Jump to content

Ønsker produktanbefaling etter nedsliping av gelcoat under vannlinje

Kronidiot

Recommended Posts

Driver og sliper ned gelcoat under vannlinje pga plastpest. Tenker litt fremover og sitter nå og tenker på hvilke produkter jeg skal bruke for å bygge opp igjen. 

Det står mellom to leverandører, West og International. Jeg kjenner ikke noe av produktene disse leverer, men ser at International kan brukes ved lavere temperatur enn West sin epoxy, som bør ha minimum 20 grader. 

Fordelen med West er at det ikke er så mange produkter å forholde seg til. 

Noen som har erfaringer med bruk av produktene fra disse to? 

Med West system 105 med 205 herder kan du greit støpe ned mot 5 grC. Jeg har aldri brukt Internasjonal sin, men har brukt West 105/205 en god del, og også Biltema. Biltema er mye billigere men krever høyere temperatur, og jeg synes West system fungerer noe bedre. Skal du laminere i temp under 20gr og  på flater med overheng vil West 105/205 være mye  bedre pga viskositet og limeegenskaper i våt tilstand. Det finnes også andre leverandører du bør vurdere, bla Svas kjemi og kompositthuset. Skal du støpe mye ville jeg hørt med dem

Jeg har ikke brukt International og kan dessverre ikke uttale meg om dem.

Jeg begynte å bruke West system for 6 år siden og er utrolig fornøyd med det. Jeg har brukt West system helt ned i ca. 10C, det har gått bra. Jeg tror aldri jeg har brukt dem så høyt som 20C(Jeg bor i Nord-Norge). Jeg synes de er dyre, men kvaliteten er uovertruffen og jeg forteller meg selv jevnlig at det er verdt det.

Krimart skrev for 7 timer siden:

Med West system 105 med 205 herder kan du greit støpe ned mot 5 grC. Jeg har aldri brukt Internasjonal sin, men har brukt West 105/205 en god del, og også Biltema. Biltema er mye billigere men krever høyere temperatur, og jeg synes West system fungerer noe bedre. Skal du laminere i temp under 20gr og  på flater med overheng vil West 105/205 være mye  bedre pga viskositet og limeegenskaper i våt tilstand. Det finnes også andre leverandører du bør vurdere, bla Svas kjemi og kompositthuset. Skal du støpe mye ville jeg hørt med dem

Jeg skal ikke laminerte, kun epoxybehandle skroget under vannlinja. 

Guest Avmønstret#
VirtualMe skrev On 21.10.2018 at 21.19:

Om du ikke allerede har sett denne, anbefales den herved; https://www.youtube.com/channel/UC5xDht2blPNWdVtl9PkDmgA 

Den spillelista om plastpest der er "litt ekkel" for den viser vel i grunnen at det er umulig å få ut fukten vha vanlig tørking. Han trør til med vakuum og varme for å få det til. Så spørsmålet reiser seg jo ifht hvor mange båter som evt har fått bygd inn gammel fukt når de har blitt behandlet for plastpest.... 

Krimart skrev for 21 timer siden:

Jeg skjønner ikke helt denne tråden. Er gelcoaten fjernet eller ikke? TS skriver videre at problemet er at skroget er angrepet av plastpest, men lamanitater er ikke angrepet?? Da er det jo ikke plastpest?  

Hva er det du ikke skjønner? Som jeg skriver først i første innlegg så driver jeg og sliper ned gelcoat. Så ja, gelcoat fjernes. 

Husk at den "vanligste" pesten er den mellom gelcoat og laminat. Denne formen er relativt ufarlig. Jeg velger allikevel å gjøre jobben skikkelig. Osmose trenger ikke å bety at laminatet er hardt angrepet. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...