TICORA Startet 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2018 Har en avfukter som jeg bruker i båten om vinteren. I fjor la jeg avløpet ned i kjølsvinet og lot lensepumpa pumpa vannet ut. Imillertid ble det is i utløpet når det var på det kaldeste. Pumpa gikk også i stykker og måtte byttes på vårparten, men usikker på om det var relatert til dette. Hvordan løses dette best? Sette avfukteren i vasken? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg har brukt både vasken i byssen og kjølsvinet i akterkabinen. Men jeg holdt temperaturen over 0. Den automatiske lensepumpen min tar ikke før det er litt mer i kjølsvinet. Den andre lensepumpen står i maskinrommet, og der holder jeg alltid plussgrader. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg kjøper potetsmel, som jeg blåser opp med en aquariepumpe, og luft, og blander med vannet fra avfukter i en murerbøtte. Disse bøttene selger jeg på finn som moringer.... Neida, har det samme problemet selv. På forrige båt gikk fuktig luft ut av skroget over vannlinjen, men nå sliter jeg med å få installasjonen høyt nok, og ender med å la vannet gå i kjølen. Når jeg lar gå i en kanne, ser jeg at lensebrønnen går tom etter litt over en uke. (Blir helt tørr) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg lar røret gå ut i vasken - utløper her er under båten, og det blir ikke så kaldt her på Vestlandet at det fryser noe der.. har også en liten lunk i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Seatronic har en pumpe man kan sette i avfukteren og som pumper vannet opp i f.eks vasken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Er ikke noe særlig poeng å la den gå i minusgrader. Så jeg ville slått den av før det ble ett problem ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg satte den på benken i byssa med slangen ned i vasken. Ikke noe problem den stopper nå uansett når det blir minusgrader. Men klart å legge slangen inn i en massiv stokk som kjølsvinet blir jo bare surr. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg tok en 20l plastdunk, stappa oppi en varmekoble ment for akvarier og så lot jeg dryppslangen gå oppi der. Jeg tømte denne 3-4 ganger ila vinteren og ble aldri mer enn halvfull. Har prøvd vasken også ... gikk ikke like bra. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kenneth82 Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Jeg kommer ikke engang på at båter kan ligge på land under vinteren - da ser jeg jo utfordringen med at vannet fryser i utløpet... Må bruke båten gutter! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Kenneth82 skrev On 19.10.2018 at 17.27: Jeg kommer ikke engang på at båter kan ligge på land under vinteren - da ser jeg jo utfordringen med at vannet fryser i utløpet... Må bruke båten gutter! Vis hele sitatet Yepp, våt på utsiden og tørr inni er tingen. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Varmeovn for å holde frosten unna og avfukter ned i en 20l plastdunk. Boblehavn Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 Slange rett i vasken...og stenger den når frosten kommer... Frost er synonymt med tørr luft.... Sitér dette innlegget Link to post
aroneid Svart 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2018 20liters bøtte med en liten gul badeand oppi. Når badeanden synes på kameraet er det på tide å tømme. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Hvor fryser vannet? I avfukteren eller i slangen? Om det er i slangen kan du bruke en varmekabel: https://bedre-inneklima.no/produkt/tilbehor-og-filter-meaco/meaco/meaco-avfukter-tilbehor/varmekabel-for-slange Ellers ser jeg noen andre løsninger også. - Slå av avfukteren når det blir frost. - Bruk en varmeovn til å holde det frostfritt. - Bruk en avfukter som ikke lager vann, for eksempel denne: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/arida-pro-s8-sorpsjonsavfukter - Sett seil og reis sørover. Kom tilbake i april. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Hvis det er en Maeco, som starter opp igjen etter strømstans, er det mulig å få tak i en temperaturstyrt bryter som feks slå den av ved 2-3 grader? Heter kanskje termostat det ;-) Det er knapt fukt i luft i minusgrader... så om en setter den på ett av de høye fuktnivåene vil den vel mest sannsynlig slå seg av før det bli frost. ---- Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Den avfukter en jeg har stopper automatisk når temperaturen kryper under 4°C. Starter automatisk opp når den igjen kommer over 5°C. En ting er nå at luftfuktigheten normalt sett ikke er så høy når det er kalt men en annen ting er at avfukting med nedkjøling av luften ikke vil fungere noe særlig når temperaturen kryper ned mot 0°C. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Jeg har denne: https://www.f-tech.no/fuktig-kjeller/f-dry200-rotor-avfukter-for-enkel-installasjon, koblet til samme ventilasjonsrør som dieselvarmeren bruker. Når jeg kobler til landstrøm, starter den automatisk. Har surret og gått i 4,5 år, uten noen problemer. Beste kjøpet jeg har gjort, når det gjelder båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Ja, denne er nok av dei beste, utan tvil. Men dyr. Har ein tilsvarande i syrefast stål, men litt for stor for meg. Brukte den da eg bygde huset og innreia båten. Sidan har den ikkje vore i bruk. Fantastisk effektiv, men litt som å skyte spurv med kanoner i ein liten båt som den eg har. Ligg den snart ut for salg. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Deler andres råd her om å kjøre vannet ned i en 25 liters dunk gjennom slangen fra Meaco DD8L.Prøvde et år å la slangen gå rett i vasken, men da frøs det tett på utsiden av skroggjennomføringen. Båten ligger på vannet og har ikke opplevd problemer med frost i avfukteren eller dunken. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Pinkvin skrev On 21.10.2018 at 21.27: Hvis det er en Maeco, som starter opp igjen etter strømstans ---- Vis hele sitatet Må redigere meg selv her etter å ha testet. Sandstrøm starter også opp igjen på samme program som den gikk på etter strømstans. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Jeg har lagt en frostsikringskabel i avløpet til vasken for å slippe slush og sundfyste rør i opplag perioden. Har fungert veldig bra, frostsikring kobler seg til når temperaturen faller under 2 grader. https://www.biltema.no/bygg/vvs/frostvakt/frostsikringskabel-2000030002 Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 https://www.clasohlson.com/no/Frost--og-temperaturkontroll/Pr361109000 denne slår av avfukteren når temp. går under 5 grader. funker som bare det:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Akvanauten Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Soa-båtbåtbåt skrev On 23.10.2018 at 20.35: https://www.clasohlson.com/no/Frost--og-temperaturkontroll/Pr361109000 denne slår av avfukteren når temp. går under 5 grader. funker som bare det:-) Vis hele sitatet Den fungerer nok, men det er ikke bra for avfukteren å bruke en sånn. Den skal kjøres kontrollert ned. Det går nok bra et par ganger, men brukes den mye så kan avfukteren ta skade av det. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.