Jump to content

Kvernpumpe vs. membranpumpe for å tømme septik

nomen

Recommended Posts

Jeg har idag en TMC kvernpumpe, eller maceratorpumpe til å tømme septiktanken med. 

Dassen har også kvern, slik at det som kommer inn i tanken har allerede blitt "suppe".

Ved to anledninger i år har jeg ikke fått tømt tanken, pumpen klarer ikke å suge ut dritten. 

Dette problemet har dukket opp etter at jeg i større grad benytter tømmetasjoner.

Mulig at det blir liggende noe igjen som blir litt for fast til at pumpen min klarer å suge det ut.

Spørsmålet mitt er om en membranpumpe er veien og gå, den vil etter mitt skjønn, kunne lage ett kraftigere vacuum og klare å suge ut elendigheten.

Jeg blir nokså kjapt forsynt med å stake opp utløpet med pinne, og en gang måtte jeg til med fingeren, så dette vil jeg ha en løsning på.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg har hatt begge deler. Lite problemer med begge, kvernpumpa har etter min mening noe større risiko for feil. En hendelse da jeg slet med tømming var mye hår som hadde tvunnet seg rundt aksel / kvern / impeller i pumpa. Da ble det dårlig vakuum. Kjærringa skal stadig fikse på håret og da står gjerne dasslokket oppe etter at jeg har vært der... For liten avstand mellom dass og speil, og hårføneren burde jeg kaste på sjøen, men jeg tør ikke...

Kvernpumpe tåler også sjelden tørrkjøring, så lar du pumpen gå en stund etter tanken faktisk er tom så blir impelleren dårligere og tilslutt defekt. Så med en liten overhaling av kvernpumpen kan det nok gå noen år til.

Det er også lurt å ha på noen liter vann etter tømming av tank enten den suges eller tømmes, slik at sedimenter og kalk ikke stivner i bunnen av tanken som gir kvernpumpa dårlige arbeidsforhold.

Membranpumpe er noe mer solide saker, tåler tørrkjøring,  men du vil få andre diametere på slange inn/ut fra pumpen. Så det holder ikke med å bare bytte pumpe. De har også som regel mindre liter/min i en en god kvernpumpe så det tar noe lenger tid å tømme tanken.  

I dag har jeg vakuumdasser som er så sinte at det blir bare suppe på tanken på linje med kvern, og membranpumpe med Ø38 slange ut og inn. Det har vært 100% problemfritt. 

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...