Jump to content

AD41 mangler krefter etter 2700 omdreininger

sebba2

Recommended Posts

Vedrørende gåen vulk, nå vet jeg ikke om du har Duoprop da 41 motor er litt for gammel for mine kunnskaper,  men hvis du har dette så er jeg ganske sikker på at dette er årsaken.

Hadde nettopp en venn med Volvo D4-260 med DPH drev der ene propellen hadde dårlig vulk. Den kom ikke over kneika og stoppet på et gitt turtall. Grunnen til at motoren ikke ruser opp er at den ene propellen har nok feste til ikke å "slippe" i vannet slik at motoren ruser opp. Den andre propellen med dårlig vulk vil i tillegg bremse og forsterke effekten, da denne ikke snurrer rundt så fort som den skal, men snurrer gjør den!

Selv med veldig gåen vulk greide vi ikke å snurre den dårlige propellen for hånd ved låst gear.

Har du singelpropell derimot så er det mer tvilsomt at vulken er gåen, da vil ofte propellaksel snurre som bare f... og du oppnår turtall men ikke fart, men du skal ikke utelukke gåen vulk pga at den kan glippe bare litt når momentet er på topp. Den glipper ikke nok til at turtallet spinner opp på fullt.

Høne, øl og hornmusikk!

Volvo har hatt en del problemer med en underleverandør, og når du sier 6 år så er du spot on! Jeg vet om et 10 talls båter med propeller fra 2007-2012 der dette har skjedd. Den ene båten var 8 år gammel men ikke mer en 300 timer på telleren...

Det bare skjer uten forvarsel. FIkk båten plan for en time siden, etter en 5 knop sone så ville den ikke i plan noe mer...

Redigert av Captain Chaos (see edit history)

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...