sondreef Startet 19.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2018 Hei eg har ein Mercury 1989 modell som har hatt litt forgassarproblemer og etter å nå ha renset forgasseren lurar eg på korleis eg justerar denne korrekt inn og i forhold til tenningstida.. Noken som har ein liten guide til å få dette 100 prosent?? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Ingen kyndige Mercury-mekanikere som svarer? I mellomtiden kan jeg kanskje gi noen generelle råd siden jeg ikke kjenner Mercury spesielt. 1. Hvis du ikke har servicemanualen for din motor, kan du laste den ned herfra for USD15: https://www.911manual.com/mercury-mariner-repair-manuals/ 2. Forgasser og tenning innstilles uavhengig av hverandre. Hvis du ikke har rørt tenningstidspunktet, kan du anta at det er i orden. Hvis du har grunn til å tro at tenningstidspunktet kan være feil, må det stilles inn med tenningslampe før du justerer forgasseren. 3. Forgasseren din har formodentlig to justeringsskruer: Tomgangsblanding og tomgangshastighet. I tillegg kan flottøren justeres ved å bøye en metalleppe. Blandingsforholdet ved pådrag bestemmes av størrelsen på luft/bensindysene. Hvis du ikke har forandret flottørens nivå eller skadet nåleventilen som den styrer -- eller byttet luft/bensindyser -- skulle jeg tro at det bare tomgangsblanding og tomgangshastighet som må justeres. 4. Justering av tomgangsblanding og tomgangshastighet forutsetter altså at tenningen er korrekt. 5. Start med tomgangsblandingen. Skru justeringsskruen forsiktig inn til den stopper og deretter ut igjen 2.5 – 3 omdreininger (sjekk manualen for din forgasser). Skru justeringsskruen for tomhangshastighet inn litt forbi berøringspunktet. 6. Start motoren. Hvis flottørkammeret er tomt for bensin, vil det ta litt tid før det fylles av bensinpumpen og motoren starter. 7. Skru blandingsskruen langsomt inn inntil du hører at motoren begynner å gå langsommere. Da er bensin/luft-blandingen for mager. Skru ut igjen en kvart til en halv omdreining. (Du kan også skru skruen utover inntil motoren går dårligere for å få føling med grensen for fet blanding). 8. Juster tomgangshastigheten til spesifisert turtallshastighet med turtallsteller (tachometer). 9. Gjør punkt 7 omigjen – denne gang med riktig tomgangsturtall. Det finnes mange Youtube-videoer av varierende kvalitet som viser forgasserjustering, f.eks. denne for Mercury. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.