Jump to content

Vinterkonservering påhenger. Er det nødvendig?

Akvanauten

Recommended Posts

Forskjellig.

Med evt. vann i girkassen kan den sprenges av kuldegrader, ellers kan vannmolekyler ordne at
det øvre lageret i undervannhuset kan begynne å ruste.

Gammel bensin kan tørke inn i forgasserne og fargestoff kan tette kanaler, for godt.

Det verste er det man ikke ser med en gang, nemlig kontakt-korrosjon mellom
f.eks. lagernåler og veivaksel eller stempel-ring og sylinder.

Det finnes også en rekke andre problemer som -unngås- ved å gå gjennom prosedyren.
Og det beste, vinterkonservering er verken heksekunst, i hvert fall ikke for sugemotorer uten innsprøyting.
Og de andre bør man helst fikse uansett.

Det skjer ikke så ofte at en hører mye om de snikende skadene,
men kvitteringen kan fint følge en gang senere.

Så, jeg ville i alle fall anbefale å konservere motoren innvendig og tømme forgasserne for bensin samtidig.
Og når man er ferdig med det kan man også spraye utvendig (på metall), det tar en to minutter til.

:fishing:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har en Yamaha 4 takter som jeg kjører i ferskvann og sjekker / skifter olje på ujevnt. Er jo bare til jolla... ? Finnes det en enkel oppskrift på hva mer jeg bør gjøre? Spraye over med CRC ? Hvordan tømme forgasser for bensin? 

Har vel ikke stressa så mye med denne siden pentaen med drev får så mye fokus. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev 7 minutter siden:

Finnes det en enkel oppskrift på hva mer jeg bør gjøre? Spraye over med CRC ? Hvordan tømme forgasser for bensin?

Følg gjerne serviceboka, er det enkleste å forklare fordi noen motorer har gjerne noen få spesielle punkter.
Smørenippel f.eks., som gjerne glemmes ellers.

Å tømme forgassere for bensin betyr vanligvis ikke noe annet enn å dra av tilkoblingen til tank,
evt. stenge for bensin når motoren ha intern tank,

så skal motoren gå sålenge til den stopper av seg selv.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Har da ved diverse anledninger opp gjennom årene gjort lite, eller ingenting, utover å kjøre gjennom med ferskvann, og ikke kjent med at dette har medført noen problemer eller forårsaket noen skader. Er det snakk om en mindre/liten motor så er det greit å huske på at årlig service i løpet av 7-8 år er omtrent som prisen på en helt ny motor.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Guest Avmønstret#

Mouche skrev for 1 time siden:

Har da ved diverse anledninger opp gjennom årene gjort lite, eller ingenting, utover å kjøre gjennom med ferskvann, og ikke kjent med at dette har medført noen problemer eller forårsaket noen skader. Er det snakk om en mindre/liten motor så er det greit å huske på at årlig service i løpet av 7-8 år er omtrent som prisen på en helt ny motor.

Kjenner ikke kvaliteten på nyere småmotorer, kan tenkes de ikke virker ut reklamasjonstiden om de ikke får årlig service?

Min ringe erfaring er gamle småmotorer og jeg ga vår Mariner 5hk sin første service i sommer da den begynt å bli tung i bruk, dvs tung å tilte. Smurte opp "understellet" med grease. Ble god som gull. Den motoren er fra 80 tallet, i mitt eie siste ca 20 år og jeg har aldri gjort noe som helst med den utover å bruke den. Henger den på rekka etter siste bruk om høsten, hekter den på jolla om våren og tut og kjør. 

---

En ting er nå prisen på service hos verksted, en annen ting er alt det praktiske ifht at time må bestilles, motor må fraktes osv, det har også sin kostnad ifht tidsbruk. Enig med Mouche. Tror ikke det kan lønne seg i det hele tatt å levere småmotorer til service. Sikkert større sjanse for å skade motoren under transport eller pga mekking under service enn at den vil bli holdt i bedre stand over tid.

Ville fulgt rådene over og kjørt den i ferskvann, la den kjøre seg tom for bensin og la det være med det om det ikke er spesielle årsaker til å gjøre ting annerledes. 

