MarkusP Startet 27.Oktober.2018 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2018 Nå som båten er ute av vannet for vinteren har jeg lagt merke til at motoren på vår Ibiza 811 står montert ganske høyt. Fra hva jeg har lest i diverse poster rundt temaet er tommelfinger regelen at kavitasjonsplaten skal være omtrent på høyde med bunnen av skroget eller noen få cm høyere. På vår båt ser det ut som at denne står ca 10cm høyere en bunnen av skroget (se bilder). Skal duoprop motorer monteres høyere enn singel? Skrogets utforming gjør og at det er 30-40cm avstand mellom v-bunn og motor, vil dette ha påvirkning på høydemonteringen av motor? Motoren er nå montert på de nederste hullene, altså i høyest mulige posisjon. Jeg har ikke merket noe spesielt til dette ved kjøring, for uten om at jeg når turtallsperre på motor ved full gass og en del tilt (50%+). Er det noen kyndige synspunkter rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2018 MarkusP skrev On 27.10.2018 at 19.46: På vår båt ser det ut som at denne står ca 10cm høyere en bunnen av skroget (se bilder). Skal duoprop motorer monteres høyere enn singel? Skrogets utforming gjør og at det er 30-40cm avstand mellom v-bunn og motor, vil dette ha påvirkning på høydemonteringen av motor? duoprop har bedre grep, tillater høyere montering. Større avstand mellom bunn og motor tillater også høyere montering. Og høyere montering = lavere vannmotatand fra stamme / undervannshus. Mindre viktig om båten går i 20 knop, mer viktig når man passerer 30-40 Sitat tommelfinger regelen at kavitasjonsplaten skal være omtrent på høyde med bunnen av skroget eller noen få cm høyere det er bare en tommelfingerregel og den passer nok best på mer saktegående båter. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
amerelium Svart 29.Oktober.2018 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2018 ...det der ser for høyt ut - en må være sikker på at propellen(e) har vann ikke forstyrret av kjølen å jobbe med. Hvis du går i sperren ville jeg prøvd den et hakk lavere neste år Sitér dette innlegget Yamarin 80 DC / Verado V10 400 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.