Jump to content

Avfukter for fast montering

Sebaldus

Recommended Posts

Vurderer å investere i en slik avfukter som er for fast montering:

https://www.maritim.no/alltemp-sorpsjonsavfukter-rs70#.W9h9tJDhBnI

Imidlertid er det utfordrende å finne en plass for montering. En mulighet er å montere den helt akter i båten, bak rorakslingen for dem som kjenner layouten på Bavaria seilbåter. I så fall vill innblåsing havne i ene akerlugaren og utblåsing i den andre. Vil det da være nok "guff" i denne til å gi god sirkulasjon i hele båten hvis dørene til hver akterlugar står åpne?

Vår bavaria 38 AC har hatt fastmontert Munters MG50 avfukter i 12-13 år nå. Der gikk jeg for utblåsning av tørr luft i akterkabinen, og hygrostat i samme kabinen.  Båten er en 2 kabiner, så jeg har avfukteren helt akter i lasterommet hvor den også henter prosessluft. Det blir tørt i hele båten om døra til kabinen er åpen og du blåser tørr luft inn via en av kabinene.  Hygrostaten er plassert ved diesel stengekrana kun 1,5 meter fra tørrluft utblåsning.  Fuktig luft blåses ut av båten rett ved siden av gassbrønnen under sitteplass for rormann.  Har hatt systemet innstillt på 50% RH siden 2005-2006, og båten har holdt seg like godt inni som om den var plassert hjemme i stua.   Valgte avfukter som fungerer i minusgrader slik at den fungerer 365 dager i året uten ettersyn. Mørkt,kaldt,tørt tror jeg er vidundermedisin for finish ombord. 

Jeg har hatt båt siden 1977, dvs i 41 år og aldri sett behovet for avfukter ombord. Når jeg nevner dette for andre båteiere, så sier de at jeg skulle ha sett hvor mye vann de har trukket ut av lufta i båten. Jeg ber de sette opp avfukteren i sin stue hjemme, hvor de syns det er tørt og se hvor mye vann den da tar ut av lufta. Om en har god lufting i båten, så er det tilstrekkelig. Jeg har bøker ombord, som har vært der i over 30 år og de er like fine som de som står i bokhylla hjemme. De er ombord året rundt. Jeg har aldri på varme annet enn når jeg er ombord selv. 

arkmarin skrev for 8 timer siden:

Jeg har hatt båt siden 1977, dvs i 41 år og aldri sett behovet for avfukter ombord. Når jeg nevner dette for andre båteiere, så sier de at jeg skulle ha sett hvor mye vann de har trukket ut av lufta i båten. Jeg ber de sette opp avfukteren i sin stue hjemme, hvor de syns det er tørt og se hvor mye vann den da tar ut av lufta. Om en har god lufting i båten, så er det tilstrekkelig. Jeg har bøker ombord, som har vært der i over 30 år og de er like fine som de som står i bokhylla hjemme. De er ombord året rundt. Jeg har aldri på varme annet enn når jeg er ombord selv. 

Vet du hva, det har jeg veldig vanskelig for å tro. I så fall må du ha hatt båten langt opp på land og langt fra sjøen. Har også hatt god lufting, men har slitt voldsom med å ned RF om høsten spesielt, og kanskje mest på regnfulle dager. Hvilken verdi har du på «relativ fuktighet»? Og det å sammenligne båten med hjemme er som å sammenligne epler og appelsiner. Det er ikke like forhold hjemme og i båten. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Jeg har et bra hygrometer ombord, og det er ingen tvil om at uten luftavfukter havner innlufta lett på 80-90% relativ luftfuktighet. Så avfukter er viktig hos meg, med den ligger jeg rundt 50-60 prosent, noe en merker både på lukt og klamheten i sengetøy. Det er også kjekt å kunne tørke seil om man kommer inn med bløt spinnaker. Jeg har en Maeco, montert under kartbodet. Den drenerer til kjølbrønnen og jeg må bruke lensepumpa for å få vannet ut av båten (om vinteren står den i byssa og drenerer gjennom vasken). Jeg kunne derfor godt tenke meg å bytte til en permanent montert en type Munters eller Arida, men synes ikke det er lett å finne en egnet plass. Beste alternative så langt tror jeg må være å sette den baksiden av skottet i bakkant av akterlugar, men da trenger jeg en avfukter som har slangeutgang i begge ender, slik som Arida s12 versjonen (som trolig er er unødig kraftig).. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Framtia skrev 6 minutter siden:

, men da trenger jeg en avfukter som har slangeutgang i begge ender, slik som Arida s12 versjonen (som trolig er er unødig kraftig).. 

