Jump to content

6.2 diesel el kobbling


oliver25

Recommended Posts

For noen år siden, kjøpte jeg meg en 6.2 diesel som var ferdig marinisert. Til min store fortvilelse, har jeg mistet oppsettet av det elektriske. Når jeg kjøpte motoren, ble den startet og koblet opp via en start-koffert, så den er koblet via mercruiser??Motoren har mercruiser kontakt, samt at jeg også ønsker hjelp på noen spørsmål :) Håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med opplysninger :)

Bilde av regulator er det en el tilkopling , hva er den til ?
Bilde av som ser ut til å være et rele , med lampe ,tilkopling kabel her lilla ?
Bilde dynamo , her er det bare hoved kabel rød og en kort hvit ,, skal denne hvite brukes , tror også det skal noen flere tilkoblinger ?
Bilde for tilførsel diesel ,, hva med retur , vanligvis går denne ikke sammen med tilførsel , men tilbake til tank i eget retur rør ?
Bilde hoved stikk for all instrumentering div start stopp ,viktig å få tak i denne rette kabel.
 Bilde av innfesting av gass kabel ? Han sa det var mercruser….

diesel rele .jpg

diesel regulator.jpg

diesel tilkobling .jpg

dynamo diesel 6.2.jpg

Link to post

 ett rele oppe med dieselpumpa må ha pluss for å åpne for diesel, returen kommer ned rett over nikkepumpa på siden, sikkert i den Y-skjøten på ene bildet.om det går i slangen eller i tanken spiller ingen rolle så lenge det er koblet på før pumpen, det går jo i motoren igjen uansett. S det store releet bak på motoren er gløderele.  Den regulatoren du viser bilde av kjenner jeg ikke igjen fra bil, men er den kobla sammen med det store bak så er det noe greier med glødingen i alle fall. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Dette er en GM 6,2 NA som kommer fra en pick up (altså en Chevrolet). I bakkant av motoren sitter et hvitt rele. Dette er styringen for stoppventilen i dieselpumpen, styringen for gløding, etc. Det er en ledning koblet til dieselpumpen, dette er (etter husken) styring av stoppventilen. Når det ikke er spenning her, stopper motoren. Den andre stikkeren er for 'cold advance', gir mer diesel når motoren er kald. Under releet sitter giveren for oljetrykk. Sett bakfra, på høyre topplokk, skal det sitte en føler. Denne føleren styrer gløding/cold advance, når motoren er mer enn 30 grader, gløder den ikke. Du må bruke det hvite releet for å få noe dreis på motoren. Dynamoen er en AC Delco I 12 (eller noe i den duren). Den ene stikkeren på toppen er til sense. Den andre skal via ladelampe gi spenning til feltet. Den hvite ledningen som kommer ut av bakkant på dynamohuset er sikkert en fiks for turteller. Ledningen er loddet inn oppstrøms diodebroen. Dynamoen ser ut til å være vrak. Nye dynamoer (refurbished with pride) kan via eBay kjøpes fra USA. Ikke kjøp sterkere enn 70 A, nok for en enkel kilerem (som er 1/2 inch). Retur av diesel skal tilbake til tank.

 

Han som har hatt motoren tidligere har laget en del dritt som bare er å klippe vekk. Send meg en e-mail adresse, så kan jeg maile over workshop manual for denne motoren.

 

Har du problemer med deler, sjekk Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. De er dyre på dynamoer, under halve prisen fra USA.

 

Merk at motoren din er hobbymarinisert. Du har ikke marin bunnpanne, pannen du har er for bil. Motoren må ikke helle mer enn 2- til 5 grader ned i rumpa under gange. Da vil veivskinkene ta i oljebadet og motoren begynner å gå på motorolje.

 

Riserene du har (våt eksos) er ferskvare. Volvo sier 7 år mellom utskifting. Når det ruster hull her, vilket det gjør, renner det sjøvann ned på stempeltoppene og motoren havarerer. Hvis det da ikke er koblet inn 'grønt vann' (om mulig) og sjøvannet kommer inn i nedoverbakke mot eksosslangen.

 

Motoren gir (hvis der er HD-utgaven) 160 hk v/3600 rpm. Du bør ikke kjøre mer enn 3000 rpm, da gir den ca. 130 hk.

