Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Tack för synpunkter,

jo jag känner väl till glykolens funktion som frostskydd och med korrosionsretarderande tillsatser som eventuellt tappar sin effekt med tiden.

 

Och jag jobbade under min uppväxt på bensinstation och på den tiden tillhörde det den normala proceduren att vid tankning 'kontrollera olja och vatten'. Så jag har tittat ner i många kylare, och dessutom bytt kylvatten på många bilar. Min erfarenhet är då att kylvatten ofta blir brunfärgat med tiden vilket jag tolkar som ett resultat av rostbildning någonstans i motorn.

 

image.jpeg.93f15e8717ef8ff8c85f3d20014243d2.jpeg

 

Min konkreta fundering är då: skulle det kunna utvecklas rost i motorn utan att kylvattnet blir missfärgat av det?

Eller omvänt: Borde inte kylvattnet börja bli missfärgat ganska snabbt om rostangrepp uppstår och därmed rent av kunna ses som en indikator på det?

 

:confused:

 

PS1: det visade provet är från 2011, jag skall vid tillfälle ta ett nytt för jämförelsens skull.

 

PS2: Jo jag är givetvis oxå rädd om mina dyrgripar i källaren.....

ebonita

ebonita

Tack för synpunkter,

jo jag känner väl till glykolens funktion som frostskydd och med korrosionsretarderande tillsatser som eventuellt tappar sin effekt med tiden.

 

Och jag jobbade under min uppväxt på bensinstation och på den tiden tillhörde det den normala proceduren att vid tankning 'kontrollera olja och vatten'. Så jag har tittat ner i många kylare, och dessutom bytt kylvatten på många bilar. Min erfarenhet är då att kylvatten ofta blir brunfärgat med tiden vilket jag tolkar som ett resultat av rostbildning någonstans i motorn.

 

Min konkreta fundering är då: skulle det kunna utvecklas rost i motorn utan att kylvattnet blir missfärgat av det?

Eller omvänt: Borde inte kylvattnet börja bli missfärgat ganska snabbt om rostangrepp uppstår och därmed rent av kunna ses som en indikator på det?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Tack för synpunkter,

jag känner väl till glykolens funktion som frostskydd och med korrosionsretarderande tillsatser som eventuellt tappar sin effekt med tiden.

Och jag jobbade under min uppväxt på bensinstation och på den tiden tillhörde det den normala proceduren att vid tankning 'kontrollera olja och vatten'. Så jag har tittat ner i många kylare, och dessutom bytt kylvatten på många bilar. Min erfarenhet är då att kylvatten ofta blir brunfärgat med tiden vilket jag tolkar som ett resultat av rostbildning någonstans i motorn.

 

Min konkreta fundering är då: skulle det kunna utvecklas rost i motorn utan att kylvattnet blir missfärgat av det?

Eller omvänt: Borde inte kylvattnet börja bli missfärgat ganska snabbt om rostangrepp uppstår och därmed rent av kunna ses som en indikator på det?

 

:confused:



×
×
  • Create New...