Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

Det første som skjedde var at dynamoen (Valeo 70A med ekstern PDAR-regulator) helt sluttet å lade like før jeg skulle på båtferie i våres. Da viste det seg at det var kortslutning i en av de store diodene mot minus på diodebroen.

 

kortsluttet_diode.jpg.520bc8d7f618c9395fc4f7f761e48ab1.jpg

Løsningen ble å ta en tur til Fredrikstad Vikleverksted og kjøpe en ny diodebro (av merke Cargo). Denne ble montert, og alt så ut til å fungere slik at vi kom oss avgårde på båtferie nedover svenskekysten.

 

Men etter to dager var det slutt på ladingen igjen. Da ble løsningen å forsyne PDAR’n regulatoren og feltviklingen med strøm rett fra batteri pluss i stedet for fra D+.

Dette fungerte hele ferien. Nå i ettertid har jeg funnet ut at det var de tre små diodene som skulle levere strøm til feltet via PDAR’n regulatoren som hadde brent. Og det var kanskje ikke så merkelig? Typebetegnelsen på de var RL253 spesifisert til max 2,5A, og målinger her hjemme har vist at feltstrømmen ligger opp mot 3A!

 

liten_feltdiode.jpg.9f33dd8fec403bc9452a839a5ea163ef.jpg

Neste kapittel i historien var at ladingen tok slutt på den aller siste helgeturen nå i høst, da hadde det vært varmgang mellom pluss-kjøleribben og bolten ut for ladestrøm til batteriet. Selve bolten var brent av og også hele festet på kjøleribben. Det var godt det ikke tok fyr og ble brann i båten. Etter hva jeg har funnet ut, har det vært dårlig tilpasning mellom bolt og kjøleribbe, og også løst feste for selve diodebroen.

 

oppbrent_feste.jpg.0650b8e110620a6098201a2def129869.jpg

Løsningen har nå blitt at jeg har splittet den gamle diodebroen og også den fra Fredrikstad Vikleverksted. Så har jeg satt sammen den halvparten fra den gamle diodebroen som har store nok feltdioder og 3 gode hoved-dioder med den halvparten med 3 gode hoved-dioder og uskadet kjøleribbe fra den nye diodebroen. Da fikk jeg festet bolten for B+ ordentlig, og selve diodebroen ble også festet godt og stabilt slik det skulle være.

Dette har jeg ikke fått langtidstestet da båten står på land med midlertidig kjøling av motoren. Etter hvert skal jeg også koble inn enten en "dum" Cargo-regulator jeg har, eller en LADAC-regulator og sette de til en lavere spenning (13,5V) en PDAR’n som jeg har satt til 14,8V boost og 13,65V float.

 

 Huuhhhh! Håper det funker neste sesong.

 

Lars H.

Lars H.

Det første som skjedde var at dynamoen (Valeo 70A med ekstern PDAR-regulator) helt sluttet å lade like før jeg skulle på båtferie i våres. Da viste det seg at det var kortslutning i en av de store diodene mot minus på diodebroen.

kortsluttet_diode.jpg.520bc8d7f618c9395fc4f7f761e48ab1.jpg

Løsningen ble å ta en tur til Fredrikstad Vikleverksted og kjøpe en ny diodebro (av merke Cargo). Denne ble montert, og alt så ut til å fungere slik at vi kom oss avgårde på båtferie nedover svenskekysten.

Men etter to dager var det slutt på ladingen igjen. Da ble løsningen å forsyne PDAR’n regulatoren og feltviklingen med strøm rett fra batteri pluss i stedet for fra D+.

Dette fungerte hele ferien. Nå i ettertid har jeg funnet ut at det var de tre små diodene som skulle levere strøm til feltet via PDAR’n regulatoren som hadde brent. Og det var kanskje ikke så merkelig? Typebetegnelsen på de var RL253 spesifisert til max 2,5A, og målinger her hjemme har vist at feltstrømmen ligger opp mot 3A!

liten_feltdiode.jpg.9f33dd8fec403bc9452a839a5ea163ef.jpg

Neste kapittel i historien var at ladingen tok slutt på den aller siste helgeturen nå i høst, da hadde det vært varmgang mellom pluss-kjøleribben og bolten ut for ladestrøm til batteriet. Selve bolten var brent av og også hele festet på kjøleribben. Det var godt det ikke tok fyr og ble brann i båten. Etter hva jeg har funnet ut, har det vært dårlig tilpasning mellom bolt og kjøleribbe, og også løst feste for selve diodebroen.

oppbrent_feste.jpg.0650b8e110620a6098201a2def129869.jpg

Løsningen har nå blitt at jeg har splittet den gamle diodebroen og også den fra Fredrikstad Vikleverksted. Så har jeg satt sammen den halvparten fra den gamle diodebroen som har store nok feltdioder og 3 gode hoved-dioder med den halvparten med 3 gode hoved-dioder og uskadet kjøleribbe fra den nye diodebroen. Da fikk jeg festet bolten for B+ ordentlig, og selve diodebroen ble også festet godt og stabilt slik det skulle være.

Dette har jeg ikke fått langtidstestet da båten står på land med midlertidig kjøling av motoren. Etter hvert skal jeg også koble inn enten en "dum" Cargo-regulator jeg har, eller en LADAC-regulator og sette de til en lavere spenning (13,5V) en PDAR’n som jeg har satt til 14,8V boost og 13,65V float.

 Huuhhhh! Håper det funker neste sesong.

 



×
×
  • Create New...