Hakkannen
Hulda skrev for 14 timer siden:Hos oss er det 'husfuktighet'
Varierer nok litt mer hos meg, har bare fått isolert delvis, så fuktigheten varierer noe når det ikke står varme på på dagtid.
Pinkvin skrev for 14 timer siden:Hakkanen, ser at du bruker Lithiumbatterier i varsleren, og det er jo veldig smart.
Er nok bildet som lurer deg tror jeg, det står "Premium" på batteriet med store bokstaver, men fikk ikke med hele batteriet på bildet Typisk noe rimelige produsenter skriver for at ting skal virke som det er bra greier
Det står "alkaline" med mindre bokstaver under. Har også tenkt at gjerne lithiumbatterier kunne vært en god plan, men så var det noen som fortalte meg at de ikke er så stabile strømleverandører når det blir kaldt. Derfor har det blitt alkaliske batterier, de holder lengre enn et år, det er nok for min del.
SveinHa skrev for 12 timer siden:11 år på blybatterier må en vel være greit fornøyd med men jeg hadde absolutt ikke tenkt meg at det skulle ende slik.
Ja, må jo si meg meget godt fornøyd med varigheten til batteriene totalt sett Men enig, det skulle ikke ende slik. Får skifte batterier et par tre år tidligere neste runde tenker jeg, så er det sikrere. Har merket batteriene slik som deg, ikke dumt å vite nøyaktig hvor gamle de er. Man glemmer fort når årene går
SveinHa skrev for 12 timer siden:Den båten er jo en familieseiler og jeg tror nok du skal slite KNALLHARDT med å få den til å krenge 45 grader...
Har bunnet klinometeret et par ganger (det er vel gjerne 25 eller 30 grader tro, husker ikke i farten), men det var absolutt ikke behagelig og skal ikke gjentas Den første gangen var med splitter nye seil, og så undervurderte vi været, kom noen stygge kastevinder. Lignende andre gang også, skulle gå over stag og så var vinden litt vel kraftig, burde ha rullet inn litt tidligere. Har lært nå!
Hulda skrev for 11 timer siden:Jeg mener alle lukkede batterier har et hull på kortsiden i topplokket. Det er et ventilasjonshull for å slippe ut overtrykk. Slik som du opplevde som gassing i båten. Her går det an å sette inn et plastrør. Koble på en gummislange, t-stykke for å koble sammen to batterier. Deretter samleslange for 'vent to safe place', som dere sier i Stavanger. Batteriene blir jo like varme når en celle ryker, men problemet med gass inn i båten er løst.
Det var ikke dumt! Takk for tipset, det må jeg sjekke ut nærmere Hadde vært veldig betryggende for nattesøvnen å vite at eventuell gass (både de brennbare og de giftige) kan ledes ut i friluft i stedet for inn i lugarene. Må ned i batteriene og lyse når jeg kommer hjem til båten, en slik løsning tror jeg kan være et fint alternativ for en tryggere hverdag
Batteriene står jo der de står, ikke er det plass til batterikasser rundt de heller. Skogsturer kan føre til så mangt, som regel noe bra!
Vesterskog skrev for 2 timer siden:Alternativt anskaffe H2S testgass. På sjøen har de sånt i små gasssylindre som man kalibrerer gassmåler med.
Det tror jeg sannelig jeg skal gjøre, takk for tipset Far min (og forsåvidt også flere kamerater) jobber i oljebransjen, vil tro i alle fall en av disse må vite hvor jeg kan få tak i en slik gassylinder. Gjerne de har noe liggende også, man vet jo aldri.
Tor Arild skrev for 2 timer siden:For å få ut det siste av lukt, så er eddik et særs godt middel.
Eddik skal kjøpes inn i morgen den dag! Direkte mindre godt å gå rundt å lukte på den lukta, hvis eddik kan få det vekk er det verdt forsøket