Hakkannen
Tenkte jeg ville benytte anledningen en fin fredagskveld til å understreke viktigheten av å ha skikkelige alarmer/varslere ombord i båten. Fikk nemlig en opplevelse som satte en støkk i meg.
Hos meg er det optiske og ioniske røykvarslere, gassalarm og CO-/karbonmonoksidvarsler montert. Har ved et par anledninger blitt varslet på grunn av røykutvikling og gass, den ene gangen slo det ned i dieselkaminen (før jeg skiftet til bedre pipe), den andre gangen reagerte gassvarsleren på at jeg brukte for mye spraylim, selv om rusen var god. Ellers har disse varslerne, fram til nå, kun plaget meg når det er på tide å skifte ut det interne batteriet.
Tilbake til hva som satte en støkk i meg.
Rundt klokka 02:30 natt til i går begynte karbonmonoksidvarsleren min å hyle som besatt. Den gikk helt av skaftet. Varsleren er av denne typen. Skjønnhetssøvnen min tok naturligvis en alt for brå slutt og i det jeg reiste meg merket jeg straks at det luktet svært så spesielt ombord. En intens og stikkende svovelaktig lukt, nesten som råtne egg. Det var det noe kjent med lukta, men samtidig ikke lett å adressere nøyaktig der jeg sto, planen var jo egentlig å sove, ikke stå og huske på ting man har glemt.
OK, førsteprioritet; få åpnet alt av luker i en fart for å få luftet ut. Hostet og harket og kjente jeg var skikkelig kvalm og vond i halsen. Visste ikke hva det var, men det var hissig.
Andreprioritet: få arbeidsro, altså få tatt ut batteriet av alarmen. Slippe den der intense hylinga.
Så var det å prøve å tenke klart. Det blir vel en slags tredjeprioritet. Hva i huleste kunne det være som var galt? Og hvorfor luktet det så infernalsk?
Jeg hadde ikke fyrt denne natta da det enda er forholdsvis mildt her i området. Så at dieselkaminen kunne ha slukket og spydd ut CO var ikke et alternativ. Kjørte full belysning i hele båten og åpnet alt av luker til ting jeg kunne se for meg kunne lage en slik forferdelig lukt. Ikke var det motoren. Heller ikke avfukteren. Fant fram ei skarp lykt for å se om jeg kunne se noe røykutvikling noen sted. Nei. Prøvde så å lukte meg fram til hvor kilden kunne være. Luktet like forferdelig over alt. Ble noe rådvill, var ikke våken nok til å tenke meg fram til hva det kunne være. Så sveipet øyene over sikringspanelet og jeg la merke til uvant aktivitet på batterimonitoren. Hvorfor dreiv laderen og pushet inn 15-20ah på allerede fulladede batterier? Hadde det vært strømbrudd i løpet av natta? Eller var det noe annet som kunne være galt? Fikk sjekke batteriene, kanskje det var der problemet lå. Åpnet luka under senga i STB lugar. Luktet verken mer eller mindre der. De så helt greie ut de, uten at jeg skal si jeg er noen ekspert på batterier. Så over til BB lugar, vekk med madrassen, åpne luka. DER! Der var det varmt! Varmen strålet opp og jeg kunne høre en tydelig fresing, som lyden av en foss. Det viste seg at det ene batteriet (1 av 5 batterier) var så varmt at jeg nesten ikke kunne legge hånden på det. Her var også stanken verre enn verst. Måtte ut av båten for å trekke frisk luft, så ned igjen. Mye hosting og harking. Fant fram IR-måleren og målte batteriet til i overkant av 70 grader, kanskje mer i den ene enden. De andre lå på rundt 12-13 grader, litt høyere på batteriet nærmest det varme. Knallgass! Lukta av overkokt batteri! Da gikk det plutselig opp for meg. Så var det bare å hive seg rundt og få skrudd av laderen i en fart. Hovdstrømbryteren også. Alle brytere, alt skulle av. Alt. Nå må jeg jo være sikker tenkte jeg.
Gikk opp og ut på dekk. Satte meg ned. Åpnet en Cola og begynte å tenke litt. Hva hadde egentlig skjedd med batteriet? Hvorfor hylte CO-varsleren? Hva kunne ha skjedd hvis jeg ikke hadde hatt CO-varsler ombord? Skremmende tanker. Opp med mobilen og inn på Baatplassen, søkefunksjonen er jo en fin ting. Fant skremmende lesning. Ikke bra. Google litt i tillegg. Knallgass ja. Ikke heldig å sove i, heller ikke heldig å tenne flammer eller gnistre i. Samlet meg litt og kom fram til at det ikke var så mye mer her å gjøre nå. Kunne i alle fall ikke legge meg til å sove igjen i denne lukta, ikke virket den å avta heller. Låste meg inn på det lokale forsamlingshuset (populært kalt "bedehuset") og la meg til å sove noen timer på en sofa i et hjørne.
Da jeg våknet stakk jeg innom havna en tur på vei til jobb. For å lukte og sjekke ståa nedi båten. Burde jo ha blitt bedre nå tenkte jeg. Luktet vel egentlig like ille som tidligere, og jeg begynte fort å brekke meg, hoste og harke da jeg var nede i båten. Opp og puste litt. Gikk ned igjen og la hånda på det syndige batteriet. Fremdeles glovarmt. Fremdeles lyd. Ikke bra. Der kom teorien fram, de andre batteriene prøver å jevne ut det dårlige, og det dårlige tar ikke i mot lading. OK, alle luker åpne, få det luftet og få det ut av kretsen. Var redd for gnister og turte derfor ikke koble batteriet fra selv, fikk derfor hjelp av en fra båtverkstedet i havna. Vi kom fram til at når det ene batteriet av en batteribank fra 2007 gjorde slike nattlige stunts var det på tide å skifte hele banken. Er jo bare et spørsmål om tid før et av de andre batteriene også hadde feilet.
Derfor, etter jobb, samme dag (altså i går) kjørte jeg ut til Biltema for å svi av noen tusen. Fikk ikke en krone i rabatt, ble dyrt, var absolutt ikke dette som var planen for de pengene. Men samtidig, nå var i alle fall 5 stk splitter nye 120ah batterier klare for montering. Ikke verst det heller. 150kg ble det til sammen, godt jeg kjører pickup.
I skrivende stund er batteriene montert, lukene står på gløtt og lukta har avtatt noe. Fremdeles er det litt lukt tilstede, men ikke i nærheten av slik det var. Spørs om jeg ikke bør sove på land i natt også, får ta en vurdering etter å ha luftet ut enda litt mer i løpet av kvelden. Knallgass stiger jo, så vil tro den er luftet ut nå. Og ikke minst at eventuell eksplosjonsfare er forbi, men i og med det fremdeles er lukt (lik lukta da batteriet kokte) klarer jeg ikke falle helt til ro med å sove i dette før lukta er vekke.
I følge de i båtverkstedet ville det ha blitt en svært dyster dag hvis jeg ikke hadde våknet i tide. De la ikke noe mellom. Takk og pris for at alarmen registrerte gassingen fra batteriet. Skumle saker dette med batterier, lading og knallgass. Har kommet fram til at hver eneste alarm/varsler ombord er verdt prisen. Alle sammen! Så selv om man gjerne ikke har dieselvarmer ombord; kjøp CO-varsler. Kjøp gassvarsler. Og kjøp røykvarsler.
Slik jeg ser det har man nesten ikke råd til å la være.