Jump to content

Montering av Eber D5W vannvarmer


Sebaldus

Recommended Posts

Skal montere vannvarmer i en Bavaria 36 seilbåt. Tanken er å holde denne kretsen adskilt fra motor slik at varmtvannsbereder kun varmes opp av dieselvarmeren. I tillegg skal jeg sette inn 2 eller 3 små defrostere på 2 kw.

 

Har bestilt sett med varmer og ekstra ekspansjonstank. Så lurer jeg på om det er behov for en ekstra sirkulasjonspumpe med dette oppsettet og hva dere tenker er riktig slangediameter? Varmeren har 20mm uttak mens bereder og defrostere har 16mm. Usikker på ekspansjontank. Enten må jeg jo trekke 20mm slange rundt i båten og bruke overganger på hver dings jeg kobler til. Alternativt trekker jeg rundt 16mm slange og bruker overgang inn og ut fra varmer - personlig heller jeg mot dette om det ikke er gode grunner for å ikke gjøre det sånn.

 

Noen som har råd?

Link to post

D5W krever ekstern sirkulasjonspumpe og dieselpumpe. Hvis du har denne i bestilling ville jeg anbefale deg og bytte til D5WSC den har alt innebygget og er enkel å montere. I min båt har jeg brukt 21mm pex rør med forgreninger i den dimensjon  de forskjellige forbrukerene trenger. Viktig å bruke så mye rør som mulig,så varmeren har mye vann å jobbe med så du ungår mye start og stopp. Jeg har fått plass til 35 meter i en 28 foter, lagt fra brenneren akter i båten på SB side under setebenker gjennom skap osv til BB side akter og tilbake til brenneren. bare denne rørsløyfen gir en utrolig lun undervarme i båten. Har brukt rørisolasjon der jeg ikke vil "slippe ut" varme.

Link to post

Takk for rådene. Jeg har nok kjøpt standardversjonen som selges hos Maritim med eksterne pumper men tenker det får gå greit. Tror jeg prøver med 16mm og uten ekstra sirkulasjonspumpe først. Har kjøpt en stor ekspansjonstank så håper og tror volum blir tilstrekkelig.

 

Er jo også et spørsmål om parallell kontra seriekobling. Jeg har også en luftvarmer i båten og tenker sånn at det viktigste vannvarmeren skal gjøre er å varme opp berederen. Tenkte derfor koble alt i serie med denne først slik at den blir raskt varm. Så vil det som blir igjen av varme kunne brukes til å lune i lugaren. Akutt behov for oppvarming av kald båt løses da med luftvarmer. Høres dette fornuftig ut? 

Link to post

Høyrast ur som ei grei løysing. I min Bavaria 36AC var det montert vannvarmar då vi kjøpte båten. Vi har ikkje luftvarmar. Vår varmar går om motoren, og bruker ekspansjonstanken der. Har moglegheit for å stenge av motoren, slik han ikkje blir oppvarma, men vatnet går framleis om ekspansjonstanken. Synes at det er greitt at varmaren går om motoren. Når vi køyrer motor så er det då unødvendig å køyre varmaren for å lage varme/varme vatn. Har to parallelle kretsar. Ein som går til varmtvann og oppvarming av toalett akter, og ein som går til defrostarane i kabin og lugarane. Desse defrostarane er kobla i serie. Mange meiner at det er meir effektivt å bruke parallellkobling, men synes det fungere greitt.

 

4 Helios-varmarar på 2 kw. Desse bråker ganske mykje, så i salong og lugar har eg i tillegg montert stillegåande datavifter på desse. Har også montert ein 120*240mm dataradiator med to stillegåande datavifter i salongen. Når båten er oppvarma, held dataviftene båten varm om det ikkje er altfor kaldt ute. Bruker lite straum og er stillegåande. Har lagt slangen litt "fram og tilbake" under dørken i salongen. Kanskje ikkje det mest energieffektive, men utruleg behagleg med varme i dørken... Dette er også med på å varme båten i tillegg til viftene.

