
Joerg Becker
Forskjellig.
Med evt. vann i girkassen kan den sprenges av kuldegrader, ellers kan vannmolekyler ordne at
det øvre lageret i undervannhuset kan begynne å ruste.
Gammel bensin kan tørke inn i forgasserne og fargestoff kan tette kanaler, for godt.
Det verste er det man ikke ser med en gang, nemlig kontakt-korrosjon mellom
f.eks. lagernåler og veivaksel eller stempel-ring og sylinder.
Det finnes også en rekke andre problemer som -unngås- ved å gå gjennom prosedyren.
Og det beste, vinterkonservering er verken heksekunst, i hvert fall ikke for sugemotorer uten innsprøyting.
Og de andre bør man helst fikse uansett.
Det skjer ikke så ofte at en hører mye om de snikende skadene,
men kvitteringen kan fint følge en gang senere.
Så, jeg ville i alle fall anbefale å konservere motoren innvendig og tømme forgasserne for bensin samtidig.
Og når man er ferdig med det kan man også spraye utvendig (på metall), det tar en to minutter til.
Jørg