Jump to content

6 hk påhengsmotor stopper ved lavt turtall

Tyler Durden

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en 4-5 mnd gammel 4 takt påhengsmotor som nå har begynt å fuske litt. Ved lavt turtall/dorgefart så hoster den litt og stopper til slutt helt opp. Det skjer nokså fort fra jeg skrur ned turtallet. Den stopper både når jeg kjører og når den står i fri. Luftventilen er åpen, det er nesten full tank, oljeskift ble gjort for en liten stund siden. Det eneste jeg kan komme er at jeg kjørte i 3-4 minutt med choken på fullt for noen uker siden da jeg glemte å ta den av etter start. Det som skjedde da var at motoren gav veldig lite gass og hørtes ikke helt riktig ut. Slo av choken og fortsatte turen uten problemer. 

Kjøring på høyere turtall går forøvrig helt fint.

Noen som har forslag til mulige tiltak?

Guest Avmønstret#
Martine29f skrev 17 minutter siden:

Den er jo nesten ny, så kanskje best å ta den med til leverandør for en sjekk. Bør vel ikke begynne å tukle med en slik ny motor.

Godt poeng. Ville uansett prøvd bytte av drivstoff først, som Cosmic nevner kan det være vann i drivstoffet. Og om en bytter til alcylat så får en også fjernet evt. sot på plugg, hvis det er problemet. 

Er sikkert en dreneringsskrue i bunn av forgasseren,på flottørkammeret. Løsne denne ,og forgasseren renner tom. Tøm tanken på et vis,og prøv pånytt. Om det er intern tank på motoren så finner vannet veien inn i tanken via lufteskruen.Holde denne stengt når motoren ikke brukes. Ikke begynn å skru på forgasseren i garantitiden om du ikke er helt sikker på hva du gjør.

Jeg hadde samme problem med min Mercury 3.5 hk. Det var da en tett dyse i forgasseren, som på Mercury sitter rett under hodet på tomgangsskruen. Har og hatt samme sak med et Honda aggregat EU 20i. Virker som et typisk problem med alle nyere, bensingjerrige 4-taktere. For å unngå problemet må men tømme forgasseren for bensin etter bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...