
Framtia
@Larss1: jeg kan ikke skjønne at det er noen fordel å koble tørrluften til eksisterende slangsystem. Kortest mulig slanger er en stor fordel, og så lenge det kommer inn tørr luft vil dette uansett fordele seg i hele båten. (om dører er åpne).
Når det gjelder om man bør hente lufta ute eller inne er det mest effektivet å tørke innelufta, og ikke hele tiden tørke fuktig uteluft. På den annen side kan det være at det å hente uteluft kan ha andre fordeler, f.eks det å få luftet ut båtlukt f.eks, men det vil kreve større kapasitet på avfukter.
Et raskt og ikke kvalitetssikret regnestykke kan være noe slik: Med en avfukter som tar ut 8 liter vann per døgn, i et luftvolum på 90m3 per time = 2000 m3 per døgn, klarer den altså å fjerne 4 gram vann per m3 luft. Ved 10 grader kan luft ha ca 10 gram vann per m3 (mens ved 0 grader er vanninnholdet rundt 4 gram). Med andre ord kan luft man henter inn da ha et vanninnhold på 6 gram, og om temperaturen inn i båten er lavere enn 10 grader vil relativ luftfuktighet i luften levert av avfukter være godt over 60%, noe som gir redusert evne til å tørke opp båten innvendig raskt.
PS: regnestykket over var basert på spec til Arida S8, mens F-tech har en del høyere kapasitet.