Hakkannen
Hulda skrev for 13 timer siden:Batteriene lades med A, ikke ah
Det vet jeg jo egentlig, men da må jeg tenke meg hardt om først Men ja, det er helt sant! Rett skal være rett.
Hulda skrev for 13 timer siden:BEP viser som regel 0 A lading og 450 Ah (full forbruksbank).
Med andre ord er det mulig at det hos meg er noe feil med ett eller flere av de nye batteriene siden laderen vedlikeholdslader med 0,5-1A selv om batteriene er fulle fra før? Liker ikke å ligge med laderen på hvis den skal gi såpass med strøm til batteriene hele tiden. Må finne ut av dette, men er gjerne en smule overnevrotisk akkurat når det gjelder lading og strøm for tiden, naturlig nok.
Maika skrev for 11 timer siden:Ja, man må vel ha en sensor på hvert batteri koblet til hver sin alarm/automatikk for at dette skal fungere.
Det burde absolutt være en mulighet ja. De selger jo disse laderne på Maritim, neste gang jeg er innom skal jeg spørre om det finnes en form for forgrening til temperatursensoren. Klart, hadde alle batteriene man lader vært samlet hadde gjerne sensoren fått med seg at noe var på gang, selv om det var nabobatteriet, men hos meg er batteriene plassert under hver sin køye i hver sin lugar akter, da blir det vanskelig for tempsensoren å få med seg hva som skjer i den "andre banken" (det er jo samme batteribank, men som sagt splittet opp plasseringsmessig).
Shore skrev for 10 timer siden:Gikk ned i båten og kjente med en gang unormal kvalmende lukt. Lyden av fosskoking og lukten kom fra startbatteriet.
Godt du var våken da det skjedde! Nå er det gjerne naturlig å være våken når motoren sviver, men likevel Snakket med et par kamerater som jobber i oljebransjen i går kveld. Begge to var tydelige på at så lenge man lukter gassen er det bra, verre hvis man ikke lukter den. Forsto det slik at hvis "H2S-alarmen" gikk var det full alarm og på med maske. Har ikke tenkt så mye over at det kan komme andre gasser enn hydrogen ved lading tidligere, så sånn sett greit å bli opplyst og få ha tatt en lukt på greiene nå, så lenge det går bra. Da kan man være kjappere å ta tak ved en eventuell senere anledning.