Hakkannen
Har en Manson/NordicPower tre stegs lader (50ah), med temperatursensor. Sensorføleren lå selvfølgelig på feil batteri da ting skjedde. Batterimonitoren er en Sterling PMP1. Den viste at det ble ladet med 15-20ah da batteriet kokte.
Lader aldri slikt som mobiltelefoner og nettbrett nattestid, men har fram til nå tenkt at båtladeren er så proff at den er grei. Har inntrykk av at de fleste andre som bor i båt også ligger med laderen på for å unngå å tappe ned batteriene. Laderen min har to moduser; den ene er trestegs lading som jeg har pleid å bruke etter å ha vert på tur da den funksjonen lader batteriene raskt. Den andre modusen er strømforsyning. Da begrenser ladingen seg til vedlikeholdslading, men samtidig gir laderen strøm til slikt som kjøleskap, pumper og annet som trekker strøm «på direkten». Har pleid å bruke den siste modusen når jeg ligger med landstrøm i havna (som i praksis blir alltid så lenge båten ligger i båsen sin).
@Bjørn Løvjomås Jeg vurderte også om jeg ikke bare skulle koble fra batteriet og bære det i land, men så var jeg redd for gnister i forbindelse med frakoblingen. I tillegg følte jeg at jeg var på utrygg grunn med tanke på om det hele tatt gikk an å koble fra kun et batteri. Har jo montert batterier før, for all del, men da stort sett i bil der det bare er et batteri å ta hensyn til, ikke om ting er parallellkoblet, seriekoblet eller ikke. Der og da var jeg såpass i ørska at jeg nok ikke tenkte klart nok heller, skulle det skje igjen hadde jeg nok koblet fra laderen, luftet godt og koblet fra batteriet og tatt det ut. Denne gangen ble det litt «Hakkannen gjør ting han absolutt ikke kan»☺️
De nye batteriene fungerer for øvrig godt så langt jeg kan se. Har ikke turt å sove med laderen på enda, selv om jeg har gjort det hver natt i over sju år nå.
Men. Ser på batterimonitoren at det lades med mellom 0,5-1ah konstant selv om batteriene nå er fulle, men det er gjerne bare vedlikeholdsladingen og at batteriene trenger «kjøres inn» litt nå i starten? Lades med 0,5-1ah konstant, selv om alt av lys og andre forbrukere er slått av. Med de gamle batteriene viste monitoren 0ah lading når batteriene var fulle, men kanskje de var så slitne at de ikke ville ta i mot «vanlig» vedlikeholdslading? Håper dette er normalt og at det ikke er feil også med de nye batteriene som gjør at laderen driver på på dette viset?