Sett av kostnaden til service på konto og kjøp ny motor når det trengs, kan hende en får veldig mye penger i overskudd da, men det går vel greit ;-) 

Guest Avmønstret#

Helt enig med Ida, kan ikke anbefales, men går helt fint :giggle:

Mer seriøst.. kanskje motoren får en levetid på 25 i stedet for 30 år eller noe? Kanskje ikke? 

Uansett vil jeg tro det er veldig dårlig økonomi å sette en liten påhengs bort for service. Da kan en vel heller kjøpe ny motor hvert tiende år i stedet og spare penger, sånn ca..

Eller gjøre service selv.. 

Det er en forskjell på å sende motoren avgårde til merkeverksted for årlig service, og å ikke engang gidde å ferskvannskjøre.

Et absolutt minimum bør være å kjøre igjennom med ferskvann, kontrollere giroljen/motoroljen, smøre ved behov.

Dette tar ca 15 minutter.

Noen liker å ta vare på tingene sine, andre gir f..., vi er alle forskjellige.

Vedlikehold er forøvrig godt for miljøet for de som måtte bry seg om slikt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nå finnes det også andre enn "enveis"-motorer med +/- 5 hester,
og de fleste elementære serviceoppgaver kan fint fikses både selv og på båten.
Det gjelder særlig for folk med motorer som ikke har råd for å sende motoren på verksted hvert år.

I grunn liker jeg akkurat dette mindre og mindre på alle forum og "sosiale medier"
at noen få meninger klarer til å bli et grunn for å unnskylde sin egen latskap.

Det er ikke de som ikke har opplevd problemer, men de som kan oppleve problemer som skulle stå i fokus her.

Bortsett av penge, som noen antakeligvis ha for mye av, finnes det mange veldig enkle feil som kan ende opp i alt mellom moralsk, fysisk, finansiell, eller familier katastrofe.

Tar vi det enkleste? 
Barna slippes løs med denne "5"-hestern på gummibåt.
Impelleren ble ikke sjekket, motoren satt bort.
Ikke forrige gangen, men en gang tidligere ble innsugingen tettet av en plastpose, ubemerket.

Impelleren fikk ikke vann, ble varm, og satt seg nesten fast et sekund, men løsner igjen.
I denne tiden klarte akslingen å vri litt for kraftig på vulkaniseringen mellom indre hylse og impellergummi.
Denne vulkaniseringen har nå fortsatt kontakt, men forbindelsen til hylsa er skadet, og bare venter på neste problemet.
Dette problem vill komme, og en påhenger uten kjøling kan stoppe opp, blokkere,
eller skjære seg i løpet av minutter.
Nå skjer det, selvfølgelig tok vinden litt opp i mellomtiden og båten drifter mot skarpe stein,
eller stopper akkurat foran baugen av noe stort som ikke kan reagere, eller masse annet

som ville aldri skjer ellers men der og nå. (Murphy´s law)
Bare få voksne klarer å skjønne og å reagere i tide, regner noen med at ungdom gjør det?

Men hadde en nå tatt seg bryet, dvs å løsne 8 skruer og evt. en stift som holder girstanga,
da hadde dette 100-kroner problem (dvs 1 pizza mindre) blitt oppdaget og løst i garasjen.

Det jeg skisserer ovenfor er normal realitet, og resultatene har alle verksteder sett mange ganger.

Vi kunne også ta en annen bestevenn av verksteder, et kort stykke ordentlig tynn fiskesnøre nemlig, som utgjør noe enda vanligere problemstilling fordi den rett og slett skruer seg inn i simmeringer.
Under vann, på baksiden av propellen, og virker der som både vannpumpe og fres.

Det finnes mange slike ting, som "ingen" opplever, men som pussig nok verksteder må reparere hver dag.

Så, anbefalingen min er fortsatt at dere tar service på alle motorer, gir og propell,
enten selv eller på verksted.

Jørg

Guest Avmønstret#
nomen skrev 59 minutter siden:

Noen liker å ta vare på tingene sine, andre gir f..., vi er alle forskjellige.