 

Har montert ekstra sirkulasjonspumpe i lugaren framme. Kjekt med tanke på lufting. Denne pumpa gjer også at eg kan køyre varmesystemet utan sjølve varmaren er i gong. Dette kan eg gjere når eg har landstraum, og varmvasstanken  blir oppvarma av straum. Vatnet som er i omløp held då ein varme på 26-27 grader, nok til å skape ein liten lunk i båten/ dørken. Bruker då ofte landstraum til oppvarming av båten i tillegg.

 

Har 16 mm slangar. Blir naturlegvis ein god del koblingar og slangeklemmer. Må skifte ut ein del av slangeklemmene i løpet av vinteren, då dei opnar seg litt og skaper små lekkasjer. Kvalitet på desse er viktig.

Link to post
Sebaldus skrev for 6 timer siden:

 

Er jo også et spørsmål om parallell kontra seriekobling. Jeg har også en luftvarmer i båten og tenker sånn at det viktigste vannvarmeren skal gjøre er å varme opp berederen. Tenkte derfor koble alt i serie med denne først slik at den blir raskt varm. Så vil det som blir igjen av varme kunne brukes til å lune i lugaren. Akutt behov for oppvarming av kald båt løses da med luftvarmer. Høres dette fornuftig ut? 

jeg hadde laget tre sløyfer, med kran på returen, for å kunne lufte en og en sløyfe og da kan en regulere vannmengden.  

Har vanntank på ca. 10 l  kunne hvert større .

PS.

strekk fram en ekstra 12V ledning for å pulse fram diesel og kjøre  vann pumpa for lufting av systemet.

vann_tankeri06011.jpg

 

@ sunnmøre  Prøv denne i rett dim.

Slangeklemme, Mini, Universal

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

I min forrige båt som var en 43' jeanneau hadde jeg 3 parallelle sløyfer med to varmeenheter i hver sløyfe. Den fremste gikk til toalett og forpigg foran. Den i midten gikk til salong og varmvannsbereder. Den bakerste til akterlugarer og bad akter. Hadde lignende opplegg som Sunnmøre med motorens ekspansjonstank. Veldig greit ved motorgange. 2 parallelle sløyfer høres riktig ut for en 36'. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Høres ut som en god plan det der. Matingen hos meg er 16mm, og jeg har noe 19mm på retursiden uten at det er noe særlig poeng i det. Sirkulasjonspumpen mater vel med rundt 2,5 bar, og har en en følelse av at hastigheten i kjølevannet vil være stor nok på 16mm - jeg har regulator på mine to varmeregistre og varmen går fra null til full effekt på ti sekunder når jeg skrur dem på. 

 

Hva gjelder vannvarming, benytter jeg en 24 platers varmeveksler i stedet for varmtvannstank, og det funker kjempebra - lettvekt, liten, bra avvirkning og kan fås for få hundrelapper. Leverer lett glovarmt vaskevann og klarer å levere en slags kontinuerlig dusjtemperatur om det trengs så lenge webastoen henger med. Montert rett på varmtvannsrøret på krana under vasken. Her hjemme kjenner vi varmevekslere igjen fra oljekjølere på frekke turbomotorer, mens i UK bruker de dette til vannvarming i hus (gærninger) sammen med oljefyr. Jeg satte også på en varmeregulator. Det gir stabilitet i temp men fordyrer (tusenlapper) og hadde ikke brydd meg om det dersom jeg gjorde det igjen, kan lett ettermonteres. Overrasket over at varmeveksler er så lite brukt i båter… Søkeord er “plate heat exchanger”

 

Bra tips fra Roger om å trekke fram ekstra ledning for å kunne pulse dieselpumpene og å kjøre vannpumpen manuelt. Planlegg for lufting også med en eller to lett tilgjengelige kraner på de høye punktene - kommer nok til å lufte noen ganger til anlegget har satt seg. Har ellers en følelse av at det er lurt å plassere ekspansjonstanken sist i kretsen der er trykket i kretsen er lavest, dvs rett før inngangen til sirkulasjonspumpen - så blåser ikke trykket inn i ekspansjonstanken… tror jeg...

