Jump to content

Avfukter i båt om vinteren. Hvor legges drensrøret?

TICORA

Recommended Posts

Jeg kjøper potetsmel, som jeg blåser opp med en aquariepumpe, og luft, og blander med vannet fra avfukter i en murerbøtte. Disse bøttene selger jeg på finn som moringer....

Neida, har det samme problemet selv. På forrige båt gikk fuktig luft ut av skroget over vannlinjen, men nå sliter jeg med å få installasjonen høyt nok, og ender med å la vannet gå i kjølen. Når jeg lar gå i en kanne, ser jeg at lensebrønnen går tom etter litt over en uke. (Blir helt tørr)

Jeg tok en 20l plastdunk, stappa oppi en varmekoble ment for akvarier og så lot jeg dryppslangen gå oppi der. Jeg tømte denne 3-4 ganger ila vinteren og ble aldri mer enn halvfull. 

3r6kZqt7wXOVpmG5MiLrwIGpvY2qmVu1tx0mAG1ecqWxqphsJnbqZrCMwUYnPBiaXSv-3CUfawf4kjsHoz1G_8nBdjtRmg712Z48CqImV3GiECDegyJ6l0s5gZG7xQW9QT-q3X3bAsyNLRtdtr0J5wmvkVGHX-Vg3GUsZbXxCp8R73zWehg-GWRUy_PWEogZXQ5idD5GNoM7JV0C3OxFW7z3VQlKVO5m9apzClmHqhKODJtW8PfslUHvDzhalppstBHnt8h2mzflXcqaxyqmJ5gyqzAmLGnWmzkNvI76_BreTcKcjIDd7LozLEzBefchjlvuedN0PUmLfNwDYD7lTjKTh8k6dXjYxKCUtEeVDai7andtqMjLAhxFe-WRhDfVLiDNwP4av1EiXK1kmupnFia70-_KlGHVWUIDxogf3GGNOaPiUIHigjEPYtECmyAMCJkTg0sGaAOHrq2jPJeE2S24xeGqd-rpdScmClbc2P57-54fd4z4l4fDRKdefmdpkqUXWNyakpfyA6sVvLoW0Jkig24dpRrcfrvstFJCxpkmaN3dfcxUKaaHs2IuWdrw-nzfgOWjYBgmbO0g6tdDzM7fHFP8akfPVVM7Bux0NcpmB6U-zx7wwbSvuuX89owJ=w710-h946-no

Har prøvd vasken også ... gikk ikke like bra. 

VfI50EWuKw5Ldd0yhLPQAbggJUB1S9KoHzYXKeYCg9syzThMwSAFqQ7YcJIT2fZF2bhYRhy4LOUOuw0OcNgiJnxhcyFsh7zvc3Vq003T66WUAbUwgNLsQQ0nCM1wAQJiH26pZQaTvLbrZVantkDvUj1yc3BrViPMlZWS_euS8IpHI5DR-lRRTwT1m_6ysqMufeZtWYhQACuWIECR9H0RorWCKFSLOJENgwi-N488SeJbs1Bg3nnq9ZvPKW2Ao-m7LYPz-fROxDT6Jmr2CHWEFd8ONhk3FZY3WNLYTw9UoorSOeas2r9UWdgMqm0ueHCdkynUwIP4CSRkg94DmPeYOy9yCHpO-P0Djv8hqrmZCm6DwwRlkc1j6BRtQG-rFIyVESBtjI1IXkN1J2DQMuh-rz7qp0kQ4jsjpLOi-yumvCis3H0xgD4P8aRsxuGd7LhjVa16L-qdgC10oDbreqOM-HGDfiXIsuJeiJEPNKwIZSPvJxk4H2g7AjZVZN4Pb6kVUMeCBDaof8p3p0Hn_QMCX_nOOXOH5DSLxfjkM2-wWbCMm_crpqZQJEJnzJJDnnREKTUubil-_o0GgBGRRcg-5_BuBWzw7JmTREk7QsC-mgXFijINTgd6Xayd6V_D0Cta=w710-h946-no

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hvor fryser vannet? I avfukteren eller i slangen?

Om det er i slangen kan du bruke en varmekabel: https://bedre-inneklima.no/produkt/tilbehor-og-filter-meaco/meaco/meaco-avfukter-tilbehor/varmekabel-for-slange

Ellers ser jeg noen andre løsninger også.

- Slå av avfukteren når det blir frost.

- Bruk en varmeovn til å holde det frostfritt. 

- Bruk en avfukter som ikke lager vann, for eksempel denne: https://bedre-inneklima.no/produkt/avfukter-privat/arida-pro-s8-sorpsjonsavfukter

- Sett seil og reis sørover. Kom tilbake i april.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Guest Avmønstret#

Hvis det er en Maeco, som starter opp igjen etter strømstans, er det mulig å få tak i en temperaturstyrt bryter som feks slå den av ved 2-3 grader? Heter kanskje termostat det ;-) 

Det er knapt fukt i luft i minusgrader... så om en setter den på ett av de høye fuktnivåene vil den vel mest sannsynlig slå seg av før det bli frost. 

----

Soa-båtbåtbåt skrev On 23.10.2018 at 20.35:

https://www.clasohlson.com/no/Frost--og-temperaturkontroll/Pr361109000

denne slår av avfukteren når temp. går under 5 grader.

funker som bare det:-)

Vis hele sitatet  

Den fungerer nok, men det er ikke bra for avfukteren å bruke en sånn. Den skal kjøres kontrollert ned. Det går nok bra et par ganger, men brukes den mye så kan avfukteren ta skade av det. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...