Jump to content

Skipskolonne - hva er reglene her?

John_Kr

Recommended Posts

Om sjøtrafikkovervåking 1 / 1 For å fremme sikkerhet og fremkommelighet på kysten utfører Kystverket trafikkovervåking på følgende måter: I forskriftsregulerte VTS områder Sjøtrafikksentralene overvåker og regulerer skipstrafikken i regulerte geografiske områder langs norskekysten. Etablerte radarsensorer, videokamera, meteorologiske sensorer, Kystverkets AIS-kjede samt meldings- og rapporteringssystemet for skipstrafikken SafeSeaNet Norway (SSN N), er viktige støtteverktøy for sjøtrafikksentralene i dette arbeidet.

Redigert av arkmarin (see edit history)

Militære fartøyer gir beskjed på VHF til omkringliggende fartøyer hvis de skal holde seg unna. Det kan være seg øvelse eller reelle situasjoner. Da er det bare å holde seg unna!

Kommer man for nerme vil fartøyene reagere etter planer som er gitt styrkene. Vi i Norge er vant til å operere tett mot sivil trafikk og trusselnivået er lavt. Det gjelder ikke overalt i verden.

Jeg vil tro at kolonnen er en øvelse i styrkebeskyttelse av en eller flere "high value unit". Styrken er nok forberedt for angrep fra luft, over vann og undervann. Som motspillere blir det ofte brukt sivile og militære fartøyer.

8 hours ago, PostIT said:

En god regel: har den andre personen kanon? Da bør du vente :)

Ikke alle som bryr seg om det nei! Da jeg var i Marinen var det en sjarkeier som oppholdt seg i vårt skyteområde. Fikk beskjed av NK å gå frem på baugen å snakke med han.. Han var ikke interessert i å høre på hva jeg hadde å si..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...