
Joerg Becker
Nå finnes det også andre enn "enveis"-motorer med +/- 5 hester,
og de fleste elementære serviceoppgaver kan fint fikses både selv og på båten.
Det gjelder særlig for folk med motorer som ikke har råd for å sende motoren på verksted hvert år.
I grunn liker jeg akkurat dette mindre og mindre på alle forum og "sosiale medier"
at noen få meninger klarer til å bli et grunn for å unnskylde sin egen latskap.
Det er ikke de som ikke har opplevd problemer, men de som kan oppleve problemer som skulle stå i fokus her.
Bortsett av penge, som noen antakeligvis ha for mye av, finnes det mange veldig enkle feil som kan ende opp i alt mellom moralsk, fysisk, finansiell, eller familier katastrofe.
Tar vi det enkleste?
Barna slippes løs med denne "5"-hestern på gummibåt.
Impelleren ble ikke sjekket, motoren satt bort.
Ikke forrige gangen, men en gang tidligere ble innsugingen tettet av en plastpose, ubemerket.
Impelleren fikk ikke vann, ble varm, og satt seg nesten fast et sekund, men løsner igjen.
I denne tiden klarte akslingen å vri litt for kraftig på vulkaniseringen mellom indre hylse og impellergummi.
Denne vulkaniseringen har nå fortsatt kontakt, men forbindelsen til hylsa er skadet, og bare venter på neste problemet.
Dette problem vill komme, og en påhenger uten kjøling kan stoppe opp, blokkere,
eller skjære seg i løpet av minutter.
Nå skjer det, selvfølgelig tok vinden litt opp i mellomtiden og båten drifter mot skarpe stein,
eller stopper akkurat foran baugen av noe stort som ikke kan reagere, eller masse annet
som ville aldri skjer ellers men der og nå. (Murphy´s law)
Bare få voksne klarer å skjønne og å reagere i tide, regner noen med at ungdom gjør det?
Men hadde en nå tatt seg bryet, dvs å løsne 8 skruer og evt. en stift som holder girstanga,
da hadde dette 100-kroner problem (dvs 1 pizza mindre) blitt oppdaget og løst i garasjen.
Det jeg skisserer ovenfor er normal realitet, og resultatene har alle verksteder sett mange ganger.
Vi kunne også ta en annen bestevenn av verksteder, et kort stykke ordentlig tynn fiskesnøre nemlig, som utgjør noe enda vanligere problemstilling fordi den rett og slett skruer seg inn i simmeringer.
Under vann, på baksiden av propellen, og virker der som både vannpumpe og fres.
Det finnes mange slike ting, som "ingen" opplever, men som pussig nok verksteder må reparere hver dag.
Så, anbefalingen min er fortsatt at dere tar service på alle motorer, gir og propell,
enten selv eller på verksted.
Jørg