Jump to content

Hvilken henger til stepskrog?

PerUlv

Recommended Posts

Takk for svar! 

Jeg har i og for seg identifisert Svela B34XE eller XLE (båten veier 1700 pluss utstyr og motor dvs mer enn 400kg til sammen)) og Respro. Har aldri før hørt om Respro, som er Estisk, de har jo interessante produkt. 

Har du eller noen erfaring med hvor godt Svela sitt system (og eller Respro) fungerer i forhold til for eksempel Tysse sine hengere?

Lengden er 25 fot. Regelen er at båten maksimalt kan stikke 40cm bak hengeren. Antar at motoren kan komme lenger ut? Bør man velge en henger som takler litt større båt med utenbordsmotor?

Bredde er jo også interessant. Båten er 2.55m bred, og en henger på 210cm er kanskje litt smal. Samtidig ser jeg at de største hengerne er opp til 250 brede. Det virker som å være litt mye på vestlandsveier.

Da jeg jobber for Svela har jeg god kjennskap til vårt rullesystem og vet at det passer utmerket til båter med step. Når det gjelder konkurrerende merker ønsker jeg ikke å vurdere dem opp mot hverandre da jeg partisk. Selv om vi er en liten produsent har vi en stor markedsandel bland de som bruker hengeren mye, for eksempel marinaer, båtprodusenter, eventfirmaer og lignende. Jeg tør å påstå at det ikke finnes noen bedre hengere i Norge, selv om det selvsagt finnes rimeligere alternativ. Det finnes ikke noen definitiv regel om utstikk bak,  ofte må båten plasseres med litt utstikk for å få riktig kuletrykk. Jeg har selv en båt med 255 cm bredde på en 210 henger og synes det er uproblematisk. B35XE er 210 og B35XLE er 230 cm bred. 255 blir som du sier ganske bredt på veien.

Redigert av Kallethekid (see edit history)

Kallethekid: Tusen takk for svært god info! Jeg har vært litt skeptisk til lufthjul fordi man kan tenke seg at dersom ett blir belastet feil og vridd av felgen, står felgen der og kan lage stygge riper. Nå tror jeg jo ikke det skjer, men...

En annen ting er jo det at jeg gjerne skulle bunnstoffing mens man er på hengeren. Dette fremstår som litt mer komplisert med mange ruller, men hva vet egentlig jeg? Kanskje man til og med kan ta luften ut av noen midlertidig og så stoffe? Er det standard ventiler på rullehjulene?Hvordan løser du bunnstoffing på henger?

Morten: Takk! Har du noe informasjon også om hvordan Tysse er med step-skrog?

PerUlv skrev for 14 timer siden:

Kallethekid: Tusen takk for svært god info! Jeg har vært litt skeptisk til lufthjul fordi man kan tenke seg at dersom ett blir belastet feil og vridd av felgen, står felgen der og kan lage stygge riper. Nå tror jeg jo ikke det skjer, men...

En annen ting er jo det at jeg gjerne skulle bunnstoffing mens man er på hengeren. Dette fremstår som litt mer komplisert med mange ruller, men hva vet egentlig jeg? Kanskje man til og med kan ta luften ut av noen midlertidig og så stoffe? Er det standard ventiler på rullehjulene?Hvordan løser du bunnstoffing på henger?

Morten: Takk! Har du noe informasjon også om hvordan Tysse er med step-skrog?

Hei igjen. 

Vi har prøvd mange typer skumfylte hjul fordi det er rimeligere og ikke trenger fylling av luft. Dessverre har vi en så lenge ikke funnet noen solide hjul som ikke blir litt flatt under lagring  eller tar skade av tyngre last. Så lenge vi ikke finner en type som er god nok  bruker vi derfor luftfylte hjul og siden det er mange hjul som tar opp belastningen er risikoen for skader på båten minimal, selv om et hjul skulle ryke (noe som sjelden skjer). Når det gjelder stoffing på henger er det som regel ikke noe problem å trille båten en desimeter eller to på hengeren, slik at du kommer til de områder der hjulene står. Hjulene har vanlig "bilventil", men jeg tror ikke det er noen ide å slippe ut luft for å stoffe. Hvis du vurderer andre hengermerker er det viktig at du kjøper en med så store hjul så mulig. Harde hjul eller små ruller har en tendens å bli stående oppe i steppene slik at båten blir veldig vanskelig/umulig å få av uten bruk av jekk og lignende. 

Svela hengeren ser veldig solid ut, og båtene ligger nok godt på hengeren. Men vertfall for min del som er avhengig av å stoffe og rengjøre skrog (Ibiza 24) på tilhenger, blir Svela hengeren ubrukelig. Klarer jo ikke telle hvor mange hjul den har engang. 

Men som ren transport henger er den sikkert fantastisk, ser jo marinaene hjemme bruker disse :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...