Vedlikehold er forøvrig godt for miljøet for de som måtte bry seg om slikt.

Joerg Becker skrev 57 minutter siden:

I grunn liker jeg akkurat dette mindre og mindre på alle forum og "sosiale medier"
at noen få meninger klarer til å bli et grunn for å unnskylde sin egen latskap.

Så dere klarte å vri det over på miljø og moral, stor vrede over hvordan noen andre prioriterer ifht hva det gjør med sin lille påhengsmotor så dømmes folk ned som late, som de som gir f... i tingene sine og ikke bryr seg om miljøet. 

Dere er så skinnhellige at dere ikke klarer å stable bokstavene, ordene på en måte som det gir mening i teksten dere leser men får tenning og fyrer moralkanoen så det blåser ut i begge ender. 

Hvem er dere som så lett setter dere til doms over andre på grunnlag av ingenting? Som uten å blunke pålegger andre syvpunkts årlig arbeidsliste på en gjenstand eller så.... fordømmelse. 

--

Det er dårskap som tyter frem, forkledd som moral. Dere skjønner ikke forskjell på god business, godt vedlikehold og godt miljø. Det er ikke godt miljø eller godt vedlikehold å frakte motor til verksted for bytte av olje, filtre, plugger, impellere etter noen få timers bruk en sommer. Det er kun god business. 

Godt vedlikehold, som også er bra for miljøet er basert på kunnskap nok til å gjøre det som er nødvendig, når det er nødvendig. Å fordekke egen manglende kunnskap ved å gjøre noe manisk etter en liste på faste tidspunkt er dårlig vedlikehold og dårlig for miljøet, men god business. 

--

Nomen og Joerg. Min jollemotor på 5 hk er fra begynnelsen av 80 tallet, går som ei kule, særlig etter jeg renset forgasseren for første gang i sommer pga bruk av gammel bensin. Når ble deres jollemotorer produsert og evt hvor mange jollemotorer har dere hatt de siste 20 årene når jeg har hatt min ene motor?  I hagen står gressklipperen min, fra begynnelsen av 90 tallet, starter alltid på drag nr 3. 

Bruk heller tiden på å lære ungene å ro så har de ett redskap som kan redde de ut av mange situasjoner, resten av livet, i stedet for å sitte i garasjen og gnukke på vedlikeholdslista. Lær de å stole på egen kunnskap fremfor å lære de at de må følge punktlista fra leverandør i alle sammenhenger. Det er godt for miljøet, godt for skallen men muligens ikke så god business. 

Jollemotoren skal ikke dra romferja gjennom kritisk fase på vei ut av atmosfæren, det er en jollemotor...

Hallo Pinkvin.
Jeg kan nok ikke snakke for andre, men jeg kan snakke om det jeg har gjort i over 30 år.
Derav er omtrent 20 år som mekanisk verksted for båt, som jeg ikke holder på med lengre.
Og det jeg skriver her er det "vi" ser.

Det du skriver her er nettopp det jeg påpeker, og er etter min oppfatning både blankt feil og uansvarlig
når du og flere andre "hobby-økonomer" ikke differensierer.

Det finnes nemlig en ting som gjerne blir glemt, stadig, og det er at de fleste der ute
ikke har snøring i det hele tatt når det angår å bedømme noe teknisk situasjon.

Her hevder jeg, med forsiktige tall, at det er "19 av 20" som sliter med det meste som går utover vanlige prosedurer som f.eks. å se på oljestand og å oppdage lekkasjer.
Å veksle en kilereim er allerede grunn for planlegging for de fleste.
Å bedømme noe teknisk tilstands av motor og drev er for dem faktisk umulig,
og t.o.m. for teknikere ren gjetting når ikke smøre- og kjølemiddel, ink. filtere og anoder etc. undersøkes 

nettopp ved inspeksjonen.
Eller, kan kanskje en Pinkvin se om det mangler olje på girkasse uten å sjekke, for bare å nevne 1 punkt?

