sebba2 Startet 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2018 Hei. Sitter med en VP ad41 fra 1999 som mangler krefter fra ca 2700 og oppover. Den drar greit fram til det, og den soter heller ikke, selv ikke når en fortsetter på gassen og turtallet låser seg på rett under 3000. Får fint fullt turtall i fri..Vi har hatt en kyndig til å se på den og han har gått over turbo, dieseltilførsel, luftfilter og injektorer(mener jeg) Temperaturene er også normale. Han mener altså at det er vulkaniseringen på en av propellene(duoprop) som har sluppet, og at motoren får all belastning på den andre propellen. Er vanlige alupropeller som er 4 år gamle, det er og drevet (det gamle havarerte)... Kan denne teorien stemme? Har aldri hørt liknende før men har nye propeller så båten skal opp fortløpende Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ulyden Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Dra ut slangen til røykbegrenseren. Da skal turtall synke. Synker den ikke kan den henge. Da får du ikke nok fuel. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 I tilegg til at røykbergrenser kan henge, kan det være hull i membran til røykbegrenser. Kontrolleres som ulyden sier. Hvis det er heng i røykbergrenser eller hull i membran, bør du få hjelp av verksted som kan dieselpumper. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Så vidt jeg vet er det ikke røykbegrenser på 41 motorene fra 1999. Det var 41A som hadde røykbegrenser. Dette må vel være en 41P ut fra årstall. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Jeg tror du blander med spjeld i eksosen. Røykbergrenseren jeg tenker på sitter som en liten hatt oppå dieselpumpen, den begrenser dieselmengden frem til turbotrykket er 0,3-0,4 bar typisk, deretter slipper den på mer dieslmengde i takt med økende ladetrykk, til fullastmengde er oppnådd noe før fullt ladetrykk. Turbotrykk henter røykbegrenseren fra innsugningsmanifolden. Mootorer med elektronisk styrt dieselpumpe som f.eks kad44 har ikke den type røykbegrenser..... Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Ok, takker for svar! Glemte å sjekke forumet når jeg var i båten nettop men skal ta det neste gang. Men dette med gåen vulkanisering på propellen, er det noe å vurdere og? Overdreiv kanskje litt med at den ikke soter, den ryker bittelitt når den er kald, men ikke noe mer en normalt. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Har heller ingen ulyd på noe turtall, motoren maler som en katt.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Brigg Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Synes propellteorien høres usansynlig ut. Du mangler krefter for å komme opp i normalt turtall. Hadde kreftene vært til stede samtidig med at en propell spinner på vulken hadde du fått fullt turtall uten at båten hadde oppnådd normal fart. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Dæven og. Ja du har nok helt rett i det. Da håper jeg det er noe enkelt og billig Hvis røykbegrenser har 'hengt' seg, hva gjør jeg da? Hva og hvor kan den henge seg? Hvis det ikke er den vet ikke jeg.... Turboen har blitt kontrollert og godkjent og den hyler fint når en gir på. Luftfilter var det heller ikke. Dieselfiltrer er og ferske. For lite kompresjon/ventiltull kan jeg ikke tro det er. Motoren har gått kanskje 7-800 timer og vært starta jevnlig hele tiden og den har aldri sviktet. Plutselig i sensommer ville den ikke få båten i plan, og har ikke blitt brukt noe særlig etter det.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjøga Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Du burde sjekke turbo en gang til.eventuelt måle turbotrykk. ta bilde inn eksosdelen på turbo og se att det ikke er rust der. det er veldig ofta det som gjør det. blir for stor glippe rundt vifta på eksos siden der. Jeg er ganske sikker du mangler turbotrykk. dieselpumpa gir mindre diesel om ikke turbotrykk blir oppnådd og motor vil derfor ikke ryke heller Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Turboen ble inspisert ganske nøye den.Var faktisk ikke noe rust nei, turboen så ny ut innvendig og den spinner lett som bare det. Tviler veldig sterkt på at det er den som er synderen her Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjøga Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Er veldig rart den er uten rust på eksos siden. Ville apsolutt målt turbotrykk. Eller er turbo ganske ny? Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Jeg hadde lignende symptom for noen år siden. Etter å ha sjekket dieseltilførsel, røykbegrenser (alda ventil) og diverse annet, tok jeg på dykkemaske og tittet på propellene. Der var det endel rur. Skrapet bort dette og alt var i orden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Hvis det er heng i røykbegrenseren må dieselpumpa antagelig på verksted. Heng kan komme av rust inne i dieselpumpa. På noen slike dieselpumper er det et bitte lite filter under banjobolten på dieseltilførselen. Det kan bli tett, og lage lignende problemer, men vet ikke om du har denne på din dieselpumpe. Begynn med å ta av røykbegrenserslangen for å se om det blir forskjell med og uten, og ta det derifra. Sjekk også luftslanger mellom motor og turbo for lekkasjer, og for innvendige innsnevringer, og ladeluftkjøler for lekkasje, men dette har kanskje mekaniker gjort? Hvis du kan sjekke dette selv koster det jo ingenting...... Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Her var det mange gode råd Er ikke veldig erfaren med disse motorene så er bra noen er det i allefall.. Aner ikke hvor gammel turbo er (i allefall eldre enn 6 år) Men den så rett og slett tilnærmet ny ut. Ingen slark, gikk fint rundt. Nokså reint og fint og inni der.. Tror nok jeg skal skaffe turbotrykksmåler uansett, men har liten tro på at dette er synderen.. @FrodeB hehe da har du vel hatt fryktelig mye rur og? Er nok litt rur på proppelene mine og men det har det alltid vært mot sesongslutt og den har alltid gått fint i plan. @Mort1 Har aldri hørt om dette lille filteret du beskriver her. Skal se etter et slikt hos meg neste gang jeg er i båten. Hadde jo vært kjekt om det var så lett. Husker ikke spesifikt hva mekanikeren så på og ikke, men han. mente fast bestemt at det var propell relatert og at motoren var i orden Skal starte med røykbegrenserslangen først så får vi se... Takk for gode råd så langt! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ulyden Svart 23.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 I tillegg til røykbegrenseren kan du sjekke temperatur på retur diesel fra pumpa og gjerne temperaturen på pumpa. Er retur diesel og pumpe så varm at du ikke kan holde på den under gange. Da får den for lite diesel. Bare temp økning gir mindre effekt pga tetthet blir lavere. i verste fall må du måle dieselforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 23.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2018 Det var et godt råd, takker! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
FrodeB Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 sebba2 skrev for 14 timer siden: @FrodeB hehe da har du vel hatt fryktelig mye rur og? Er nok litt rur på proppelene mine og men det har det alltid vært mot sesongslutt og den har alltid gått fint i plan Ikke så mye faktisk... Det kan hende at du ikke skal forkaste mekanikerens råd heller? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Nei skal ikke det. Båten ska opp for en litt utsatt "vårpuss" fortløpende. Bytter propeller når jeg bytter olje sink og belg på drevet. Jeg mener det kan være realistisk at man ikke får skikkelig turtall hvis det er den propellen som lager "luftbobla" til den andre som har gåen vulk. Men jeg er ingen ekspert. Har nye propeller liggende. Kan jo strengt tatt ikke være så avansert når det skjedde så plutselig Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 (redigert) Når det gamle drevet havarerte for 6 år siden, hadde jeg faktisk liknende symptomer som jeg har nå. Da viste det seg at drevet hadde gått uten olje i en hel sesong(forrige eiger hadde hatt fagfolk til å serve drevet, og de hadde glemt en o-ring til olje-tappeskrua) Man hørte lett at motoren ble overbelastet og 'kvelt' I tillegg låste giret seg i revers.... Det skjer ikke denne gangen, turtallet låser seg bare når man prøver å få båten i plan Redigert 24.Oktober.2018 av sebba2 skriveleif :) (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Tor Arild Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 @sebba2, som regel er det visuelt enkelt å se om hub på drevet har løsnet i vulkaniseringen. Du ser det gjerne på klarering mellom propellene. En annen her inne i en annen tråd, fikk merket begge propellene med det jeg mener var vannfast tusj mens båten var i vannet. Etter en tur var merkene "ute av synk" og ergo var det hub selv om det ikke var noe spesielt å merke seg med klarering på propellene. Har selv hatt en propell som mistet grepet/vulken i hub, og da er effekten som beskrevet over her; motoren ruser uten at du får mer fart. Så det å sjekke propellene med et merke er den enkleste og rimeligste måten å sjekke på. Det er mye kraft som skal i vannet, og jeg hadde en båt med to DPH-drev, løftet den alltid forsiktig ut av vannet etter at alt var blitt godt og varmt, men likevel skjedde det at vulk løsnet fra hub. Startet å sende propellene til Winrace annenhver vinter (350-400timers bruk) for å være sikker på at det ikke skjedde midt i sesongen. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Okei, så det er ingen sannsynlighet for at motoren ikke får skikkelig turtall ved gåen vulk, uansett hvilken av propellene det gjelder? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Sjøga Svart 24.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 En propell er vell lettere å dra rundt en 2 propeller :) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Sant det, men mekanikeren sa at det var en gåen vulk. Merkelige greier Skal skjekke div ikveld. Takk for gode råd så langt. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
sebba2 Svart 24.Oktober.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2018 Da har jeg vært en liten tur i båten. Kjørte den god og varm og kjente litt på dieselreturen fra pumpa og generelt rundt dieselpumpa og alt var godt og 'kaldt' Hadde dårlig tid idag så får fortsette feilsøkingen mot helga. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.