Jump to content

Yanmar 6LP - hva er alle oljetrykksfølerne til?

gnrk

Recommended Posts

Jeg har litt ustabile målinger på oljetrykket, og tenkte å skifte føler for å se om det hjalp. Jeg fant ut at det var hele 4 forskjellige følere/brytere der nede hos maskinisten, og at den ene (merket nr 4) også hadde en lekkasje.....

Er det noen som vet hva disse er til, altså hvem som gjør hva? Jeg gjetter på at nr 2 er bryteren som fyrer opp varsellampen og alarmen for lavt/manglende oljetrykk, men de tre andre...

1720634390_6lpa-oilpressure.png.30617ec7ae8e43091fab3a481f5ff7d5.png

Jeg vet ikke hvordan dette er løst på Yanmar, men for eksempel på min Volvo D12 er det minst 2 stykker. Den ene giveren går KUN til instrument med viser. Den andre går inn som en del av motorstyringen.(EVC)  Det er den fra motorstyringen som gir hyl&skirk med varsellampe ved lavt trykk. Den andre gir ingen varsel ved 0 trykk, eller defekt føler.

Høne, øl og hornmusikk!

PostIT skrev 32 minutter siden:

Jeg vil GJETTE:

1 oljetrykk til instrument

1 oljetrykk til hjerne

1 oljetemp til instrument

1 oljetemp til hjerne

Det løst akkurat slik på mine D12 også. Det meste av følere er dobbelt. Kanskje muligheten for å kryssbytte eller muligheten for å komme seg til nærmeste havn hvis det ikke er konsensus mellom giverne? 

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...