 

Ellers kan viftestøy være et problem. Mine varmeregistre har tre hastighetsinnstillinger for viften, og jeg synes de kjører unødvendig hardt, og bråker mye - selv på laveste hastighet. Jeg satte inn en trinnløs spenningsregulator før hver av de to viftemotorene og reduserte hastigheten. Disse var rester etter et droneprosjekt, tror de er rundt 20W, så kanskje litt i minste laget, men de har nå holdt et år med mye drift. Søkeord er “DC Buck Step-down voltage regulator” og koster 50-lappen. Viftene gir fortsatt mer enn nok avvirkning av varme, selv om hastigheten er redusert, og nå er støyen akseptabel. 

 

Feilberegninger: Hadde jeg lagt opp på nytt ville jeg brukt doble slangeklemmer med motsatt stramming på kuplingene over alt, slik som på skroggjennomføringer. Burde også vært mer forsiktig med å stramme klemmene for hardt - bare akkurat nok og så følge med i noen dager og stramme opp der det trengs. Jeg strammet for hardt og ble straffet med små lekkasjer. 

 

Link to post

Da har jeg bestilt to http://www.banggood.com/4V-40V-8A-DC-DC-Buck-Converter-Step-Down-Voltage-Power-Module-PWM-Modulation-p-1117406.html?rmmds=cart_middle_products til mine helios viftekonvektorer. De støyer for mye på full og halv fart. Det er greit å ha muligheten til litt futt under oppvarming, men når båten er varm er det fint å kunne tune dem ned litt. Kommer også til å installere termostat på viften i aktercabin(hadde det i alle cabiner på forrige båt og det funket fint.). God ide med plateveksler i stedet for vv-bereder.

Link to post
karsteb skrev On 29.10.2018 at 9.33:

 

Bra tips fra Roger om å trekke fram ekstra ledning for å kunne pulse dieselpumpene og å kjøre vannpumpen manuelt. Planlegg for lufting også med en eller to lett tilgjengelige kraner på de høye punktene - kommer nok til å lufte noen ganger til anlegget har satt seg. Har ellers en følelse av at det er lurt å plassere ekspansjonstanken sist i kretsen der er trykket i kretsen er lavest, dvs rett før inngangen til sirkulasjonspumpen - så blåser ikke trykket inn i ekspansjonstanken… tror jeg...

 

Ellers kan viftestøy være et problem. Mine varmeregistre har tre hastighetsinnstillinger for viften, og jeg synes de kjører unødvendig hardt, og bråker mye - selv på laveste hastighet. Jeg satte inn en trinnløs spenningsregulator før hver av de to viftemotorene og reduserte hastigheten. Disse var rester etter et droneprosjekt, tror de er rundt 20W, så kanskje litt i minste laget, men de har nå holdt et år med mye drift. Søkeord er “DC Buck Step-down voltage regulator” og koster 50-lappen. Viftene gir fortsatt mer enn nok avvirkning av varme, selv om hastigheten er redusert, og nå er støyen akseptabel. 

 

Feilberegninger: Hadde jeg lagt opp på nytt ville jeg brukt doble slangeklemmer med motsatt stramming på kuplingene over alt, slik som på skroggjennomføringer. Burde også vært mer forsiktig med å stramme klemmene for hardt - bare akkurat nok og så følge med i noen dager og stramme opp der det trengs. Jeg strammet for hardt og ble straffet med små lekkasjer. 

 

En trenger ikke lufte på høyeste punktet etter min erfaring, en fordel å kjøre vann inn i bunn og ut på topp i veksleren.

Med en tank med vann og ekspansjonstrank, får Ebern bare vann og med kran på returløpet er lufta vekk på et blunk et og et løp og skulle det komme en luftboble siden havner den i ekspansjonstanken,

Hekios  har  bryter med 2 hastigheter og lufteskrue der var det ingen luft, den fikk ny Datavifte,  så den ble "bra."

Disse er bra, opp til 21mm

Slangeklemme, Mini, Universal  image.png.92b81d271551af01469906a4c0ef1b09.png  denne starter på 17mm        /stainless-steel

 

 

https://www.ebay.com/itm/1-Heavy-Duty-Stainless-Steel-T-Bolt-Hose-Clamps-Free-Choice-of-Sizes/271912831837?hash=item3f4f448b5d:m:mKa-It7uQwtFy4mcPkQGM_A:rk:3:pf:1&var=570747896550&frcectupt=true

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...