Popeye70 Startet 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Oktober.2018 Ganske tynn artikkel i Aftenposten foreløpig, men det letes etter én person (tre andre er gjort rede for): https://www.aftenposten.no/norge/i/WLM7ok/Leteaksjon-etter-batulykke-i-Sogn-og-Fjordane Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Brigg Svart 20.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2018 Får håpe at dette går bra. NRKs artikkel om saken: https://www.nrk.no/sognogfjordane/bat-med-fire-personar-har-gatt-ned-1.14257312 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Bårdp Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Litt mer her. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/p62neE/fiskebaatforliset-boelger-slo-inn-i-baaten-og-stanset-motoren?utm_content=row-4&utm_source=vgfront Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Huff. Leit når det går liv... Skulle hatt på vesten sin. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Fæle greier. Samtidig får det meg til å lure på noe. Om jeg er ute i en åpen båt så tar jeg som en selvfølge at den vil flyte, om den så velter. Hvordan er dette når båtene blir større, når forsvinner kravet til oppdrift så man i praksis må anta at båten synker om den fylles med vann? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Trist sak. Men jeg undres over at de ikke har tatt på seg vester når bølgene har begynt å slå inn i båten. Hvis de hadde med vester, men unnlot å ta de på når de gikk i vannet og skulle svømme til land, så virker det rart på meg. Men jeg var ikke der, så jeg skal ikke spekulere for mye på det. De tok et valg, og vi får anta at det var det beste valget de kunne ta der og da. Uansett er det trist når noen mister livet på sjøen på denne måten. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Bårdp Svart 21.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2018 Skulle vært interessant å vite hvilken båt det var. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Bårdp skrev On 21.10.2018 at 23.28: Skulle vært interessant å vite hvilken båt det var. Arvor 215 AS ifølge dagens bt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 OK en slik har jeg hatt. Men hvordan kunne den vært godkjent som yrkesbåt? Den mangler jo helt inntrengnings terker mot rorhus. Ikke rart den gikk ned om den fikk en brottsjø på dekk. Men slike båter skal da ikke brukes som yrkesbåter. Den er jo kun egnet som lystbåt i skjermet farvann. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Står det noe sted at den er godkjent som yrkesbåt? Jeg har kun sett at det står at eier er yrkesfisker. Trist sak uansett. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Bårdp skrev for 2 timer siden: OK en slik har jeg hatt. Men hvordan kunne den vært godkjent som yrkesbåt? Den mangler jo helt inntrengnings terker mot rorhus. Ikke rart den gikk ned om den fikk en brottsjø på dekk. Men slike båter skal da ikke brukes som yrkesbåter. Den er jo kun egnet som lystbåt i skjermet farvann. Ifølge reklamen holder den kategori C og er amerikansk lystbåt. Skal tåle liten kuling, for bruk nær kysten, bølgehøyde maks. to meter. Så den ligger nok langt unna kravet til yrkesfartøy. Har forresten en kompis som for mange år siden fikk som oppdrag å bygge om en litt større lystbåt til yrkesfartøy. Ifølge ham er det enklere å kjøpe seg et nytt yrkesfartøy. Dog har vel en del lystbåter blitt mer på høyde med yrkesfartøy etter hvert. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 (redigert) 47 minutes ago, index said: Står det noe sted at den er godkjent som yrkesbåt? Jeg har kun sett at det står at eier er yrkesfisker. Trist sak uansett. I VG-artikkelen linket til et stykke opp står dette: «– Dette er snakk om en ikke så veldig stor fiskebåt i plast, med overbygg over halve båten. Eieren er yrkesfisker. De hadde vært ute og fisket, og var på vei inn igjen til Sandane da de kom ut for uvanlige bølger, forklarer politioverbetjent Nils-Ove Roset i Gloppen lensmannsdistrikt til VG.» Det er visst ikke bare jeg som har tolket det dithen at det var en yrkesbåt. Redigert 23.Oktober.2018 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
index Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Jeg tolker tydeligvis ikke dette slik som deg. En 21 fots yrkesbåt med mannskap på fire? Neppe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 17 minutes ago, index said: Jeg tolker tydeligvis ikke dette slik som deg. En 21 fots yrkesbåt med mannskap på fire? Neppe. I første utgave av artikkelen var ikke båttype eller -størrelse oppgitt, så vidt jeg husker. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ida Marie III Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Hva media (vg) skriver, må en ta med en klype salt...De har ofte et lettvint forhold til fakta.. En slik båt er selvfølgelig ingen yrkesfiskebåt ... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Akkurat det ville jeg ikke følt meg for trygg på. Har jammen sett mye rart med fiskeriregistrering som åpenbart ikke burde hatt det. Sitér dette innlegget Link to post
tidtakeren Svart 25.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2018 Popeye70 skrev On 23.10.2018 at 15.25: I VG-artikkelen linket til et stykke opp står dette: «– Dette er snakk om en ikke så veldig stor fiskebåt i plast, med overbygg over halve båten. Eieren er yrkesfisker. De hadde vært ute og fisket, og var på vei inn igjen til Sandane da de kom ut for uvanlige bølger, forklarer politioverbetjent Nils-Ove Roset i Gloppen lensmannsdistrikt til VG.» Det er visst ikke bare jeg som har tolket det dithen at det var en yrkesbåt. Ida Marie III skrev for 3 timer siden: Hva media (vg) skriver, må en ta med en klype salt...De har ofte et lettvint forhold til fakta.. En slik båt er selvfølgelig ingen yrkesfiskebåt ... Jeg kan ikke se at VG skriver at dette er en yrkesfiskebåt? Heller ikke politiet hevder vel det i sitatet? Det at eieren er en yrkesfisker er vel ikke til hinder for at han på fritida kan dra ut i en hvilken som helst båt med venner og fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.