Komodo
svendmb skrev for 1 time siden:Da vi kom i land kom etter hvert havnevakta ned og lurte på hva vi hadde drevet med. Vi forklarte, og han repliserte med at de lokale hummerfiskerne hadde varslet han, fordi de fryktet hummer tyver. Det skjønner jeg godt, men vi var ikke i nærheten av hummer teinene. Vi viste han fangsten, og det var forsåvidt greit. Men så sa han at det var forbudt med lystring av krabber, og at dette var en regelendring som kom for fire år siden. Dette var helt ukjent for oss, men vi beklaget og lovet bot og bedring. Fangsten fikk vi beholde, og vi skiltes som gode venner.
I likhet med deg har jeg også alltid kalt dette for å lystre krabbe, selv om jeg er fullt klar over at det korrekte er å si "lyse etter krabbe". Det handler litt om hva man er vant til å si.
Men dere hadde jo verken lystret eller lyst etter krabbe, dere hadde jo plukket dem ved dykking, noe som heller ikke er forbudt. Og om det så hadde vært et forbud mot dette så er jo det en politisak å håndheve det, ikke en jobb for en ivrig havnevakt.
Det er forøvrig heller ikke forbudt å dykke der andre fisker hummer, så de nysgjerrige og bekymrede hummerfiskerne må jo gjerne komme og spørre hva dere driver med uten at det har noen betydning.
Bøstrøm: Vet ikke hvordan det er på andre siden av fjorden, men her i distriktet er det bare Tisler som er egnet for å ta krabbe med håv. På onsøylandet kommer ikke krabba grunt nok. Hvis det ikke har skjedd noe på denne fronten de siste 15-20 årene som jeg ikke har fått med meg.