Du kan bruke Arida s8 med slangeutgang i begge ender med denne overgangen:

https://bedre-inneklima.no/produkt/tilbehor-og-filter-meaco/arida-proff-tilbehor/arida-s8-og-s12/slangestuss-for-arida-s8-90-eller-125mm

det blir billigere enn s12 og tar mindre plass enn s12 men fjerner også mindre vann

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Jeg kjøpte en F-tech CR80 tidlig i år men har ikke kommet meg til å installere enda. Dette er også en stasjonær avfukter, link: F-tech CR80

Med_90mm_slange.jpg.b8c2a74a7fc102b7ebb203f670e7636a.jpg

Jeg tenkte plassere denne i lasterom ved siden av mine 2 stk dieselvarmere, ta luft fra salongen, og koble luft ut fra avfukteren inn på eksisterende distribusjonsnett som går fra dieselvarmere og ut til dysene ombord.

Jeg lurer på, er det nødvendig å ta luften fra salongen eller kan jeg likegodt ta luft utenfra? Hva tror dere, da får jeg frisk luft inn men kanskje det blir veldig kald luft på vinteren.. Og den avfukter kanskje ikke like godt (?) 

Du må ta luft fra innsiden av båten. Avfukteren vil forbruke noe luft til å blåse den fuktige luften ut, og denne erstattes med ny luft via ventiler el.lig. Tar du uteluft inn, vil denne i noen tilfeller være så fuktig, at den ikke klarer å komme ned på øsket 50%rel fuktighet ved å kjøre luften gjennom avfukteren en gang. Tanken med avfukter er jo å ta vekk fuktigheten fra der avfukteren står. 

Men som grunnforskning, hadde det vært gøy å se hvor langt ned den klarte å avfukte uteluft med å prosessere luften bare en gang. Kanskje det hadde vært en fin måte å ventilere båten på under gunstige forhold? Isåfall kan man jo bare lage ett spjeld, og velge hvor den skal hente luften sin.

@Larss1: jeg kan ikke skjønne at det er noen fordel å koble tørrluften til eksisterende slangsystem. Kortest mulig slanger er en stor fordel, og så lenge det kommer inn tørr luft vil dette uansett fordele seg i hele båten. (om dører er åpne). 

Når det gjelder om man bør hente lufta ute eller inne er det mest effektivet å tørke innelufta, og ikke hele tiden tørke fuktig uteluft. På den annen side kan det være at det å hente uteluft kan ha andre fordeler, f.eks det å få luftet ut båtlukt f.eks, men det vil kreve større kapasitet på avfukter. 

Et raskt og ikke kvalitetssikret regnestykke kan være noe slik: Med en avfukter som tar ut 8 liter vann per døgn, i et luftvolum på 90m3 per time = 2000 m3 per døgn, klarer den altså å fjerne 4 gram vann per m3 luft. Ved 10 grader kan luft ha ca 10 gram vann per m3 (mens ved 0 grader er vanninnholdet rundt 4 gram). Med andre ord kan luft man henter inn da ha et vanninnhold på 6 gram, og om temperaturen inn i båten er lavere enn 10 grader vil relativ luftfuktighet i luften levert av avfukter være godt over 60%, noe som gir redusert evne til å tørke opp båten innvendig raskt.

PS: regnestykket over var basert på spec til Arida S8, mens F-tech har en del høyere kapasitet.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Du må ta luft fra innsiden av båten. Avfukteren vil forbruke noe luft til å blåse den fuktige luften ut, og denne erstattes med ny luft via ventiler el.lig. Tar du uteluft inn, vil denne i noen tilfeller være så fuktig, at den ikke klarer å komme ned på øsket 50%rel fuktighet ved å kjøre luften gjennom avfukteren en gang. Tanken med avfukter er jo å ta vekk fuktigheten fra der avfukteren står. 

Men som grunnforskning, hadde det vært gøy å se hvor langt ned den klarte å avfukte uteluft med å prosessere luften bare en gang. Kanskje det hadde vært en fin måte å ventilere båten på under gunstige forhold? Isåfall kan man jo bare lage ett spjeld, og velge hvor den skal hente luften sin.