Og -bare- derfor kan det gå så langt at en disputt som denne her oppstår,
rett og slett fordi noen raringer forteller til andre mennesker at alt går alltid bra og at teknikk ikke trenger tilsyn.

Men ingenting går bra, fordi teknikk skjærer seg bare, en gang,
og menigmannen stort sett kan bare ikke tyde når.
Så er også dette en viktig grunn for regelmessig vedlikehold,
nettopp for å tyde når skillepunktet nærmer seg.

På bil er det ille nok, når en havner i grøfta eller bare står ute i dårlig vær.

På båt derimot kommer det verken drosje eller Falk, men bare redningstjenester som godt kunne gjøre andre
oppgaver enn å dra inn båter med feil som kunne unngås ved korrekt utført service.
Statistisk sett er det nesten alltid enten dårlig, ikke, eller feil utført vedlikehold som stopper en båt,

men ikke "situasjonen".

Så, enkelt sagt fra min side.
Det er slike informasjoner som du gir her som gjør livet farlig, Pinkvin,
i alle fall for de aller fleste som ikke har grunnlag og kan forskjellen mellom tøyset og realiteten.

Så tenk deg gjerne om før -du- skriver kommentarer som kunne føre til antakelse at folk kan la være vedlikehold.
Fordi dette er helt feil.

Men, alltid en men, hvis du mener dette med alvor da kan du jo underskrive det med navn og adresse,
og bekrefte at du står for det du sier, slik at de som kommer til skade også kan holde deg ansvarlig for det.
Siden du går til angrep her regner jeg med at du er sikker, og da kan ikke dette være så farlig for deg?

Fortsatt, beste hilsen

:seeya:

Jørg    (adresse ligger ut)

Etter en opplevelse i sommer må jeg si meg enig med Joerg. Dattera på 8 var ute og lekte seg med gummibåten som har en 6hk evinrude fra 80 tallet. Motoren starter alltid på noen drag fra 8 åringen og som regel første fra meg. Heldigvis for hun ikke lov til å holde på hvis det ikke er voksne i nærheten. Jeg holdt på med mitt i båten og da jeg så opp hadde hun tatt årene fatt noe som ikke er et enkelt prosjekt med en ni fots gummibåt og noe vind. Hun skulle mot vinden men greide ikke der så da prøvde hun på langs noe som gikk i retning av en holme. Tviler på at hun hadde rukket den grunnet avdriften. Min båt kunne jeg ikke bruke så da ble løsningen en jolle som lå litt lengre bort halvfull av regnvann. Fikk etterhvert buksert meg bort til henne og hun fortalte at den startet men stoppet med engang igjen. Jeg startet og det stemte ga jeg mere en halv gass stoppet den. Dette hadde selvsagt ikke jenta hverken erfaring eller kunnskaper til å skjønne. Hadde ingen fulgt med hadde hun kommet ut i åpent farvann. Min første tanken var at der forsvant interessen for å være alene i båt noe som heldigvis viste seg å ikke stemme

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Det er ikke det samme som å bytte impeller, gearolje, plugg osv hvert år etter noen få timers bruk. 

Er det kanskje det vi har snakket forbi hverandre?
"Service" betyr ikke nødvendigvis å bytte alt,
men å kontrollere alt og å bytte det som bør/må byttes.

:seeya:
Jørg

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Liten påhengsmotor er enkelt:

1. bytt olje på gearhuset

2. kjør gjennom med ferskvann

3. Steng bensintilførselen eller koble fra tanken og la motoren gå til den stopper

4. Spray eventuelt utvendig med VD-40 eller lignende

Bytt plugger og rens bensinfilter til våren, etter behov

Siterer meg selv. Glemte å ta med sjekk av impelleren.

Guest Avmønstret#
Joerg Becker skrev for 1 time siden:

Så tenk deg gjerne om før -du- skriver kommentarer som kunne føre til antakelse at folk kan la være vedlikehold.
Fordi dette er helt feil.

Jeg skriver ikke at en skal la være, en bør lære seg når det er nødvendig. Om det ikke er mulig så er det helt riktig å sette bort arbeidet, også med påhengsen til kompetente folk/verksted. Videre i tråden har det kommet gode innspill på periodisk vedlikehold. Så må det være greit å påpeke at motoren med stor sannsynlighet vil være akkurat like god og sikker om det feks ikke gjøres hvert eneste år. 

