Tyler Durden Startet 21.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2018 Hei, Jeg har en 4-5 mnd gammel 4 takt påhengsmotor som nå har begynt å fuske litt. Ved lavt turtall/dorgefart så hoster den litt og stopper til slutt helt opp. Det skjer nokså fort fra jeg skrur ned turtallet. Den stopper både når jeg kjører og når den står i fri. Luftventilen er åpen, det er nesten full tank, oljeskift ble gjort for en liten stund siden. Det eneste jeg kan komme er at jeg kjørte i 3-4 minutt med choken på fullt for noen uker siden da jeg glemte å ta den av etter start. Det som skjedde da var at motoren gav veldig lite gass og hørtes ikke helt riktig ut. Slo av choken og fortsatte turen uten problemer. Kjøring på høyere turtall går forøvrig helt fint. Noen som har forslag til mulige tiltak? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Du kan jo selvfølgelig ha fått litt sot på pluggen etter den choke-kjøringen din,men tviler på det. Lett å skru ut pluggen å børste av den. Det vanligste er vann i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Skift bensinfilter, den kan få lite ved tomgang. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Kjøp ei kanne alkylat og kjør den på det, og også på full guffe over en tid. Om det ikke fungerer, gjør som de andre skriver her. Om det ikke fungerer, rens forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Den er jo nesten ny, så kanskje best å ta den med til leverandør for en sjekk. Bør vel ikke begynne å tukle med en slik ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Martine29f skrev 17 minutter siden: Den er jo nesten ny, så kanskje best å ta den med til leverandør for en sjekk. Bør vel ikke begynne å tukle med en slik ny motor. Godt poeng. Ville uansett prøvd bytte av drivstoff først, som Cosmic nevner kan det være vann i drivstoffet. Og om en bytter til alcylat så får en også fjernet evt. sot på plugg, hvis det er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 21.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2018 Er sikkert en dreneringsskrue i bunn av forgasseren,på flottørkammeret. Løsne denne ,og forgasseren renner tom. Tøm tanken på et vis,og prøv pånytt. Om det er intern tank på motoren så finner vannet veien inn i tanken via lufteskruen.Holde denne stengt når motoren ikke brukes. Ikke begynn å skru på forgasseren i garantitiden om du ikke er helt sikker på hva du gjør. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 22.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2018 Har du sjekket tennpluggen? Den kan være sotete etter det du fortalte. Sjekk det før du kjører på alkylatbensin. Er det sot, har du sannsynligvis funnet årsaken til fuskingen. Da bytter du plugg. Er det ikke det, er det en sak for forhandleren, siden motoren din er ny. Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Har til tider samme problem på min 6HK 4-takt Mercury. Det har alltid blitt løst med å drenere flottørkammeret. Liten skrue, og en jobb som tar 30 sekunder. Det er jo her vannet samler seg opp. Kan jo være en ide å skifte bensin på tanken Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 23.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2018 Har du fått vann i tanken så tøm den og skyll med sprit før ny bensin for å få ut alle vannperlene. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Jeg hadde samme problem med min Mercury 3.5 hk. Det var da en tett dyse i forgasseren, som på Mercury sitter rett under hodet på tomgangsskruen. Har og hatt samme sak med et Honda aggregat EU 20i. Virker som et typisk problem med alle nyere, bensingjerrige 4-taktere. For å unngå problemet må men tømme forgasseren for bensin etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2018 Dritt I forgasseren er ingen garantisak. Så man må da ha lov til å rense opp litt uten at det skulle påvirke garantien på noe vis? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.