Jump to content

Vil båtselgere egentlig selge?


Vaagen

Recommended Posts

Nå har jeg sett på en hel haug med båter, og valgt å by på to av dem (ikke samtidig, dog...). I begge tilfeller gav jeg et første bud som var minst 90 % av utropspris, evt. av en pris megler sa, at selger har akseptert før (strandet på manglende finansiering). Budene ble avvist, noe som forsåvidt er OK, men jeg ba da selger komme tilbake med et forslag som han kunne leve med. Den ene har jeg ikke hørt mer fra (via megler). Den andre ble sarkastisk og såret, og kontret med annonsert pris. I neste runde het det seg, at hvis han hadde ville solgt båten til xxx (mitt bud), hadde han lagt den ut for det, og oppførte seg på en måte som gjorde at hele greia gikk surt, før vi i det hele tatt hadde startet diskusjonene. 

 

I begge tilfeller var vi jo svært nær en avtale, egentlig, så hva er greia her? Den ene båten har lagt hos en megler gjennom hele sesongen, uten å ha blitt brukt. Allikevel mangler der vilje til å finne en løsning.

 

Hilsen litt frustrert.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Ser du prøver å generalisere, dvs at alle båtselgere tenker likt. Det har jeg lite tro på. Eneste måten å finne ut av dette på er jo I dialog med selgerne. Jeg har tro på direkte kontakt, minimum muntlig pr telefon men helst ved personlig fremmøte. Da finner man gjerne en løsning som begge kan leve med. Det er ikke alle som er like komfortable med et tall på SMS eller email. Og husk det kan jo være andre kjøpere I loopen her også, da er det ikke sikkert det er interessant å forhandle med en annen  potensiell kjøper om en pris på 90% av en allerede nedprutet pris.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er jo ikke alle som egentlig vil selge. Og så har du de som vil selge, men kun hvis prisen er god nok. Etc etc. Ofte har selger sett for seg en minimumspris, og hvis ikke denne oppnås så venter man heller. Til våren f.eks. Men veldig rart å ikke gi tilbakemelding da, må jeg si.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er jo litt forskjellig hvordan man legger ut for salg prismessig, men får man ikke dialog, er det vel bare å se på noe annet. Noen har lagt med prutingsmonn, mens noen setter den prisen de skal ha, og ferdig med det. Har både solgt og kjøpt i høst, og den jeg solgte, forsvant uten snakk om pruting, til annonsert pris. Den jeg kjøpte, hadde jeg dialog om prisnivået, før det var aktuellt å ville reise og se. Avviket fra dette til kjøp ble minimal, pga tilstand var bra. Blir man ikke enig eller er på talefot, er det bare å gå videre. Men det er klart at hvis det bare er madammen som vil at båten skal selges, funker det med høy pris, sur og vrang selger:giggle:

Link to post

Har vært og sett på begge. Den ene har jeg sett to ganger, brukte vel en god arbeidsdag til sammen på det. Den andre kjørte jeg 50 mil for å se. I begge tilfeller ble bud oversendt i etterkant, for den enes del gjennom megler.

 

Jeg er åpen for at et "forretningsmessig" bud blir feil, spesielt om det går direkte til selger. Når det går via megler, må det nesten være slik.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Jeg tror det er vidt forskjellig filiosofi ulike selgere/kjøpere opererer med når de vil handle eller selge i markedet. Noen legger prisen kunstig høy, håper at det skal være en interessent som betaler overpris eller lar det være en margin for prutingsmonn. Andre har en annen tilnærming til salgsprosessen, setter prisen realistisk og er følgelig ikke særlig interessert i å se på bud under det man oppfatter som korrekt og real prissetting. 

Båtmarkedet har vært litt merkelig i år og på grunn av en særdeles fin sommer som har bragt mange (nye og gamle) kjøpere inn i markedet har enkelte objekter vært omsatt til vesentlig høyere pris enn tidligere mens andre har hatt en overdrevent optimistisk syn på verdien på eget objekt, særlig om man sammenlikner med utlandet.

 

Et eksempel ser jeg her. Denne 2011 modell Windyen ble annonsert i 2014 bare tre år gammel, da kjørt 268 timer for kr. 3,38 mill. I år er tilsvarende båt blitt 7 år gammel, kjørt 400 timer og forsøkes omsettes for en høyere pris nå enn i 2014.  (3,39 mill)

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=53771900 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=132522905

 

Princess er f.eks. et av merkene med båter i 50-fots klassen som det ble solgt ganske mange av i årene 2009-2013. Disse falt som en stein i pris i årene etter og var til dels vanskelig omsettelig i fjor og forleden år. Men i år har prisene skutt til værs igjen og mange av disse båtene har vært omsatt for vesentlig høyere priser i år enn de to foregående årene. Har sett eksempel på en P50-2010 omsider solgt for 4,2 mill. for to år siden etter å ha ligget ute lenge. I år gikk båten med en gang da den ble annonsert for 4,95 mill. Båten har blitt to år gamlere, har fått flere gangtimer og mer slitasje. En slik pris er kunstig høy sammenliknet med utlandet og man kan undre seg på om enkelte av de "norske" båtene nå er betydelig overpriset og vil falle som en stein igjen med en regn- og vindfull vår og sommer 2019.

 

Tror det er et stalltips å ha is i magen om man skal kjøpe båt nå, etter mitt syn har markedet har vært kunstig høyt for en del objekter i år.