A si at noen som ikke følger en årlig punktliste på verdens enkleste/simpleste motor, en 2 takts påhengs 5 hester gir faen i tingene sine, er dårlig for miljøet og lat, det er så på dumt at jeg knapt finner ord for det. Og det er også helt feil og en fornærmelse av så og si alle som feks bor i hus. De fleste tar godt vare på tingene sine, og de som ikke gjør det kan "businessen" glede seg over når de kommer til verkstedet eller må kjøpe nytt. 

Jeg har ansvar for en haug med forbrenningsmotorer, dvs to biler, en dieselmotor i seilbåten, jollemotoren, gressklipperen, kantklipperen, snøfresen, motorsaga. Bilene overlater jeg til verksted. Om jeg skulle fulgt punktlista til leverandør må jeg jo starte eget maskinverksted for periodisk vedlikehold i garasjen, kanskje tatt et par fridager i året for å vedlikeholde "flåten". Det er jo ikke sånn verden fungerer. Stort sett tas ting når de trengs. Å bli hengt ut som en som gir faen i tingene sine eller er lat fordi man har ett normalt forhold til ting rundt seg... 

Greit, det er sikkert noen av dere som kjører periodisk på alle tekniske installasjoner og sprayer de med foggingspray før de lagres i varm garasje med avfukter på for vinteren. Men ta en pause da... dere er ikke "folk flest", beklager om det er en skuffelse.. folk flest gjør ting når de trengs, noen ganger bommer de og så går det til helvete, sånn er livet, for folk flest. 

Jannmar skrev 8 minutter siden:

Bytt plugger og rens bensinfilter til våren, etter behov

Mouche skrev 3 minutter siden:
Jannmar skrev 8 minutter siden:

Siterer meg selv. Glemte å ta med sjekk av impelleren.

Og du sjekker impelleren på en påhengsmotor hvert år? Rekk opp hånden alle dere andre som også gjør det!:lipseal:

Jeg gjorde ikke det da jeg hadde liten påhengs. Mente i min anbefaling å si at det kommer under samme kategori som bytte av plugger og rens av bensinfilter, altså "etter behov".

Uttrykte meg dårlig og lite forståelig. Beklager :(

Guest Avmønstret#
Jon-Kåre skrev 1 time siden:

Etter en opplevelse i sommer må jeg si meg enig med Joerg. Dattera på 8 var ute og lekte seg med gummibåten som har en 6hk evinrude fra 80 tallet. Motoren starter alltid på noen drag fra 8 åringen og som regel første fra meg. Heldigvis for hun ikke lov til å holde på hvis det ikke er voksne i nærheten. Jeg holdt på med mitt i båten og da jeg så opp hadde hun tatt årene fatt noe som ikke er et enkelt prosjekt med en ni fots gummibåt og noe vind. Hun skulle mot vinden men greide ikke der så da prøvde hun på langs noe som gikk i retning av en holme. Tviler på at hun hadde rukket den grunnet avdriften. Min båt kunne jeg ikke bruke så da ble løsningen en jolle som lå litt lengre bort halvfull av regnvann. Fikk etterhvert buksert meg bort til henne og hun fortalte at den startet men stoppet med engang igjen. Jeg startet og det stemte ga jeg mere en halv gass stoppet den. Dette hadde selvsagt ikke jenta hverken erfaring eller kunnskaper til å skjønne. Hadde ingen fulgt med hadde hun kommet ut i åpent farvann. Min første tanken var at der forsvant interessen for å være alene i båt noe som heldigvis viste seg å ikke stemme

Skjedde ikke hele "skkerhetsproblemet" før hun la ut på tur? 8 år gammel jente ut i båt hun ikke kan mestre, med fralandsvind og uten plan B for å plukke henne opp hvis nødvendig? Motorer kan jo stoppe av ulike grunner, splinten kan gå, en kan få tau i propellen osv. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...