Jump to content

AD41 mangler krefter etter 2700 omdreininger

sebba2

Recommended Posts

Hei. Sitter med en VP ad41 fra 1999 som mangler krefter fra ca 2700 og oppover. Den drar greit fram til det, og den soter heller ikke, selv ikke når en fortsetter på gassen og turtallet låser seg på rett under 3000. Får fint fullt turtall i fri..Vi har hatt en kyndig til å se på den og han har gått over turbo, dieseltilførsel, luftfilter og injektorer(mener jeg) Temperaturene er også normale.

Han mener altså at det er vulkaniseringen på en av propellene(duoprop) som har sluppet, og at motoren får all belastning på den andre propellen. Er vanlige alupropeller som er 4 år gamle, det er og drevet (det gamle havarerte)... Kan denne teorien stemme? Har aldri hørt liknende før men har nye propeller så båten skal opp fortløpende:yesnod:

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Jeg tror du blander med spjeld i eksosen.

Røykbergrenseren  jeg tenker på sitter som en liten hatt oppå dieselpumpen, den begrenser dieselmengden frem til turbotrykket er 0,3-0,4 bar typisk, deretter slipper den på mer dieslmengde i takt med økende ladetrykk, til fullastmengde er oppnådd noe før fullt ladetrykk.

Turbotrykk henter røykbegrenseren fra innsugningsmanifolden.

Mootorer med elektronisk styrt dieselpumpe som f.eks kad44 har ikke den type røykbegrenser.....

Ok, takker for svar! Glemte å sjekke forumet når jeg var i båten nettop men skal ta det neste gang. Men dette med gåen vulkanisering på propellen, er det noe å vurdere og? Overdreiv kanskje litt med at den ikke soter, den ryker bittelitt når den er kald, men ikke noe mer en normalt. 

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Synes propellteorien høres usansynlig ut. Du mangler krefter for å komme opp i normalt turtall. Hadde kreftene vært til stede samtidig med at en propell spinner på vulken hadde du fått fullt turtall uten at  båten hadde oppnådd normal fart. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Dæven og. Ja du har nok helt rett i det. Da håper jeg det er noe enkelt og billig :eek: Hvis røykbegrenser har 'hengt' seg, hva gjør jeg da? Hva og hvor kan den henge seg? Hvis det ikke er den vet ikke jeg.... Turboen har blitt kontrollert og godkjent og den hyler fint når en gir på. Luftfilter var det heller ikke. Dieselfiltrer er og ferske. For lite kompresjon/ventiltull kan jeg ikke tro det er. Motoren har gått kanskje 7-800 timer og vært starta jevnlig hele tiden og den har aldri sviktet. Plutselig i sensommer ville den ikke få båten i plan, og har ikke blitt brukt noe særlig etter det.. 

Du burde sjekke turbo en gang til.eventuelt måle turbotrykk. ta bilde inn eksosdelen på turbo og se att det ikke er rust der. det er veldig ofta det som gjør det. blir for stor glippe rundt vifta på eksos siden der.

Jeg er ganske sikker du mangler turbotrykk. dieselpumpa gir mindre diesel om ikke turbotrykk blir oppnådd og motor vil derfor ikke ryke heller

Hvis det er heng i røykbegrenseren må dieselpumpa antagelig på verksted. Heng kan komme av rust inne i dieselpumpa. 

På noen slike dieselpumper er det et bitte lite filter under banjobolten på dieseltilførselen. Det kan bli tett, og lage lignende problemer, men vet ikke om du har denne på din dieselpumpe.

Begynn med å ta av røykbegrenserslangen for å se om det blir forskjell med og uten, og ta det derifra. Sjekk også  luftslanger  mellom motor og turbo for lekkasjer, og for innvendige innsnevringer, og ladeluftkjøler for lekkasje, men dette har kanskje mekaniker gjort?

Hvis du kan sjekke dette selv koster det jo ingenting......

Her var det mange gode råd:thumbsup: Er ikke veldig erfaren med disse motorene så er bra noen er det i allefall.. 

Aner ikke hvor gammel turbo er (i allefall eldre enn 6 år) Men den så rett og slett tilnærmet ny ut. Ingen slark, gikk fint rundt.  Nokså reint og fint og inni der.. Tror nok jeg skal skaffe turbotrykksmåler uansett, men har liten tro på at dette er synderen.. 

@FrodeB hehe da har du vel hatt fryktelig mye rur og? Er nok litt rur på proppelene mine og men det har det alltid vært mot sesongslutt og den har alltid gått fint i plan. 

@Mort1

Har aldri hørt om dette lille filteret du beskriver her. Skal se etter et slikt hos meg neste gang jeg er i båten. Hadde jo vært kjekt om det var så lett.

Husker ikke spesifikt hva mekanikeren så på og ikke, men han. mente fast bestemt at det var propell relatert og at motoren var i orden:crazy: Skal starte med røykbegrenserslangen først så får vi se... 

Takk for gode råd så langt! 

Nei skal ikke det. Båten ska opp for en litt utsatt "vårpuss" fortløpende. Bytter propeller når jeg bytter olje sink og belg på drevet. Jeg mener det kan være realistisk at man ikke får skikkelig turtall hvis det er den propellen som lager "luftbobla" til den andre som har gåen vulk. Men jeg er ingen ekspert. Har nye propeller liggende. Kan jo strengt tatt ikke være så avansert når det skjedde så plutselig

Når det gamle drevet havarerte for 6 år siden, hadde jeg faktisk liknende symptomer som jeg har nå. Da viste det seg at drevet hadde gått uten olje i en hel sesong:eek:(forrige eiger hadde hatt fagfolk til å serve drevet, og de hadde glemt en o-ring til olje-tappeskrua)

Man hørte lett at motoren ble overbelastet og 'kvelt' I tillegg låste giret seg i revers....

Det skjer ikke denne gangen, turtallet låser seg bare når man prøver å få båten i plan

Redigert av sebba2
skriveleif :) (see edit history)

@sebba2, som regel er det visuelt enkelt å se om hub på drevet har løsnet i vulkaniseringen. Du ser det gjerne på klarering mellom propellene. En annen her inne i en annen tråd, fikk merket begge propellene med det jeg mener var vannfast tusj mens båten var i vannet. Etter en tur var merkene "ute av synk" og ergo var det hub selv om det ikke var noe spesielt å merke seg med klarering på propellene. 

Har selv hatt en propell som mistet grepet/vulken i hub, og da er effekten som beskrevet over her; motoren ruser uten at du får mer fart. 

Så det å sjekke propellene med et merke er den enkleste og rimeligste måten å sjekke på.

Det er mye kraft som skal i vannet, og jeg hadde en båt med to DPH-drev, løftet den alltid forsiktig ut av vannet etter at alt var blitt godt og varmt, men likevel skjedde det at vulk løsnet fra hub. Startet å sende propellene til Winrace annenhver vinter (350-400timers bruk) for å være sikker på at det ikke skjedde midt i sesongen.

Mvh

Tor Arild

Da har jeg vært en liten tur i båten. Kjørte den god og varm og kjente litt på dieselreturen fra pumpa og generelt rundt dieselpumpa og alt var godt og 'kaldt' 

Hadde dårlig tid idag så får fortsette feilsøkingen mot helga. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...