Jump to content

Om fordommer


bliss X

Recommended Posts

Bayliner, samtliga större 80-talsmodeller:

 

Barnlöst par i 35-40 årsåldern med blonderat hår och som tillbringar mer tid i gymmets solarium än i någon träningsmaskin vilket får till följd en lätt övervikt och rynkig fisbrun hy som i sin tur motverkats av en ansiktslyftning som ger ett lätt stramt ansiktsuttryck. Hon bär chockrosa bikini, han svarta badbrallor av stringmodell, så väl på båtsemestern som på den obligatoriska Gran Canariaresan före jul. Favoriträtten är varma mackor med skinka, en exotisk ananasskiva, och smältost på, intas gärna tillsammans med mousserat rosévin framför nåt gammalt avsnitt av Miami Vice inspelat på VHS.

När det kommer till de marina kunskaperna tycker han att en GPS från Clas Ohlsson och några kartsidor ur telefonkatalogen räcker bra, "man ser ju var alla andra kör". Hon tycker det räcker med att visa upp sig i den vita plastsoffan ombord med en drink.

Har kört av drevet på Grindagrundet minst två gånger. Vill gärna inleda samtal med andra motorbåtsskeppare i Sandhamn för att visa att han hänger med de stora grabbarna.

Det kommer til å ta tid før jeg blir ferdig med å le.

 

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Hei Jon_P

 

Håper da det? Vi kan vel ikke være dårliger enn svenskene ?

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen intensjon å fornerme noen....

 

Hve med ...

Nimbus - Ex seilbåteier som ikke orker å dra i seilene mer, og / eller har sine høye formeninger om egen erfaring som seriøs båteier. Villig til å gi råd og kritikk om båt og utstyrsvalg, som er basert på egenlest eller overhørt informasjon. Er hyppig bruker av baugpropell fordi han kan, og vil vise at han har.... Konen har gjerne en kunstig plante i pentryet og familiebilder i rammer strategisk plassert ombord.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Vanskelig å overgå denne:

Ägare till plastmotorbåtar under 30 fot som är äldre än 20 år: Hälften av dessa båtars ägare är händigare än medel-Svensson, dessa tycker det är ett trevligt inslag när småsaker pajar under båtsemestern. Halva nöjet är att laga och fixa småsaker ombord. Därför har han en alldeles för stor verktygslåda med, som är omöjlig att stuva undan på ett vettigt sätt. Hustrun tiger i jämnmod.

Den andra hälften av ägarna köpte båten inför säsongen, har tummen mitt i handen, och kommer byta tillbaka till husvagn nästa säsong igen. Oavsett vilken grupp ägaren tillhör, sneglar han avundsjukt på båtar med bogpropeller, men raljerar gärna över hur "icke sjömannamässigt" det är med bogpropeller. Han hävdar ofta att han värnar om miljön, men hans miljömedvetenhet sträcker sig blott till att inte lämna grillen i de naturhamnar där han legat. För övrigt föredrar han gasolgrill framför engångsgrillarna hans hustru envisas med att köpa. Gasolgrillen fungerar ju fint hemma på radhustomten. Deras två yngsta barn är med på båtsemestern, medan deras bångstyriga tonåring är hemma i radhuset (och tränar på att dricka folköl, med visst besvär, utan föräldrarnas vetskap). Samtliga barn heter något som börjar på en konsonant, vanligen "J".

 

Mannen och hans hustru skojade i sin ungdom om de medelålders par som hade likadana träningsoveraller, men har nu - utan att märka att det hänt - själva skaffat likadana träningsoveraller. Hustrun tycker båten är alldeles för trång, men har insett att den begränsade ytan har en fördel: mannens försök till intima avancemang kan enkelt avvärjas med motiveringen att barnen kommer vakna.

 

Mannen har en nästan pervers böjelse för marina fackuttryck, som han gärna använder när de ska lägga till inom hörhåll från andra båtar. Naturligtvis skulle han aldrig göra annat än att ratta in båten och slänga i ankaret. Det är skepparens uppgifter. Hustrun sköter ilandhoppningen. Om hustrun gör en felaktig knop är mannen inte sen att påpeka det för henne, trots att han själv alldeles för ofta trasslar ihop ankarlinan i ankarboxen (en gammal läskback i plast från 80-talet) vilket minst några gånger varje år ställer till det vid ankring.

 

Båten valdes (av mannen) utifrån tre kriterier:

Ratten ska vara av gammal trämodell, med utstickande pinnar.

Det ska finnas en akterkoj för barnen, så kärlekslivet inte blir lidande.

Det ska finnas minst 10 spakar och 15 knappar vid förarplatsen.

 

Det värsta mannen kan tänka sig är att göra bort sig inför andra båtägare. Det värsta hon kan tänka sig är en lutande segelbåt.

 

Mannen använder i hemlighet vårrustningen som svepskäl för att få vara riktigt ledig när solen är framme på våren. Hustrun skryter vitt och brett om hur härligt det är på sjön med deras stora motorbåt, men vill i hemlighet hellre ha en sommarstuga, eftersom hon tycker det är läskigt med att båten "aldrig är stilla".

