Jump to content

Sying av båtputer...

Tom R

Recommended Posts

Jeg har 5 puter i båten (sjømann restaureringsprosjekt) som jeg ønsker å sy om med nytt trekk. Slike sy jobber fant jeg relativt sett ganske dyre på lokale sy sjapper. Tenkte å legge ut på mittanbud eller anbudstorget for å se om det hjalp, men der finnes ikke slike tjenester. 

Noen som har tips om hvor man kan legge ut sånn, eller hvor man kan få det sydd til en ok pris?

Jeg takker for alle innspill her. Jeg har holdt dette båt-restaureringsprosjektet på lavbudsjett og gjort alt selv. Men denne pute-syingen, det tror jeg ikke jeg skal begi meg ut på :-). Takker for innspill, men tror jeg bare må innfinne meg med at disse putene vil koste en del mer enn jeg først så for meg, da det er en del mer jobb enn jeg kanskje innbilte meg. Takk uansett!

Å lage/sy puter er enklare en man tror. Men det er et fag som alt annet.

Du trenger er en symaskin som klarer møbelstoffer. Det gjør ingen av de vanlige hus symaskinen som er nye i dag. Er man heldig å ha en som er 30 40 år gammel, så egner disse seg bedre. Om du skal lage helt nye puter trenger du også en skummgummikniv. Her egner det seg med en elektrisk brødkniv. (Den har to kniver som vekselvis går frem og tilbake) . Linoleum eller tapetkniv egner seg ikke.  Skummgummi fåes kjøpt som madrasser, men også som runde og halvrunde pølser. Man kan godt lime en del av en halvrund pølse på en madrass for å få en fin fyggpute. Madrassen skjæres i 1 cm større i alle retninger. Når man skal sy er det viktig at man klipper til stoffbiter til alle flater i rette størrelse pluss et par cm sømningsmonn.  (6 på en vanlig pute)(ikke juks og bare brett stoffet). Da holder puten fasongen. Det fåes også kjøpt knapper som man kan kle med møbelstoffer, men disse er dyre. Tråden gjennom skummgummien er 1 cm kortere en tykkelsen på puta. Dette gir god spenn i putene 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...