Jump to content

Hvordan blankpolere propell og få bort maskinmerker?

PiperBill

Recommended Posts

Tok med propellen hjem da jeg hadde tenkt å polere den speilblank men etter en liten prøvepolering så ser jeg at den har veldig mye maskin merker fra da den var produsert. Jeg kan lett få den blank og fin men å få bort maskinmerkene og får en speilblank overflate blir litt mer jobb. Har god tid da J

Spørsmålet er.. Hvordan gjør jeg dette? Og så lurer jeg på om det er egentlig noe poeng? Tanken er å få den så glatt og polert så mulig slik at rur ikke får det så veldig lett å feste seg.

maskinmarks.jpg

prop1.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Sikkert mange veier til Rome, men her er en; 

Først den fineste flapdiscen fra Biltema på vinkelsliper og (relativt) høyt turtall. Jula eller BT har også en "kubbe" av samme materialet for drill så man kommer bedre til rundt bosset.

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667

Så vannslipepapir i så mange timer og trinn du orker og til slutt poleringsflapdisk på vinkelsliper med autosol https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000031424

Mvh. SAP

Takk! Driver og leker litt med en mus-sliper med 140 papir og så 800 og 1200 våtslipepapir. Så en runde med poleringspasta på en rondell. Først grov og så «glans» pasta. Dæven det blir som et speil! Men en flapdisk på vinkelsliper blir mye mer effektiv. Dette er litt av en jobb men jeg må jo ha noe å pusle med i det neste 5 måneder.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev On 26.10.2018 at 18.19:

Dette er litt av en jobb men jeg må jo ha noe å pusle med i det neste 5 måneder.

Flott, men hva med de neste 4 måneder og 29 dager?

Er det samme propellen? På det første bildet ser det ut som om propellen er av bronse/messing, mens det siste ser mer ut som stål. Men det er kanskje bare glansen som gjør det.

Jeg høyglanspolerte mine propellere før 2018 sesongen som et eksperiment for å se om det grodde mindre. (Fy f_en for en jobb med polerskive og drill....) Det ble 0 rur, men fremdeles noe slim/belegg. Men det forsvant lett med ht spyling. Ble lite brukt i år, kun 70 motortimer ca. Jeg er på jakt etter et stoff / voks som kan brukes for å hindre all groe.

20181027_224333.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Jeg smurte mine Bravo 3 stålpropeller inn med teflon etter jeg hadde høyglanspolert dem da jeg hadde sett noen hadde gjort det i en annen tråd her på forumet.

Det fungerte helt supert for mine propeller og jeg hadde kun litt slim på dem ved opptak.

Brukte denne typen:

https://www.motoelectrical.co.uk/crc-shop/crc-dry-lube-500ml-30520-ab-2100114/?gclid=EAIaIQobChMIxMiSpPup3gIVCNiyCh34DwAvEAQYByABEgJrO_D_BwE 

mmosberg skrev On 27.10.2018 at 22.48:

Jeg høyglanspolerte mine propellere før 2018 sesongen som et eksperiment for å se om det grodde mindre. (Fy f_en for en jobb med polerskive og drill....) Det ble 0 rur, men fremdeles noe slim/belegg. Men det forsvant lett med ht spyling. Ble lite brukt i år, kun 70 motortimer ca. Jeg er på jakt etter et stoff / voks som kan brukes for å hindre all groe.

20181027_224333.jpg

Da kan jeg annbefale deg og kjøpe en god coating og legge på! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...