 

I början hade dom riktigt porslin i båten, men har ni insett plasttallrikarnas fördelar. Även lådvinet dricks ur plastvinglas.

 

På kvällarna försöker mannen lära yngsta grabben vad "VHF", "DSC", "longitud", "bäring" etc betyder. Men det är inte lätt för en 5-åring att förstå. Det spelar ingen roll för pappan, han är bara nöjd med att någon ombord orkar lyssna på honom.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vanskelig å overgå denne:

Denne var hysterisk :lol:. Må innrømme at jeg kjenner meg igjen i flere av påstandene. Men IKKE grilldress! Det kommer jeg aldri i livet til å iføre meg. Enig med Lasse, vi kan da ikke sitte stille å se at svenskene lirer av seg den ene perlen etter den andre uten å gjøre noen forsøk selv. Skulle gjerne postet noe selv, man har litt problemer med å komme igang. Er nok ikke min sterkeste side dette med å observere andre mennesker. Kommer nok av at tankene for det meste kretser rundt egen og andres båter, ikke menneskene rundt.
Link to post

får prøve litt jeg da:

 

Gammel 60-talls Selco:

Glad i båtlivet og alt rundt, ser en gammel båt med klassisk utseende , og kjøper den for en slikk&ingenting - uten å ane hva de har gitt seg inn på!

Den opprinnelige planen om en kjapp lakkering og nye seter blir etterhvert til en omfattende totalrenovering, som tar mye lenger tid og koster 10x mer enn det var tenkt. Lærer ikke av sine feil , men finner stadig nye , spennende prosjekter. Hadde bare døgnet hatt litt flere timer...:D

Bil: ser på bilen mest som en måte å komme seg til båthavna , og rundt å kjøpe div båtremedier. Kjører altså 80-talls japaner, f.eks corolla.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nidelv fra 80-åra:

 

Han nærmer seg 50.

Han har drømt om båt i mange år. Når han endelig får fruen med på å teste båtlivet finner han en god, 15-20 år gammel, stø, ikke alt for dyr, og tradisjonell norskbygget båt.

Han var på sjøen i sin ungdom, men stort sett som passasjer. Han er ikke sjø- eller båtekspert, men er akkurat gammel nok til å innrømme det. Dermed melder han seg på båtførerkurs og tar VHF-eksamen for sikkerhets skyld.

Han har ikke mye peiling på dieselmotorer og elektriske anlegg, men leser alt han kommer over – og håper ved høyere makter at han slipper å få motorstopp eller strømbrudd midtfjords slik at han må praktisere. Sørger også for å ha et godt forhold til mekanikeren i hjemmehavna.

Han fryktet sterk sidevind og mange tilskuere når han skulle legge til ved brygga under trange forhold. Prøvde seg noen ganger – og bestilte baugpropell.

Han er litt elektronikkfreak og hygger seg med duppeditter. GPS og kartplotter, ekkolodd og VHF er et must. Kartplotteren bestiller han med stor skjerm, slik at han nærsynt slipper å legge ansiktet inn i skjermen for å avsløre staker og små skjær.

Han har imidlertid skjønt at papirkart også er et must. Innkjøpes sammen med en smart og kraftig lupe.

Han foretrekker, alle hjelpemidler til tross, ikke å dra alt for langt ut på havet.

Han får fort dilla når han gjør noe han synes er morsomt. Derfor mekker han hjemmeside og slår alle sine interesser i en pøs – båt, foto, video, musikk og data.

Han får fort trefotsyke – og leser alt av reklame og tester av litt større båter.

Han har det ikke travelt, men ønsker likevel å kunne gå bare litt fortere.

Men mest av alt: Han elsker sjøen og båtlivet etter alt for mange år på landjorda. Og, heldigvis for ham – fruen er ganske enig!

 

På forumet kaller han seg

ter-av :yesnod::yesnod:

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post

...får prøve litt jeg da:

Gammel 60-talls Selco:

:blush: Bortsett fra Corolla'en, stemmer dette skremmende bra på undertegnede. Var det svar på tiltale - brukte meg som mal, kanskje? Uansett, bra beskrivelse! Kan ikke vente på beskrivelse av de forskjellige årganger hvite høyblokker som frekventerer forumet. Dette kan bli bra. Ser fram til mange artige beskrivelser utover ettermiddagen.
Link to post

Må nok innrømme at jeg falt for fristelsen til å bruke deg som mal ja. :sailing:

PS hva slags bil kjører du da? :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

...PS hva slags bil kjører du da?

Enkelt - kjører ikke bil. Fra 14 års alder til noen-og-tredve var det kun totakt på to hjul som gjaldt. Etter dette har det vært båt døgnet rundt. Fører kun motorsykkel og båt. Disse greiene på fire hjul får andre ta seg av. Var med fattern og øvelseskjørte litt i sin tid, men det ble med de 5-6 turene. Det gikk rett og slett for dårlig i forhold til sykkel. Ei heller har interessene sykkel/båt latt det bli midler til overs heller for noen firehjulte doninger. Kjøpte riktignok en -93 Ford Courier i sin tid, men den har muttern blitt ved.

 

Det må da være flere her i forumet som igjennom diverse prosjekter har gjort seg fortjent til en karakteristikk skrevet med litt humoristisk penn?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...