Jump to content

Båt har gått ned ved Devik i Gloppen

Popeye70

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fæle greier. 

Samtidig får det meg til å lure på noe. Om jeg er ute i en åpen båt så tar jeg som en selvfølge at den vil flyte, om den så velter. Hvordan er dette når båtene blir større, når forsvinner kravet til oppdrift så man i praksis må anta at båten synker om den fylles med vann?

Trist sak. Men jeg undres over at de ikke har tatt på seg vester når bølgene har begynt å slå inn i båten. Hvis de hadde med vester, men unnlot å ta de på når de gikk i vannet og skulle svømme til land, så virker det rart på meg. Men jeg var ikke der, så jeg skal ikke spekulere for mye på det. De tok et valg, og vi får anta at det var det beste valget de kunne ta der og da.

Uansett er det trist når noen mister livet på sjøen på denne måten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Bårdp skrev for 2 timer siden:

OK en slik har jeg hatt. Men hvordan kunne den vært godkjent som yrkesbåt? Den mangler jo helt inntrengnings terker mot rorhus. Ikke rart den gikk ned om den fikk en brottsjø på dekk. Men slike båter skal da ikke brukes som yrkesbåter. Den er jo kun egnet som lystbåt i skjermet farvann.

Ifølge reklamen holder den kategori C og er amerikansk lystbåt. Skal tåle liten kuling, for bruk nær kysten, bølgehøyde maks. to meter. Så den ligger nok langt unna kravet til yrkesfartøy. Har forresten en kompis som for mange år siden fikk som oppdrag å bygge om en litt større lystbåt til yrkesfartøy. Ifølge ham er det enklere å kjøpe seg et nytt yrkesfartøy. Dog har vel en del lystbåter blitt mer på høyde med yrkesfartøy etter hvert.

47 minutes ago, index said:

Står det noe sted at den er godkjent som yrkesbåt? Jeg har kun sett at det står at eier er yrkesfisker.

Trist sak uansett.

I VG-artikkelen linket til et stykke opp står dette:

«– Dette er snakk om en ikke så veldig stor fiskebåt i plast, med overbygg over halve båten. Eieren er yrkesfisker. De hadde vært ute og fisket, og var på vei inn igjen til Sandane da de kom ut for uvanlige bølger, forklarer politioverbetjent Nils-Ove Roset i Gloppen lensmannsdistrikt til VG.»

Det er visst ikke bare jeg som har tolket det dithen at det var en yrkesbåt.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev On ‎23‎.‎10‎.‎2018 at 15.25:

I VG-artikkelen linket til et stykke opp står dette:

«– Dette er snakk om en ikke så veldig stor fiskebåt i plast, med overbygg over halve båten. Eieren er yrkesfisker. De hadde vært ute og fisket, og var på vei inn igjen til Sandane da de kom ut for uvanlige bølger, forklarer politioverbetjent Nils-Ove Roset i Gloppen lensmannsdistrikt til VG.»

Det er visst ikke bare jeg som har tolket det dithen at det var en yrkesbåt.

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Hva media (vg) skriver, må en ta med en klype salt...De har ofte et lettvint forhold til fakta..

En slik båt er selvfølgelig ingen yrkesfiskebåt ...

Jeg kan ikke se at VG skriver at dette er en yrkesfiskebåt? Heller ikke politiet hevder vel det i sitatet?

Det at eieren er en yrkesfisker er vel ikke til hinder for at han på fritida kan dra ut i en hvilken som helst båt med venner og fiske.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...