 

 

 

Link to post

Ja vi får se. Det er vel uansett ikke noe sjakktriks å ikke tillate begrenset med pruting. At man ikke skal akseptere skambud, er jeg med på, men når man får bydd 93 % av forlangende, med oppfordring til å komme tilbake med forslag, da er man så nær, at det er ren stahet som gjør at det ikke blir handel. Er min mening da:-) Selger er sikkert helt uenig.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Synes det er rart du ikke får tilbakemelding. Jeg gir alltid tilbakemelding på det jeg har selger, selv til de som har sendt altfor lave bud. Men det er nok et spørsmål om selger her har gått så langt han er interessert i å selge for, men uavhengig av det burde han jo svart?? Særlig hvis du har kjørt langt så skulle det bare mangle. Halv frekt og kanskje et hint om at hvis du trenger å spørre om noe senere er det ikke sikkert det er så mye kontakt å få. Klart er båtene de eneste ene så skjønner jeg at du er på, men hvis ikke så tenker jeg at det er nok andre båter å kjøpe.....Kanskje til og med noen som svarer på henvendelser. 

 

Link to post

Jeg tror at det ofte er mulig å få båten billigere enn prisantydning blant annet fordi:

  • det er vanlig, og det gjør at de fleste selgere priser inn et visst prutningsmonn, og i det minste er forberedt på å gi litt for å få til en handel.
  • erfaring fra flere andre båter jeg har kikket på, er at det er mulig å prute. Ingen av disse endte opp med å være aktuelle, men det hadde ikke direkte med pris  eller med kvalitet å gjøre, mer at de ikke traff mitt pris/behovsbilde godt nok.
  • den ene selgeren jeg var i kontakt med, hadde allerede akseptert et bud som lå relativt nært over det jeg bydde. Der falt den første handelen bort pga manglende finansiering. Hadde han brydd seg, hadde han fått omtrent det samme som han aksepterte tidlig i sesongen.
  • Massevis av de båtene jeg har fulgt på finn.no har blitt satt ned i pris i løpet av sesongen. Å da tenke at en prisreduksjon på en båt, hvor eieren kanskje ikke har bitt i det sure eplet, er umulig, virker rart.

En av Baatplassen-sannhetene er, at en båt ikke er verdt mer enn noen er villige til å betale for den. Av og til krever det, at kjøper og selger forhandler. Dersom selger er uvillig til det, er det fair nok, men at en potensiell kjøper ønsker en slik forhandling, kan neppe være kontroversielt.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Vaagen skrev for 6 timer siden:

Jeg tror at det ofte er mulig å få båten billigere enn prisantydning blant annet fordi:

  • det er vanlig, og det gjør at de fleste selgere priser inn et visst prutningsmonn, og i det minste er forberedt på å gi litt for å få til en handel.
  • erfaring fra flere andre båter jeg har kikket på, er at det er mulig å prute. Ingen av disse endte opp med å være aktuelle, men det hadde ikke direkte med pris  eller med kvalitet å gjøre, mer at de ikke traff mitt pris/behovsbilde godt nok.
  • den ene selgeren jeg var i kontakt med, hadde allerede akseptert et bud som lå relativt nært over det jeg bydde. Der falt den første handelen bort pga manglende finansiering. Hadde han brydd seg, hadde han fått omtrent det samme som han aksepterte tidlig i sesongen.
  • Massevis av de båtene jeg har fulgt på finn.no har blitt satt ned i pris i løpet av sesongen. Å da tenke at en prisreduksjon på en båt, hvor eieren kanskje ikke har bitt i det sure eplet, er umulig, virker rart.

En av Baatplassen-sannhetene er, at en båt ikke er verdt mer enn noen er villige til å betale for den. Av og til krever det, at kjøper og selger forhandler. Dersom selger er uvillig til det, er det fair nok, men at en potensiell kjøper ønsker en slik forhandling, kan neppe være kontroversielt.

 

Det er fritt fram om man vil selge eller ikke. Selv var jeg i den posisjon at salg var aktuelt til korrekt pris men jeg ville ikke solgt om jeg ikke fikk det jeg forlangte for båten. Prisen var derfor satt realistisk og uten særlig prutingsmonn slik at korrekt kjøper ville få båten til korrekt pris. Hadde jeg lagt inn prutingsmonn hadde jeg gått ut med en annen pris. Men nedsiden da er at båten ville kunne forblitt usolgt over tid og tiltrukket seg skambydere. Noe som var helt uinteressant.

Link to post
Mouche skrev for 3 timer siden:

Betyr ikke "uten særlig prutningsmonn" at det er litt å gi på prisen (prutningsmonn)?

 

Hverken 10% eller 5% med den prissettingen jeg hadde lagt til grunn. Jeg forlangte en korrekt pris for et pedant og særdeles godt oppfulgt og ivaretatt  eksemplar, og å beholde båten var et fullgodt alternativ. Som sagt kunne jeg lagt på noen hundre tusen i "prutingsmonn", ansett det som en ren bonus om noen kjøpte båten for alt mellom denne prisen og den jeg satte som ferdig vurdert, korrekt salgssum men dette alternativet ble ikke valgt.

Link to post
Chiefengineer skrev 13 minutter siden:

Jeg forlangte en korrekt pris for et pedant og særdeles godt oppfulgt og ivaretatt  eksemplar,

 

Mener du med dette å si, at du har sånn stålkontroll på markedet, at du vet, at du ikke har satt prisen 15-20' for høyt, og ikke er villig til å gi noe som smøremiddel (i positiv forstand!), for å få til en ellers grei handel?

 

 

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Legger stort sett ut prisen så lav som mulig, om jeg ikke MÅ selge så blir det lite prutningsmonn. Særlig over SMS.

Meldinger via SMS fra folk som ikke har sett båten som:  Gir 600 blir ikke besvart eller tatt seriøst.

 

Når jeg kjøper båt så diskuterer jeg ikke pris før jeg har sett båten. Mener jeg da båten er priset for høyt så argumenterer jeg saklig hvorfor. Så sant ingen er urimelige avsluttes handelen med to førnøyde parter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...