Jump to content

Askeladden C61: Mer å klage på

Ravis

Recommended Posts

Ser at stort sett alle som kjøper ny båt sliter med div enten det er montert i ettertid eller fra verft. Virker som det er en masse barnesykdommer på nye båter. Det kan vel dels skyldes litt slett kvalitetskontroll samt at ting på en båt gjerne må gå seg litt til etter litt bruk!   Men tror nok kansje Askeladden er noen av de greieste å ta slike småfiks med. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Et bekjent par kjøpte seg sprell ny jeanneau sun odyssey 440 i år. Første turen så fikk de takplatene i hodet. Leverandør svarte at "disse er bare festet med borrelås, så det kommer til å skje med jevne mellomrom".

De fikset problemet selv med et par skruer, men poenget mitt her er at det vil nesten alltid være noe pirk på en helt ny båt, uansett hvor lenge de har vært i bransjen.

Ta det med leverandør. Jeg synes de bør ordne alle de tingene du har nevnt som problemer frem til nå.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Om en er heldig så får en en fredelig liten periode hvor nybåtfeilene er tatt før gammelbåtfeilene melder seg ;-) 

Dagens! ??? Og fordømt sant dessverre.

Ang de takplatene i Jeanneauen: En kan vel ikke være så ‘snill’ med selger at en aksepterer det utsagnet?.. (det kommer til å hende med jevne mellomrom...). Bare å begynne å lage liste. Nybåt er omtrent som å bygge hus er min erfaring... Går fort et år og to før alt er noenlunde på stell

54 minutes ago, Jannmar said:

Er det viskerarmene eller metallet på viskerbladene som ruster?

Det er selve armene. Skal visstnok kunne bones vekk og så vil voksen hindre korrosjon igjen, sa forhandler. Får prøve å se. Jeg har det dokumentert.

Forøvrig skulle han vise meg tilsvarende på en ny Ibiza han hadde stående, men der har de visst gått over til lakkert metall, noe han ikke var klar over.

Vi så på en C75 i helgen, ny 2016 modell, som da har stått i utstilling utendørs i 2 år, men både bord og lister i styrhuset var ødelagt, laminerte ender var helt løsnet og måtte ha blitt byttet. Joda, de skulle fikse dette, men gav ikke helt det inntrykket jeg ville ha i en Askeladd...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det er bare ett enkelt kontrollspørsmål å stille; hadde du godtatt dette på en bil?

Rustne viskerarmer, rustrenner ned bak pyntelister, løse fester for *noe*....?

Reklamer og klargjør at båtbransjen må lære seg hva bilbransjen har klart. Dette er "bagateller" men vitner om slurv, unøyaktigheter og mere til....

*Ser for meg noen "bone" vindusviskerarmene på en ny Golf*. Hadde knukket av latter over en sånn tilbakemelding fra en forhandler. Han skulle byttet dem sporenstreks så klart!

Det er desverre mange eksempler på at Båtbrangsjen er useriøse!  selv renomerte båtprodusenter er dette gjennomgående. Hva det skyldes er jeg litt usikker på. Er det vi kunder som har for lite kunskap.. Er vi i sånn gledesrus at vi godtar det meste etter vi har fått drømmebåten.. eller er det brangsjen som bevist utnytter dette..  hadde du betalt en mill for en bil forventer du at alt av utstyr har topp kvalitet og alt hadde virket fra dag 1.. på en båt til en mill er det absoludt ingen garanti for at alt virker prikkfritt fra dag 1. det kan være underleverandører som har slurvet.. utstyr montert av selger, er det jo mange eksempler på feilmontasje juks og slurv..

Jeg synes dette er veldig synd og synes det er veldig dumt at brangsjen blir sett på som useriøse. Men det er altså fakta..   Jeg tror at priser og brangsjen generelt er så pressa på priser at det er veldig vanskelig å levere premiumprodukter. Prisene har jo og nådd et metningspungt vil jeg si som vi som kunder ikke er så villige til å gå så mye høyere på pris..Likevel tror jeg produsenter og selgere sitter igjen med veldig lite per båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ravis skrev for 8 timer siden:
Jannmar skrev for 9 timer siden:

Er det viskerarmene eller metallet på viskerbladene som ruster?

Det er selve armene. Skal visstnok kunne bones vekk og så vil voksen hindre korrosjon igjen, sa forhandler. Får prøve å se. Jeg har det dokumentert.

Jeg har ikke samme båt, og tydeligvis ikke samme viskerarmer. Jeg har Roca viskerarmer. Øverste del er sortlakkert rustfritt stål og nederste del er ubehandlet rustfritt stål. Ingen ting har rustet, untatt ei fjær som holder den ene viskerarmen på plass. (Det er doble viskerarmer/paralellarmer).

Det blir tydeligvis spart på enkelte ting på en del nye båter, for å holde prisen nede.

På min er det SELVE viskerbladet som ruster. Dvs bytter du visker, er også rusten borte. Bytte visker, på lik linje som du bytter på bil. Jeg har ikke rust andre steder på selve viskeren. 

Når det gjelder å fjerne rusten du snakker om, kan du enkelt bruke denne :

https://bilnerden.no/north-detailing-iron-remover

Brukte den selv på hele båten forrige helg. Metallpartiklene blir lilla og renner bort. Ble en del lillafarge rundtom på rekkverket, så den fjernet rusten ihvertfall, den som ikke engang var synlig for meg også. 

Nesten som å høre meg selv når jeg eide en Yamarin 6210 ..., alt rustet, men bare første året. Litt styr er det med ny båt, jeg har hatt flere, alle har sine små feil. 

Rust kan fjernes med saltsyre dersom det er syrefast, prøv bare på små områder, synes det fungerer perfekt. Løse nagler bør byttes ut, de som løsner har nok fått et slag.

https://baatplassen.no/i/topic/7477-rustproblemer-på-ny-yamarin-6210/?tab=comments#comment-83177

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Nå er den tatt opp og den skal overvintre i oppvarmet lokale i butikken til forhandler. Da skal ting og tang utbedres og så får vi ta ting etter hver. Det stod mellom denne og en Flipper 640 i sommer, og Flipperen var bedre utstyrt og 15k rimeligere, men jeg hadde lest om mye rusk med Flipper og falt for Askeladdens kvalitetsstempel.

Likte godt at Flipperen hadde merkbart høyere fart på samme turtall ift Askeladden, men men...

Flott at Askeladden er behjelpelig og viser bra service!!  bedre fart trenger ikke nødvendigvis å bety bedre sjøeegenskaper, Askeladden virker å satse på trygge stødige skrog, og litt ekstra vekt er jo som regel en fordel også.  Men skrog og egenskaper er jo alt etter hva man ønsker og hva man vil oppnå.

Kalle, jeg prøvekjørte begge. Det er stor forskjell i utveksling på girkassene(Mercury vs Suzuki). Fordel Suzuki at jeg ikke merker om jeg har 2-3 ekstra personer om bord pga spesielle utveksling, men jeg skulle nok likt 640'en altså. Årsaken er at vi stort sett er kun 2stk ombord, og det herlig å cruise i 33knop vs 27, synes jeg da. Pirkefant jeg da.. :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...