Ravis Startet 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2018 Jeg har tidligere postet spørsmål angående rust under rekkverk(spaltekorrosjon) og rust på lista på lokket bak ved motorbrønnen. Nå viser det seg at stengene på viskerne også ruster. Er det normalt? I tillegg har en av pluggene som kalesjet festes til løsnet. DET kan ikke være greit for en båt som ble sjøsatt i midten av Juli for aller første gang? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Ganske så normalt begge deler. Om det er greit er en helt annen sak. Jeg regner med at forhandler tar tak I dette på garantien uten større innvendinger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Ser at stort sett alle som kjøper ny båt sliter med div enten det er montert i ettertid eller fra verft. Virker som det er en masse barnesykdommer på nye båter. Det kan vel dels skyldes litt slett kvalitetskontroll samt at ting på en båt gjerne må gå seg litt til etter litt bruk! Men tror nok kansje Askeladden er noen av de greieste å ta slike småfiks med. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Stekepanne Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Et bekjent par kjøpte seg sprell ny jeanneau sun odyssey 440 i år. Første turen så fikk de takplatene i hodet. Leverandør svarte at "disse er bare festet med borrelås, så det kommer til å skje med jevne mellomrom". De fikset problemet selv med et par skruer, men poenget mitt her er at det vil nesten alltid være noe pirk på en helt ny båt, uansett hvor lenge de har vært i bransjen. Ta det med leverandør. Jeg synes de bør ordne alle de tingene du har nevnt som problemer frem til nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Om en er heldig så får en en fredelig liten periode hvor nybåtfeilene er tatt før gammelbåtfeilene melder seg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Pinkvin skrev 1 time siden: Om en er heldig så får en en fredelig liten periode hvor nybåtfeilene er tatt før gammelbåtfeilene melder seg ;-) Dagens! ??? Og fordømt sant dessverre. Ang de takplatene i Jeanneauen: En kan vel ikke være så ‘snill’ med selger at en aksepterer det utsagnet?.. (det kommer til å hende med jevne mellomrom...). Bare å begynne å lage liste. Nybåt er omtrent som å bygge hus er min erfaring... Går fort et år og to før alt er noenlunde på stell Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 22.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2018 Om jeg kjøper ny båt en gang, skal jeg ramme inn @Pinkvins utsangn og ha de på veggen på do. (Hva heter do på en båt forresten) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Jannmar Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Ravis skrev for 23 timer siden: Nå viser det seg at stengene på viskerne også ruster. Er det normalt? Er det viskerarmene eller metallet på viskerbladene som ruster? Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 54 minutes ago, Jannmar said: Er det viskerarmene eller metallet på viskerbladene som ruster? Det er selve armene. Skal visstnok kunne bones vekk og så vil voksen hindre korrosjon igjen, sa forhandler. Får prøve å se. Jeg har det dokumentert. Forøvrig skulle han vise meg tilsvarende på en ny Ibiza han hadde stående, men der har de visst gått over til lakkert metall, noe han ikke var klar over. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Det er SELVE visker som ruster. Ihvertfall på min C76. Er eventuelt bare å bytte viskeren. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 (redigert) Vi så på en C75 i helgen, ny 2016 modell, som da har stått i utstilling utendørs i 2 år, men både bord og lister i styrhuset var ødelagt, laminerte ender var helt løsnet og måtte ha blitt byttet. Joda, de skulle fikse dette, men gav ikke helt det inntrykket jeg ville ha i en Askeladd... Redigert 23.Oktober.2018 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ravis Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 2 hours ago, Kalle Well said: Det er SELVE visker som ruster. Ihvertfall på min C76. Er eventuelt bare å bytte viskeren. Hva gjør du for å holde den fin? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Det er bare ett enkelt kontrollspørsmål å stille; hadde du godtatt dette på en bil? Rustne viskerarmer, rustrenner ned bak pyntelister, løse fester for *noe*....? Reklamer og klargjør at båtbransjen må lære seg hva bilbransjen har klart. Dette er "bagateller" men vitner om slurv, unøyaktigheter og mere til.... *Ser for meg noen "bone" vindusviskerarmene på en ny Golf*. Hadde knukket av latter over en sånn tilbakemelding fra en forhandler. Han skulle byttet dem sporenstreks så klart! