Jump to content

Når bytte registerreim på Mercury 15HK 2013?

pipe

Recommended Posts

Jeg har sagt neg villig til å vinterkonservere den overnevnte motoren for naboen som har blitt syk.
Det er mange år siden jeg hold på med påhengere så fint med noen tips om jeg har glemt noe.
Følgende har jeg gjort i dag.

Kjørt den i ferskvann med klokker.
Byttet motorolje og filter.
Byttet gear olje.
Kontrolert tennpluggene
Smurt opp smørenipplene,gass og gear overføringene.
Tørket og vasket over motoren utvendig og innvendig samt sprayet over motor innvendig med Omega 636.

Jeg ser denne motoren har registerreim og den er i fra 2013, så da reiser spørsmålet seg om når den skal byttes?
Bør jeg kjøre fog olje inn i forgasser og sylynder eller er det bortkastet?
Er ikke mye ekstra arbeide å gjøre dette men da bør vel også tennpluggene byttes til våren?

3 hours ago, index said:

Hvorfor ikke fogging oil på 4 taktere? De setter seg jo like godt fast under lagring som en 2 takter?

På småmotorer som ikke har insprøytning går det sikkert an å bruke.  Ingen jeg kjenner bruker det på sine firetaktere! Har du insprøytning blir det nok vondt verre å få start på etter vinterlagring..  at en motor tørker opp helt innvendig etter noen måneder med vinterlagring i stabile omgivelser tror jeg ikke skjer.. ev, kan man ha litt totaktsolje på sylyndrene..   Har ikke preservert noen 4t motorer nevneverdig verken på MC , kantklippere, plenklippere, eller båtmotorer. Har aldri hatt problemer heller. Jevnt bra vedlikehold tror jeg er mye viktigere en den oljedampen. Men mulig andre har andre erfaring med motorer som setter seg eller koroderer!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Stempelringer ruster like godt fast I 4 taktere som I 2 taktere. Jeg har tuslet litt med veteranbiler tidligere, og opplevd flere ganger motorer som har satt seg om de ikke har fått fogging eller olje I sylindre før lagring. Men som regel om de har stått mer enn noen få måneder. Uansett en grei forsikring med noen dråper olje tenker jeg. Har brukt CRC 6-66 til fogging, funker det også. Sprayer til den går tungt og kveler med hånda over forgasser.

Redigert: Påhengsmotorer har vel som regel aluminiumsblokk med krombelegg eller lignende i sylindrene, da setter de seg ikke like lett som I en gammel støpejernsblokk.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...