Jump to content

Nytt ratt eller nytt skinn til rattet på seilbåt?

Indy

Recommended Posts

Skinntrekket på rattet er utslitt, og vil gjerne ha tips om hvem som kan levere trekk av god kvalitet for selvmontering, og gjerne også hvem som kan bytte trekket hvis prisen er grei. Ser at både Grundsunds Läder og Robertsmarin har innstilt driften.

Vurderer også som alternativ å bytte rattet til et litt større, gjerne karbonfiber. Har en 2007 Jeanneau 36i Performance (med det største rattet Jeanneau leverte), Lewmar pidestall og ratt. Noen tips om gode ratt til gunstige pris?

Guest Avmønstret#

Grundsund.jpg.71fbf541c434c027f0efa4079f53daf9.jpg

dobsen62 skrev 20 minutter siden:

Det er sikkert blitt storindustri av det:confused:

Det hadde vært greit å vite hvor man får dette utført, for under 2 500.-,

Rattet mitt, må også ha nytt skinntrekk.

Var i Grundsund sommeren 17, da reklamerte de med pris under det, ferdig montert, men akkurat da var de på ferie. Og etter det la de ut på lang tur så jeg vet ikke når de er i drift igjen. Tipper de kjøper ferdige sett og monterer. 

Etter hva jeg forstod ut fra FB tråden så virket det som sal/skinn/seilmakerne i Norge alte opp kua, slaktet den, valgte ut skinnbitene med omhu, spant tråden, smidde nåla selv. I hvertfall etter prisen å dømme, eller kanskje ikke? ;-)

Selvsagt er det storindustri å lage ratt- trekk til båter som folk kan montere selv. Tenk hvor mange hundretusener (seil) båter med ratt det er, om ikke millioner, de færreste med trekk av lær fra fabrikk. Og trekkene slites. Seilbåtfolk er jo veldig ofte forfengelige, ikke alle som nøyer seg med hockeytape på rattet ;-). Men se bort fra tullet mitt, om en har prøvd noen timer bak ett ratt uten trekk, i kald aluminium... det er verdt noen kroner å ha ett ordentlig trekk på rattet, og folk er villig til å betale. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...