGHVWUIDxogf3GGNOaPiUIHigjEPYtECmyAMCJkTg0sGaAOHrq2jPJeE2S24xeGqd-rpdScmClbc2P57-54fd4z4l4fDRKdefmdpkqUXWNyakpfyA6sVvLoW0Jkig24dpRrcfrvstFJCxpkmaN3dfcxUKaaHs2IuWdrw-nzfgOWjYBgmbO0g6tdDzM7fHFP8akfPVVM7Bux0NcpmB6U-zx7wwbSvuuX89owJ=w710-h946-no

Har prøvd vasken også ... gikk ikke like bra. 

VfI50EWuKw5Ldd0yhLPQAbggJUB1S9KoHzYXKeYCg9syzThMwSAFqQ7YcJIT2fZF2bhYRhy4LOUOuw0OcNgiJnxhcyFsh7zvc3Vq003T66WUAbUwgNLsQQ0nCM1wAQJiH26pZQaTvLbrZVantkDvUj1yc3BrViPMlZWS_euS8IpHI5DR-lRRTwT1m_6ysqMufeZtWYhQACuWIECR9H0RorWCKFSLOJENgwi-N488SeJbs1Bg3nnq9ZvPKW2Ao-m7LYPz-fROxDT6Jmr2CHWEFd8ONhk3FZY3WNLYTw9UoorSOeas2r9UWdgMqm0ueHCdkynUwIP4CSRkg94DmPeYOy9yCHpO-P0Djv8hqrmZCm6DwwRlkc1j6BRtQG-rFIyVESBtjI1IXkN1J2DQMuh-rz7qp0kQ4jsjpLOi-yumvCis3H0xgD4P8aRsxuGd7LhjVa16L-qdgC10oDbreqOM-HGDfiXIsuJeiJEPNKwIZSPvJxk4H2g7AjZVZN4Pb6kVUMeCBDaof8p3p0Hn_QMCX_nOOXOH5DSLxfjkM2-wWbCMm_crpqZQJEJnzJJDnnREKTUubil-_o0GgBGRRcg-5_BuBWzw7JmTREk7QsC-mgXFijINTgd6Xayd6V_D0Cta=w710-h946-no

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Guest Avmønstret#
Kenneth82 skrev 3 minutter siden:

Jeg kommer ikke engang på at båter kan ligge på land under vinteren - da ser jeg jo utfordringen med at vannet fryser i utløpet...  :tongue:

Må bruke båten gutter! :wink:

Yepp, våt på utsiden og tørr inni er tingen. 

Hvor fryser vannet? I avfukteren eller i slangen?

Om det er i slangen kan du bruke en varmekabel: https://bedre-inneklima.no/produkt/tilbehor-og-filter-meaco/meaco/meaco-avfukter-tilbehor/varmekabel-for-slange

Ellers ser jeg noen andre løsninger også.

- Slå av avfukteren når det blir frost.

- Bruk en varmeovn til å holde det frostfritt. 

- Bruk en avfukter som ikke lager vann, for eksempel denne: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/arida-pro-s8-sorpsjonsavfukter

- Sett seil og reis sørover. Kom tilbake i april.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Guest Avmønstret#

Hvis det er en Maeco, som starter opp igjen etter strømstans, er det mulig å få tak i en temperaturstyrt bryter som feks slå den av ved 2-3 grader? Heter kanskje termostat det ;-) 

Det er knapt fukt i luft i minusgrader... så om en setter den på ett av de høye fuktnivåene vil den vel mest sannsynlig slå seg av før det bli frost. 

----

Den avfukter en jeg har stopper automatisk når temperaturen kryper under 4°C. Starter automatisk opp når den igjen kommer over 5°C. En ting er nå at luftfuktigheten normalt sett ikke er så høy når det er kalt men en annen ting er at avfukting med nedkjøling av luften ikke vil fungere noe særlig når temperaturen kryper ned mot 0°C.

Ja, denne er nok av dei beste, utan tvil. Men dyr. Har ein tilsvarande i syrefast stål, men litt for stor for meg. Brukte den da eg bygde huset og innreia båten. Sidan har den ikkje vore i bruk. Fantastisk effektiv, men litt som å skyte spurv med kanoner i ein liten båt som den eg har. Ligg den snart ut for salg.

Deler andres råd her om å kjøre vannet ned i en 25 liters dunk gjennom slangen fra Meaco DD8L.Prøvde et år å la slangen gå rett i vasken, men da frøs det tett på utsiden av skroggjennomføringen. Båten ligger på vannet og har ikke opplevd problemer med frost i avfukteren eller dunken.

Guest Avmønstret#
Pinkvin skrev On 21.10.2018 at 23.27:

Hvis det er en Maeco, som starter opp igjen etter strømstans

----

Må redigere meg selv her etter å ha testet. Sandstrøm starter også opp igjen på samme program som den gikk på etter strømstans. 

Soa-båtbåtbåt skrev On 23.10.2018 at 22.35:

https://www.clasohlson.com/no/Frost--og-temperaturkontroll/Pr361109000

denne slår av avfukteren når temp. går under 5 grader.

funker som bare det:-)

Den fungerer nok, men det er ikke bra for avfukteren å bruke en sånn. Den skal kjøres kontrollert ned. Det går nok bra et par ganger, men brukes den mye så kan avfukteren ta skade av det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...