Jump to content

Elektrisk varmeteppe under madrass

skage

Recommended Posts

Bor i båt og kjenner at vinteren er kommet. Det er veldig kaldt og legge seg i madrassen om kvelden. Hva tror dere om og legge et elektrisk varmeteppe under bunnen av sengen/oppå vanntanken. Tror dere dette også ville forhindre kondens under madrassen og jeg har et slikt teppe på noen timer i ny og ne. Kunne jo bare sette en timer på slik at den slår seg automatisk på noen timer på kvelden og eventuelt noen timer på morgenen for og tørke bort fukt i madrass.

Det er jo sikkert en 5-10 cm klaring mellom topp tank og bunn madrass. 

Noen timer nå og da for å tørke opp kan neppe skade. Men jeg ville ikke hatt det på mens du sover. Det har vært en del dødsulykker med slike. Kortslutning med påfølgende brann er ikke til å spøke med. Og med tynne kabler I et mykt teppe er det vel egentlig bare et tidsspørsmål før noe skjer.

Jeg har dog brukt en slik selv før I tiden. Lagt mellom laken og madrass, og fyres opp en halvtime til en time før leggetid. Utrolig hvor lunt og luftig sengetøyet blir. Men som sagt viktig å skru av før en sovner.

Kunne kanskje en sånn frostsikringsvarmekabel ha vært et alternativ? Tenker at denne kan ligge litt sånn semipermanent tilkoplet et koplingsur. Eller blir det ikke nok varme?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tenkte også på vanlige frost sikringselementer. Men et varmeteppe har et stort areal og ville muligens tørke godt samt holde den verste strålekulda borte fra senga.

Sikkerhet. Vel denne løsningen jeg sitere så vil den jo ligge i ro og fred oppå tanken uten berøring /fysiske skader fra meg. Den ligger luftig og trygt under der.

Tror jeg river på meg dette.

Guest Avmønstret#

Vanntanken vil aldri bli "varm". Om du tilfører varme så vil du lage noe nært ett destileringsmaskineri under madrassen din hvor du produserer kondens fortløpende. 

Jeg ville isolert under madrassen og sett om det var mulig å få til bedre lufting inn mot spalten mellom tank og madrass. så ville jeg vurdert om varmelaken var nødvendig men evt hatt det under lakenet, ikke under madrassen og ned mot tanken. 

Bårdp: Jeg har løst problemet med kald seng med å sende kjerringa til sengs først.

Hehe....

Jag har provat värmefilt-metoden men har i nuvarande båt istället på ett antal ställen valt att "mjukvärma" med seriekopplade frostvakts-element.

Dom är ursprungligen på 200W men om man seriekopplar dom parvis så ger dom 50 W per styck och blir då aldrig mer än ljummiga.

Några graders höjning av temperaturen räcker för att det inte skall bli så kallt att krypa till sängs, och det håller fukten borta.

Blir väl ungefär som rör-element-metoden, men jag imbillar mig att frostvakterna blir billigare.

image.jpeg.39e554f274eca358937a9ad8172bfe84.jpeg

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
31 minutes ago, Bårdp said:

Jeg har løst problemet med kald seng med å sende kjerringa til sengs først.:yesnod:

Hos oss var det kona som løste problemet og sender meg til sengs først.

7 minutes ago, index said:

Men vannseng I båt ser jeg for meg lett kan bli litt I overkant...

Båt er jo egentlig en avansert vannseng, bare å sette inn varmeelementer.

Jeg har prøvd med varmelaken under madrassen, varmen klarte ikke å trenge gjennom madrassen på den tiden jeg hadde det på. Kanskje det vil virke dersom du har det konstant på, men jeg ville vurdert noe mer sikkert.

Hadde aldri ligget på elektrisk teppe mens jeg sover. Vi har dette til tider på høsten men fjerner teppe når vi legger oss. Som mange sier så er varmetrådene tynne og brann oppstår fort i en seng.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Hos meg ligger septiktanken rett under køya i forpiggen. Det er gjerne i underkant av 10cm mellom toppen av septiktanken og kryssfinerplata som madrassen ligger på. Isolerte med Maritims skrogisolasjon under kryssfinerplatene og fikk betraktelig bedre miljø for madrassen. I tillegg la jeg madrassunderlag under madrassen slik at den heves og ligger med et 1cm luftlag mellom madrassen og plata under. Har fungert fint, sover i senga hver natt året rundt.

Hva mener du med madrassunderlag. Flott at du beskrev din måte og gjøre dette på.

Har nå kjøpt et lite varmeteppe på jysk 50x50 til 75 kr på tilbud. Trekker 55 watt. Har lagt dette under så får jeg vurdere etter noen netter. 

Trodde jeg hadde kjøpt noe som var større, hadde ikke med briller så da går det alltid galt, men jeg får se hvordan dette fungerer

Om madrassen din ligger rett på plater av tre/ glassfiber, så vi du ha svært stor nytte av ribbe/ spilebunn, slik Hakkannen beskriver. Gjorde det selv i seilbåten da jeg bodde ombord og gjort det samme i motorbåten. 

Jeg tipper du har fuktig madrass, ikke bare kald. Med tiden blir det mugg i madrassen. 

Du må få luftsirkulasjon under. 

Og det er best å ikke re opp senga pent, ikke legg dyna der du har sovet. 

Hvordan er det med fukt ellers i båten ? Har du kondens på tak/ vindu når du våkner? 

Bruker du avfukter? Hvilken varmekilde bruker du? 

Om du bruker diesel luftvarmer, husk at du må ha åpne ventiler for å slippe  fuktig luft ut, og i det hele tatt få forflyttet lufta omkring 

I tillägg till mitt tidigare inlägg med seriekopplade frostvakter så kommer jag att tänka på att anledningen till den 'innovationen' var att det blev mögel under den gamla skumgummi-madrassen.

Det var i samband med byte till ny resår-madrass som jag installerade frostvakterna som jag beskrev ovan och dessutom ett par längs ytterkanten på sängbotten.

Som uppvämning i sovkabinen har jag sedan ytterligare ett par seriekopplade frostvakter under inredningen längs skrovsidorna och sedan ett helt normalt 500 W element på det bakre skottet.

Sammanlagt alltså 6x50 plus 500W dvs 800W installerad effekt vilket räcker gott och väl eller möjligen är något i överkant.

Temperatur-reglering med en elektronisk termostat som puls-styr alla elementen efter behov vilket ger behaglig mjuk värme

Har med detta system aldrig haft mögel under den nya madrassen på de 10 åren jag haft den.

Men med detta sagt skall det väl erkännas att sängen fortfarande är rätt kall att krypa ner i initialt om man kommer till båten strax innan läggdags....

Jeg er nøye med lufting inne i båten. Ful kontroll med luft fuktighet, luft sirkulasjon,luft skap benker osv. Tenker alltid på avluftning av sengetøy. Aldri kondens på vinduer,alltid sovetomsdøren oppe osv.

Tror nok den beste løsningen er underlag under madrass,spiler og eller madrassunderlag .

Bruker også en bord vifte som blåser rundt i båten når jeg ikke er der. Kald madrass er nok noe som følger båt livet når sjøtempen synker mot 0 og madrassen er like ved. Det sier vel seg selv at disse arealene under sengene ofte blir svin kalde om vinteren.

Vel nå har jeg lagt meg og håper på en stille natt, lyden av varmevifte og avfukter i det fjerne, sov godt .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...