 

 

Dynamo rød ledning, sense, den som går fra B+, koblet sammen med tykk sort kabel. Blå ledning til ladelampe/spenning. Rød som komer 'rett ut av huset' til turteller.1052752764_Bilde050306001.jpg.2e3a4f7ce2763d59e8af1d41aeada561.jpg

 

Rosa ledning, stoppsolenoid. Grønn, cold advance. Eller omvendt. Husker ikke i farta.

2015805912_Bilde150306001.jpg.d32868068adbaa600df6b5cf799d23f1.jpg

Link to post

www.rockauto.com
sarpsborg motor (snakk med ronny)
du får også ganske mye info på www.dieseltech.net.
Det er helt riktig at dette bare er en bilmotor, og at den ikke bør helle for langt bakover.
Det er også en IDI motor, og derfor enkel å fikse, og skru på.
Har hatt en del av disse (Dog i bil) men likefult en av mine favorit motorer (Sammen med 6.9 liter Navistar)
En retur test av ip'en vil fortelle deg en del om pumpen og dysenes tilstand

Link to post
pappa_wolf skrev 14 minutter siden:

Det er helt riktig at dette bare er en bilmotor, og at den ikke bør helle for langt bakover.
 

 

Bare og bare, fru Blom. Sjekk ut 'byggingen av Hulda' her på forumet. Der finner dere makan motor. Overhalt av Sarpsborg Motorverksted. Og meg selv. Jeg har blant annet oljepumpe og bunnpanne fra Peninsular Motors (Canada), beklageligvis har disse lagt ned. Foretaket er overtatt av noen i Texas.

Link to post

Bunnpanne: Dette blir min andre 6.2 i båt for meg. Denne bunnpannen er mye større en den jeg tidligere har hatt? Finnes det flere størrelser? " 

Hulda skrev On ‎30‎.‎10‎.‎2018 at 14.51:

Riserene du har (våt eksos) er ferskvare. Volvo sier 7 år mellom utskifting. Når det ruster hull her, vilket det gjør, renner det sjøvann ned på stempeltoppene og motoren havarerer. Hvis det da ikke er koblet inn 'grønt vann' (om mulig) og sjøvannet kommer inn i nedoverbakke mot eksosslangen. 

 

Motoren gir (hvis der er HD-utgaven) 160 hk v/3600 rpm. Du bør ikke kjøre mer enn 3000 rpm, da gir den ca. 130 hk.

Reisere på denne er rustfritt, resten er sjøaluminium . Bestilt i Sverige til kr 25 tus. Denne motoren er en Hummer (militær)og jeg ble fortalt at denne ble bygget opp til 180 hk? Han sa det er vesentlig forskjell på 6.2 og hummer 6.2 militær . Derfor ble motoren hentet i Nederland.... Er dette bare tull? Motoren er en av to som har gått ca 600 timer i båt. Er dette mye for disse motorene? Min forrige 6.2 , hadde jeg i båt ca 1000 timer, uten et feilslag . Beste motoren jeg har hatt, derfor kjøpte jeg denne :) Alle som så oppi mitt motorrom, sa at denne motoren bare var problemer... 22 for og gjorde 33 kn. Kjørte 3000 rpm over lengere tid. Brukte dette til marsjfart, jeg :) Skal ha denne i en scand 7600 med volvo dp. Noen som har erfaringer på propell valg. Dp drevet er samme som v8 bensin. På min forrige båt, var det mercruiser drev med p23" propell

Redigert av oliver25 (see edit history)
Link to post

Peninsular støpte sin egen bunnpanne som har større oljevolum. Men de tok ut opp til 420 hk fra 6,5 med turbo og ladeluftkjøler, smidd veiv, smidde råder etc... 180 hk på 6,2 ikke problematisk for senere utgaver. Disse har bedre kjøling i topplokkene. Antar at din motor har nitrittherdet veiv som minimum. Min er 1985 og tåler ikke så mye. 

 

Den som påstår at det er vesentlig forskjell på disse motorene, må nesten forklare forskjellen. Jeg fikk blant annet dieselpumpe fra USA, bygget til marinespec. Pumpen min gir mer pepper på lavt turtall, og begrenser uttaket til 140 hk. Dette foretaket ville ha null problemer med å kjøre effekten på min motor opp til 180 hk. Motoren min har gått borti 1200 timer etter renovering. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...