Det er vell mest logisk og hensiktsmessig, men det lar seg jo enkelt gjøre som du sier og gjøre en test etter det er montert, med å avfukte uteluft.

Framtia skrev 1 time siden:

@Larss1: jeg kan ikke skjønne at det er noen fordel å koble tørrluften til eksisterende slangsystem. Kortest mulig slanger er en stor fordel, og så lenge det kommer inn tørr luft vil dette uansett fordele seg i hele båten. (om dører er åpne). 

Det er mest pga at jeg slipper å legge opp ny slange og ventil (skal ikke monteres i rommet den avfukter). Jeg har 2 dieselvarmere (som tar luft fra salongen) og 2 defrostere så det er trangt om plassen. I denne videoen har de illustrert montering i båt med dieselvarmere:

https://youtu.be/mcvCEuRMfUY 

I mitt tilfelle ville det trolig bli best om jeg monterer avfukteren bak akterlugarene, og så suge via en ventil i den ene lugaren, og blåse inn i den andre. Da får man en fin sirkulasjon gjennom båten. Vil da kunne ha korte slanger, kanskje rundt en meter totalt, og i tillegg er det mulighet med utblåsning av fuktighet gjennom akterspeilet.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Framtia skrev 2 minutter siden:

I mitt tilfelle ville det trolig bli best om jeg monterer avfukteren bak akterlugarene, og så suge via en ventil i den ene lugaren, og blåse inn i den andre. Da får man en fin sirkulasjon gjennom båten. Vil da kunne ha korte slanger, kanskje rundt en meter totalt, og i tillegg er det mulighet med utblåsning av fuktighet gjennom akter speilet.

Det hørtes ut som en god løsning:yesnod:

Larss1 skrev for 21 timer siden:

Jeg kjøpte en F-tech CR80 tidlig i år men har ikke kommet meg til å installere enda. Dette er også en stasjonær avfukter, link: F-tech CR80

Med_90mm_slange.jpg.b8c2a74a7fc102b7ebb203f670e7636a.jpg

Jeg tenkte plassere denne i lasterom ved siden av mine 2 stk dieselvarmere, ta luft fra salongen, og koble luft ut fra avfukteren inn på eksisterende distribusjonsnett som går fra dieselvarmere og ut til dysene ombord.

Jeg lurer på, er det nødvendig å ta luften fra salongen eller kan jeg likegodt ta luft utenfra? Hva tror dere, da får jeg frisk luft inn men kanskje det blir veldig kald luft på vinteren.. Og den avfukter kanskje ikke like godt (?) 

Tørka luft inn på det samme røret som det frå varmeapparatet, med T-.stykke. Korleis vil det virka? Har du god kontroll på kva veg lufta går her? Virkar litt labilt spør du meg. Ikkje alltid begge viftene går heller? Aukar du tverrsnittet på røret frå og med T-stykket vil det vel kanskje gå, under tvil. Men trur ikkje det er ei god løysing.

Fjordgubbe skrev for 20 timer siden:

Tørka luft inn på det samme røret som det frå varmeapparatet, med T-.stykke. Korleis vil det virka? Har du god kontroll på kva veg lufta går her? Virkar litt labilt spør du meg. Ikkje alltid begge viftene går heller? Aukar du tverrsnittet på røret frå og med T-stykket vil det vel kanskje gå, under tvil. Men trur ikkje det er ei god løysing.

Bruk ett y stykke. Har god erfaring med løsningen, etter å ha bodd i båt i to og ett halvt år.

Dersom du bruker dieselvarmer, øker luftstrømmen betraktelig når avfukter starter. Rett og slett, utrolig effektivt.

Larss1 skrev 1 time siden:

Tenker Y-stykke er mest effektivt ja. Tar du luft fra salongen? 

Dieselvarmeren tar luft utenfra  og avfukteren sirkulerer luften i båten

Fjordgubbe skrev 35 minutter siden:

Om du har litt flaks går det vel, men at det skulle bli so mykje meir effektivt slik, stiller eg eit spørsmål ved. Separat løysing er etter mitt syn det beste.

Viften på avfukteren er såpass kraftig at varmluft fra diselvarmer passerer raskere igjennom båten.

Effekten merkes best, når du tar en dusj på bad i baugen, som uttak fra dieselvarmer/avfukter.

Båten blir også fortere varm når dieselvarmer og avfukter går samtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...