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Det er desverre mange eksempler på at Båtbrangsjen er useriøse! selv renomerte båtprodusenter er dette gjennomgående. Hva det skyldes er jeg litt usikker på. Er det vi kunder som har for lite kunskap.. Er vi i sånn gledesrus at vi godtar det meste etter vi har fått drømmebåten.. eller er det brangsjen som bevist utnytter dette.. hadde du betalt en mill for en bil forventer du at alt av utstyr har topp kvalitet og alt hadde virket fra dag 1.. på en båt til en mill er det absoludt ingen garanti for at alt virker prikkfritt fra dag 1. det kan være underleverandører som har slurvet.. utstyr montert av selger, er det jo mange eksempler på feilmontasje juks og slurv.. Jeg synes dette er veldig synd og synes det er veldig dumt at brangsjen blir sett på som useriøse. Men det er altså fakta.. Jeg tror at priser og brangsjen generelt er så pressa på priser at det er veldig vanskelig å levere premiumprodukter. Prisene har jo og nådd et metningspungt vil jeg si som vi som kunder ikke er så villige til å gå så mye høyere på pris..Likevel tror jeg produsenter og selgere sitter igjen med veldig lite per båt. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Scand 360 dc Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Kvalitetssikring koster penger. Ikke alle er villig/eller forstår å betale for det. Det er den som greier å produsere noe billigst, som vinner. Slik tar vi forbrukere sakte livet av de som fokuserte på kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Ravis skrev for 8 timer siden: Jannmar skrev for 9 timer siden: Er det viskerarmene eller metallet på viskerbladene som ruster? Det er selve armene. Skal visstnok kunne bones vekk og så vil voksen hindre korrosjon igjen, sa forhandler. Får prøve å se. Jeg har det dokumentert. Jeg har ikke samme båt, og tydeligvis ikke samme viskerarmer. Jeg har Roca viskerarmer. Øverste del er sortlakkert rustfritt stål og nederste del er ubehandlet rustfritt stål. Ingen ting har rustet, untatt ei fjær som holder den ene viskerarmen på plass. (Det er doble viskerarmer/paralellarmer). Det blir tydeligvis spart på enkelte ting på en del nye båter, for å holde prisen nede. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Well Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 På min er det SELVE viskerbladet som ruster. Dvs bytter du visker, er også rusten borte. Bytte visker, på lik linje som du bytter på bil. Jeg har ikke rust andre steder på selve viskeren. Når det gjelder å fjerne rusten du snakker om, kan du enkelt bruke denne : https://bilnerden.no/north-detailing-iron-remover Brukte den selv på hele båten forrige helg. Metallpartiklene blir lilla og renner bort. Ble en del lillafarge rundtom på rekkverket, så den fjernet rusten ihvertfall, den som ikke engang var synlig for meg også. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 (redigert) Nesten som å høre meg selv når jeg eide en Yamarin 6210 ..., alt rustet, men bare første året. Litt styr er det med ny båt, jeg har hatt flere, alle har sine små feil. Rust kan fjernes med saltsyre dersom det er syrefast, prøv bare på små områder, synes det fungerer perfekt. Løse nagler bør byttes ut, de som løsner har nok fått et slag. https://baatplassen.no/i/topic/7477-rustproblemer-på-ny-yamarin-6210/?tab=comments#comment-83177 Redigert 23.Oktober.2018 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Ravis Svart 26.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Nå er den tatt opp og den skal overvintre i oppvarmet lokale i butikken til forhandler. Da skal ting og tang utbedres og så får vi ta ting etter hver. Det stod mellom denne og en Flipper 640 i sommer, og Flipperen var bedre utstyrt og 15k rimeligere, men jeg hadde lest om mye rusk med Flipper og falt for Askeladdens kvalitetsstempel. Likte godt at Flipperen hadde merkbart høyere fart på samme turtall ift Askeladden, men men... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Flott at Askeladden er behjelpelig og viser bra service!! bedre fart trenger ikke nødvendigvis å bety bedre sjøeegenskaper, Askeladden virker å satse på trygge stødige skrog, og litt ekstra vekt er jo som regel en fordel også. Men skrog og egenskaper er jo alt etter hva man ønsker og hva man vil oppnå. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kalle Well Svart 26.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2018 Kan aldri tenke meg det er store forskjeller på farten på de båtene, i virkeligheten. Er nok annerledes i testene. Sitér dette innlegget Link to post
Ravis Svart 29.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2018 Kalle, jeg prøvekjørte begge. Det er stor forskjell i utveksling på girkassene(Mercury vs Suzuki). Fordel Suzuki at jeg ikke merker om jeg har 2-3 ekstra personer om bord pga spesielle utveksling, men jeg skulle nok likt 640'en altså. Årsaken er at vi stort sett er kun 2stk ombord, og det herlig å cruise i 33knop vs 27, synes jeg da. Pirkefant jeg da.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.