NilsPils
I dag tok vi opp hummerteinene for sesongen utenfor Fredrikstadområdet og satte kursen nordover mot vinterhavn i Oslo. Det var nydelig vær med nesten flatt vann og utenfor Engelsviken slo vi av motoren og lot oss drive mens vi spiste lunsj. Etter en stund kom det litt vind og vi begynte å drive mot land. Jeg vred da om nøkkelen for å starte motor og kjøre litt unna. Surprise: ingen lyd fra startmotor. Da vi nærmet oss land ganske fort var det ingen tid til feilsøking og fiksing. Vi, stymannen, lettmatrosen og jeg, hadde nok med å holde båten unna fjellet med det vi hadde av båtshake, kosteskaft og rive. Båten veier 7+ tonn og det var tungt å holde unna, men man blir ganske sterk når en må. Det gikk sterk strøm langs land og vi drev etter hvert såpassklar at vi kunne droppe ankeret.
Årsken til startproblemet var som vi allerede hadde formodet: dårlig kontakt i tenningslåsen. Vi prøvde å få ut tenningslåsen, men den lot seg selvfølgelig ikke demontere. Styrmannen gikk da under dekk og lagde bro med en skrutrekker så innslagsreleet fik strøm og vi hadde motoren i gang igjen.
Så langt alt vel. Men grunnen til at jeg nevner dette er at en dårlig tenningslås kan representere en stor sikkerhetsrisiko til sjøs. Denne gangen gikk det bra på grunn av ellers gunstige forhold. Men jeg tenker med gru på alle de gangen vi har vært ute i hard vær og trengt å starte motoren. For eksempel slår vi ofte av motoren på hummerfeltet og lar oss drive unna hvis vi kommer for nære teinetau. Da kunne det hele lett endt med totalhavari. Nå har vi tenkt at vi røsker ut den tenningslåsen og hiver den på dynga. I stedet setter vi inn to brytere av beste kvalitet, en av/på for motor på/av og en med fjærretur for startmotor. Begge bryterne blir koblet til en lett tilgjengelig klemlist bak panelet for lett feilsøking og tjuvkobling. Dersom noen mener at vi da gjør det lett å stjele båten, har vi en løsning for det også . . . . . .